Mišljenje ekonomista

Mladen Vedriš o ulagačkom bumu u Rijeci: ‘Sve je to značajno, ali nedostaju proizvodne investicije’

Aneli Dragojević Mijatović

Foto Grgur Zucko / PIXSELL

Foto Grgur Zucko / PIXSELL

Očekivati da će auto voziti samo na jednom kotaču, nije realno. Znači, što se tiče najavljenog investicijskog ciklusa u Rijeci, sve je to dobro i značajno, ali je i dalje nedovoljno za privući onaj tip investicija o kojemu svi govorimo i koji priželjkujemo



Za komentar najavljenog investicijskog ciklusa u Rijeci o kojem više možete pročitati OVDJE, zamolili smo Mladena Vedriša, profesora i člana stručnog odbora Lider Investa, koji bira najbolje proizvodne investicije, a netom je predstavljen u Rijeci.


Vedriš kaže da je ulaganje u infrastrukturu važno, ali ono mora biti u funkciji privlačenja novih proizvodnih investicija, nove tehnologije i proizvodnje s visokom dodanom vrijednosti. Za privući takve investicije, infrastruktura sama po sebi nije dovoljna.


– Za to je potrebna i transparentnost poslovanja (pravosuđe i javna uprava), što nije primarno pitanje lokalne razine, Rijeke, Bjelovara ili bilo kojeg hrvatskog grada, već je to općenito naš problem, potom je potrebna kvaliteta i dostupnost radne snage, što postaje veliki problem, a svakako treba promatrati i koliko je ukupno fiskalno opterećenje, razlika bruto i neto plaće, davanja i slično. To su tri kotača za privlačenje proizvodnih investicija, a četvrti je infrastruktura.




Očekivati da će auto voziti samo na jednom kotaču, nije realno. Znači, što se tiče najavljenog investicijskog ciklusa u Rijeci, sve je to dobro i značajno, ali je i dalje nedovoljno za privući onaj tip investicija o kojemu svi govorimo i koji priželjkujemo, a to su nove tehnologije i industrije s proizvodima visoke dodane vrijednosti. Uzalud vam logistika, financijski okvir, kada se na kraju dana sve opet svede na proizvod – imate li ga ili nemate, i kakav je. Ako izgubite industriju, izgubili ste manualnu sposobnost nacije da nešto stvara.


Naše tradicionalne industrije – građevinarstvo, brodogradnja, prehrambene, drvne industrije – one su baza. Ulaganje u infrastrukturu je, dakle, dobro u funkciji jednog od kotača za privlačenje industrija više dodane vrijednosti, no trebalo bi pokušati na lokalnoj razini utjecati na ostala tri kotača koliko se može – a može se, jer ipak te institucije rade u lokalnom okruženju – s ciljem da se na ta četiri kotača pojave, dovezu, investicije kakve trebamo. Treba dakle nastojati na tu infrastrukturu »nakačiti« prave proizvodne investicije i tehnologije inače će efekt biti jednokratan. Ni Unija ne daje slučajno to što daje, oni se vode Konfucijevom logikom: neće vam dati ribu nego vas naučiti da je lovite. Dakle, ovakav riječki investicijski ciklus kakav je najavljen treba shvatiti kao platformu da se na nju »nakače« ozbiljni investitori u proizvodnju. No, bez još tri spomenuta »kotača«, teško će ići, zaključuje Vedriš.