Ministarstvo glavni krivac: Državni pedagoški standard - utopija

Kadrovski propuh u školama: Nedostaje pedagoga i psihologa, a bogme i čistačica i domara

Ingrid Šestan Kučić

S 1. siječnjem sve su osnovne škole sa 180 do 500 učenika trebale imati zaposlena tri, a one s više od 500 učenika čak četiri stručna suradnika. Nema škole koja to nije pokušala ostvariti, no višegodišnjim moratorijem Ministarstvo ne dozvoljava nova zapošljavanja, kršeći time odredbu koju je samo sebi postavilo 



RIJEKA » Prije pet godina napravljen je revolucionaran korak u cjelokupnoj odgojno-obrazovnoj vertikali donošenjem državnih pedagoških standarda koje je struka jednoglasno pozdravila iz razloga što su po prvi puta utvrđeni minimalni infrastrukturni, financijski i kadrovski uvjeti za ostvarivanje i razvoj obrazovne djelatnosti. Iako su standardi doneseni istovremeno, rok za njihovu primjenu različit je, a u osnovnoškolskom sustavu Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta s prvim danom ove godine prekršilo je državne pedagoške standarde u dijelu koji se tiče stručnih suradnika u školama. Naime, prema tom dokumentu s 1. siječnjem sve su osnovnoškolske ustanove trebale biti ekipirane sa stručnim suradnicima na način da škola sa 180 do 500 učenika ima zaposlena tri, a škola s više od 500 učenika ima čak četiri stručna suradnika. 


  Međutim, ta je zakonska odredba ostala tek slovo na papiru, jer višegodišnjim moratorijem na zapošljavanje Ministarstvo ne dozvoljava nova zapošljavanja te krši zakonsku odredbu koju je samo sebi postavilo. Imati više stručnih suradnika za sve je škole prava utopija, jer nema ravnatelja osnovnoškolske ustanove koji svake školske godine ne šalje resornom Ministarstvu zahtjeve za zapošljavanje stručnog kadra, ali svaki odgovor Ministarstva svodi se na odbijenicu. 


 Psiholog na posudbu


Pristizanje odbijenica na zahtjeve za zapošljavanje redovit su slučaj u najbrojnijoj riječkoj školi OŠ Srdoči koja, kako kaže ravnatelj Ivan Vukić, unatoč činjenici što ima 670 učenika, ima svega dva stručna suradnika. 





Za razliku od osnovnih i srednjih škola za koje primjena državnih pedagoških standarda u potpunosti stupa na snagu tek za 10 godina, za predškolski sustav taj dokument stupa na snagu već ove godine. Jedinice lokalne uprave, kao osnivači predškolskih ustanova, suglasne su da je petogodišnji rok prilagodbe prekratak i upravo je iz tog razloga velik broj gradova i općina Ministarstvu uputio dopis tražeći odgodu primjene standarda. Naime, ne odustane li Ministarstvo od toga, naredne pedagoške godine jasličke grupe djece u dobi od šest do 12 mjeseci neće smjeti imati više od petero djece, s kojima će morati raditi tri odgajateljice, dok će trogodišnjaka u grupi smjeti biti najviše 14, a petogodišnjaka maksimalno 20. S ostalom djecom, od 13 mjeseci do sedam godina, morat će raditi dvije odgajateljice s punim radnim vremenom, dok će svako dijete morati imati i znatno više prostora u vrtiću nego sada. Svako dijete jasličke dobi u dnevnom će boravku morati na raspolaganju imati čak pet četvornih metara prostora, a dijete u vrtiću najmanje tri četvorna metra. Iako se na izgradnji novih vrtićkih objekata ili pak na njihovom proširenju radi gotovo u svim općinama i gradovima, kamen spoticanja nije samo činjenica da se objekt ne može izgraditi preko noći, već i cijena od 25 milijuna kuna za vrtić kapaciteta stotinu djece. Postojeći objekti građeni su prema standardima starim više od 30 godina i ne prolongira li se rok primjene novih standarda, krajnji rezultat bit će smanjivanje broja upisnih mjesta i poveći broj djece bez mjesta u vrtiću.



  – Imamo pedagoga i psihologa, a svakako bi nam još trebao i socijalni pedagog. Potreba za većim brojem stručnih suradnika postoji, međutim zapošljavanja nema. Od ove školske godine imamo 1.200 četvornih metara novog prostora, jer je škola nadograđena, a po normativima to znači da imamo pravo na još jednu čistačicu, kuharicu i domara. Tražili smo taj kadar, međutim nismo dobili odobrenje za zapošljavanje. Tako naša čistačica umjesto 600 četvornih metara, koliko bi trebala održavati, održava i do tisuću četvornih metara, pojašnjava Vukić. 


  Dodajući kako je iznimno mali broj škola koje imaju i pedagoga i psihologa, psihologinja OŠ Podmurvice Nada Kegalj ističe kako su ove godine pojedine škole primorane posuđivati psihologe kako bi provele testiranje zrelosti školskih obveznika koji će naredne školske godine krenuti u prvi razred. Dugogodišnje iskustvo u traženju odobrenja za zapošljavanje stručnog suradnika ima i OŠ Vežica koja, kaže ravnateljica Violeta Nikolić, na 400 redovnih i još sto učenika plesne škole, ima dva suradnika, a riječ je o pedagogu i knjižničaru. 


 Naučna fantastika


– Svake godine tražimo stručnjaka edukativno-rehabilitacijske profesije zbog učenika s posebnim potrebama, međutim svake nas godine Ministarstvo odbije, kaže Nikolić. 


  Uz broj stručnih suradnika, državni pedagoški standardi reguliraju još cijeli niz uvjeta koje škola mora ispunjavati no, za razliku od odredbe da škole moraju biti ekipirane po pitanju stručnih suradnika već ove godine, za ostale odredbe rok prilagodbe daleko je dulji. Naime, do prvog dana 2018. godine sve će škole morati raditi u jednoj smjeni, a do 2023. godine, kada treba započeti primjena cjelokupnih standarda, svaki će učenik morati imati 2,5 četvornih metara učioničkog prostora, što znači da će površina svake učionice iznositi 60 četvornih metara, a na popisu onog što će škole morati imati, nalaze se i zatvoreni bazen za plivanje, teretana, ambulanta, garderoba, učenički klub, knjižnica, soba za prijem roditelja, blagovaonica, čajna kuhinja, dvodjelna ili trodjelna sportska te dvorana za korektivnu gimnastiku. Svaka će škola obavezno provoditi obuku plivanja, kao i vožnje bicikla, a tijekom svih školskih praznika neće zatvarati vrata, već će organizirati aktivnosti za učenike. 


  Sve je to vrlo daleko od današnje situacije, a s obzirom da se Ministarstvo u potpunosti oglušilo na ovogodišnji krajni rok zapošljavanja dovoljnog broja stručnih suradnikam, za što nije trebalo poduzeti ništa osim izdvajnja financijskih sredstava, za škole koje danas nemaju ni najobičniju dvoranu – bazen, dvodjelne ili trodjelne dvorane zvuče kao naučna fantastika.