25.000 kuna kazne: Porezna inspekcija zapečatila caffe-bar Picadilly u Tower centru Rijeka

Manča ili utaja? Poreznici zatvorili kafić zbog 24 kune viška u blagajni

Alenka Juričić Bukarica

Nisam protiv fiskalizacije, to je pametna stvar, ali ovo nema smisla. Tih 24 kune je 0,49 posto prometa tog dana. Zar zato što konobar nije zbog puno posla možda stigao izvaditi manču, moram platiti ovakvu kaznu, pita se vlasnik caffe-bara Dejan Alpeza



RIJEKA Zbog 24 kuna viška gotovine u blagajni – 25.000 kuna kazne. Porezna inspekcija zapečatila je ugostiteljski objekt, točnije caffe-bar Picadilly u Tower centru Rijeka zbog doista smiješne razlike u kešu koja je pronađena tijekom nadzora.


Ovo je najnoviji slučaj prakse kojoj svjedoče ugostitelji diljem cijele jadranske obale, da se zbog desetak kuna razlike u kasama, a što je u principu – manča, zatvaraju objekte i naplaćuju ogromne kazne. Usred turističke sezone. O zatvaranju ovog riječkog kafića zorno govori i natpis na vratima »Ovaj objekt je Porezna zatvorila zbog 24 kune« ispred kojeg se s čuđenjem zaustavljaju brojni prolaznici ne vjerujući do koje granice idu apsurdi porezne presije. 



Na ovakve slučajeve nesmiljenog postupanja poreznika, upozorili su i u Hrvatskoj obrtničkoj komori (HOK) navodeći kako je potrebno djelovati preventivno uz prethodna upozorenja i edukaciju, umjesto zatvaranja objekata u jeku sezone. Prema informacijama s terena, provedeni nadzorni pregledi u ugostiteljstvu i trgovini po pitanju primjene Zakona o fiskalizaciji, pokazuju da su za manje prekršaje primijenjene drastične kazne za male ugostitelje i trgovce. Ujedno su predložili da se ne smatra prekršajem mali iznos viška u blagajni, nego da se utvrdi razumna dopuštena tolerancija viška.




Ante Mihić, predsjednik Ceha ugostitelja HOK-a, istaknuo je kako aktualna praksa  stvara psihološki vrlo tešku situaciju.


– Ovo je veliki psihički udar na ljude koji nemaju sigurnost u radu. Nepoznata je praksa da se na račun manće zatvaraju objekti. Jasno je da su svi dužni plaćati svoje obveze, no uvijek se za utaje optužuje ugostitelje i stavlja ih se na stup srama. Dio ugostitelja je možda i zalutao u ovaj posao i ne radi po propisima, ali veliki dio radi sukladno zakonu. Ovo je situacija da će netko zbog 7 kuna viška, koje nije stigao u tom času premjestiti iz novčanika, platiti kaznu. S takvom praksom ne možemo očekivati ni dolazak investitora, stvaramo sami sebi loš imidž, kazao je predsjednik  hrvatskog Ceha ugostitelja. 



Dejan Alpeza, vlasnik zatvorenog objekta, s ogorčenjem nam je ispričao kako je zbog te 24 kune objekt zatvoren na pet dana, a mora platiti ukupno 25.000 kuna kazni. 


– Ovo je čista represija, nema veze s normalnim poslovanjem. Ukupno imam 4 ugostiteljska objekta i 19 zaposlenih te nikakvih dugova ni prema državi, dobavljačima, zaposlenima. Dapače, trenutno imam preko 200.000 kuna preplaćenog PDV-a. Dapače, nisam protiv fiskalizacije, to je pametna stvar, ali ovo nema smisla. Tih 24 kune je 0,49 posto prometa tog dana. Zar zato što konobar nije zbog puno posla možda stigao izvaditi manču, moram platiti ovakvu kaznu. Naravno da sam revoltiran jer poslujem po pravilima i u skladu sa zakonom. I osjećam se prozvanim kad se ugostitelje stavlja na stup srama, jer nas ima puno koji radimo po zakonu i plaćamo sve svoje obveze te punimo državni proračun, ukazao je Alpeza pitajući se kome kasa u svakom trenutku »štima«. Pogotovo stoga što je ugostiteljstvu manča nepisano pravilo. Ukazao je kako je ovo bio deseti nadzor raznih inspekcija unatrag tri mjeseca. Što se tiče zatvaranja, ukazao je kako je morao zaposlene na pet dana, koliko je objekt zatvoren, odjaviti iz radnog odnosa. Osim toga, tu je i 20-ak tisuća kuna nerealiziranog prometa, a time i izgubljenog poreznog prihoda. Međutim, jednostavnije i izdašnije je, pokazuje se, zatvoriti objekt. 


– Zahvalan sam što su  PDV smanjili na 10 posto, ali na ovaj način se ugostiteljstvo uništava, rekao je ovaj ugostitelj. U raspravi u koju su se uključili i neke njegove kolege, s pravom je zaključeno kako je voditi posao u ovoj situaciji – čista kocka. 



U Ministarstvu turizma jučer nisu htjeli kometirati ovakva zatvaranja ugostiteljskih objekata usred sezone. Kratko su poručii kako nemaju namjeru komentirati rad drugih tijela državne uprave, niti pojedinačne slučajeve. 


– Ministarstvo turizma zalaže se za zakonitost poslovanja svih subjekata u gospodarstvu RH , pa tako i u turizmu, naveli su u MINT-u.



Jer praktički nitko ne može garantirati da mu u kasi neće u svakom trenutku biti nekoliko kuna gotovina više ili manje. U Poreznoj upravi  su u nekoliko navrata ustvrdili kako »zakonskim propisima nije propisan iznos dopuštenog manjka, odnosno viška gotovine u blagajni, što znači da iznos gotovine mora odgovarati iznosu evidentiranog prometa preko izdanih računa«. »Manča« je dakle potpuno isključena, a prema pravilima bi trebala biti odvojena. U čašicu ili slično. 


Slovo zakona očito doista dozvoljava poreznicima da za jednu lipu manjka ili viška, kazne ugostitelja ili bilo kojeg drugog u poslovanju s gotovinom. Hoće li tako u trgovini za onu jednu nevraćenu lipu, kod kupnje žvaka od 3,99 kuna, napraviti isto? Srećom, ugostitelji su pametni pa kava ne stoji 5,99 kuna nego okruglih šest pa su se s te strane zaštitili. Opet, ona rečenica gosta, koji konobara želi nagraditi, »u redu je«, potonjem očito više neće biti tako draga jer neće znati kamo s tom razlikom.