Uskoro raspisivanje natječaja za koncesiju

Globalne korporacije iz Europe i Kine zainteresirane za Zagrebačku obalu

Darko Pajić

Tri ugledne tvrtke pokazale su interes za koncesiju na terminalu Zagrebačka obala, a riječ je o portugalskom operateru Tertir, francuskom logističkom operateru Bollore group, te francuskoj brodarskoj kompaniji CMA CGM. Zainteresiran i kineski div Cosco



RIJEKA Tri ugledne tvrtke pokazale su interes za koncesiju na terminalu Zagrebačka obala, a riječ je o portugalskom operateru Tertir, francuskom logističkom operateru Bollore group, te francuskoj brodarskoj kompaniji CMA CGM. Ove tvrtke javile su se na nekoliko održanih konferencija Lučke uprave Rijeka, te poslale svoje predstavnike u Rijeku kako bi na terenu ispitali projekt, pa je njihov odaziv dobra najava za uspjeh natječaja za izbor koncesionara na novom terminalu riječke luke, koji bi se trebao raspisati do kraja ožujka.


Otprilike istovremeno konzorcij talijanskih tvrtki bi trebao započeti radove na izgradnji terminala, što je posao vrijedan 70,58 milijuna eura i s rokom gradnje od tri godine. Paralelno s izgradnjom tražit će se koncesionar, koji bi trebao financirati dogradnju dodatnih 280 metara obale (sada je ugovoreno 400 metara), te financirati opremanje terminala na kojem će dobiti dugoročno pravo upravljanja.


Procjenjuje se da bi ta investicija mogla iznositi više od 150 milijuna eura, kao i da bi koncesionar trebao biti izabran do kraja ove godine.





Terminal čija se gradnja planirala odraditi kreditom Svjetske banke potpisanim davne 2003. godine, konačno bi se trebao početi graditi 2014. godine u ožujku, što znači da bi morao biti gotov u ožujku 2017. s maksimalnim kapacitetom od 600.000 TEU-a, jednako kao i na Brajdici. Prvi pokušaj izgradnje neslavno je propao, kao i ugovor s japanskom korporacijom Kajima. Preostaje vidjeti hoće li drugi pokušaj bolje proći, a Talijani posao obaviti, za razliku od Japanaca.



 Još nije konačno


Među tvrtkama koje su pokazivale interes za projekt Zagrebačke obale jest i kineski div Cosco, koji se, kao i svi ostali, još može javiti na natječaj, pa stoga nipošto ne treba zaključivati kako će dvije francuske i jedna portugalska tvrtka biti jedine koje će dati ponude za koncesiju. Od zasad tri potencijalna ponuđača, najveći je francuski CMA CGM koji ima oko 20.000 djelatnika, flotu u kojoj je više od 400 brodova kojima povezuju 520 luka u svijetu i ostvaruje promet veći od 10 milijuna TEU-a, te prihode na godišnjoj razini od 15,9 milijardi dolara.


Ujedno je CMA CGM jedan od važnijih brodara i partnera na kontejnerskom terminalu Brajdica.


Francuski Bollore Group spada među najvećih 500 kompanija u svijetu i najveći je transportni i logistički operator u Africi, gdje zapošljavaju oko 27.000 ljudi i imaju ukupno 14 lučkih terminala. Također spadaju među pet najvećih tvrtki u Europi u organizaciji transporta i logistici, te imaju ukupno oko 55.000 zaposlenih diljem svijeta.


Portugalski Tertir Groop upravlja lučkim terminalima u Španjolskoj i Portugalu, imaju promet od 1,3 milijuna TEU-a, te su 2007. godine preuzeti od Mota-Engil Groupa, portugalskog privatnog konglomerata. Osim u Portugalu i Španjolskoj imaju koncesiju na terminalu u peruanskoj luci Paita. 


Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić naglašava kako je zadovoljan dosad iskazanim interesom, ali isto tako dodaje kako očekuje da će se i drugi veliki lučki operateri natjecati za Zagrebačku obalu nakon što natječaj bude objavljen.  

 Interes uglednih


– Pitanje je hoće li se svi javiti na natječaj, ali ovo svakako smatram dobrom vijesti, jer postoji interes uglednih tvrtki. Delegacija kineskog Cosca je ranije također pokazivala interes i bili su u riječkoj luci, pa treba vidjeti hoće li se i oni, kao i drugi javiti na natječaj. Mi ćemo morati garantirati dovršenje ceste i pruge do terminala novom koncesionaru tko god bude bio izabran, a to će svakako privući investitore. Prvi dio riječke pruge će biti gotov u vrijeme kad i terminal na Zagrebačkoj obali, a isto se odnosi i na cestu D-403, koja je u financijskom planu Hrvatskih cesta i za nju je novac osiguran. Još uvijek vodimo pregovor oko povoljnijih uvjeta kreditiranja ceste D-403 s EIB-om i EBRD-om, gdje projekt ceste želimo kandidirati kao integrativni segment razvoja riječke luke, kazao je ministar Hajdaš Dončić, koji ne sumnja u rokove izgradnje Zagrebačke obale.