Mračne prognoze

Cestogradnja ruši državni proračun, dug od 6,5 milijarda kuna stiže na naplatu

Jagoda Marić

U tri tvrtke, HAC-u, HC-u i Autocesti Rijeka-Zagreb do proljeća sljedeće godine na naplatu dospijeva više od 6,5 milijarda kuna, od čega najviše otpada na HAC, oko 5,5 milijarda kuna



ZAGREB Uz sve probleme koje ima državni proračun na njega bi se dodatno, uz kredite za koje je država jamčila u brodogradnji, mogle sručiti i obveze koje dospijevaju u cestogradnji.


Prije dvije godine Vlada se suočila s nelikvidnošću u javnim poduzećima, u ljeto 2009. godine kalkuliralo se s time da u tvrtkama koje imaju najveće probleme s otplatom obveza, HAC-u, HC-u, HEP-u i HŽ-u, ukupne neplaćene obveze dosežu i do četiri milijarde kuna. Država je reagirala odobravanjem kredita kako bi te kompanije počele uredno plaćati svoje obveze.


Dvije godine kasnije Hrvatska elektroprivreda koja je u ljeto 2009. godine imala oko 800 milijuna kuna neplaćenih računa svoje obveze uredno plaća i kako su nam odgovorili iz te tvrtke, 30. lipnja nisu imali dospjelih a neplaćenih obveza. Uz to HEP je u prošloj godini ostvario dobit veću od milijardu kuna. U HŽ-u je situacija dvije godine ista ili malo bolja, jer ta kompanija ima 304 milijuna kuna dospjelih a neplaćenih obveza, dok je taj iznos u kolovozu 2009. godine bio 70 milijuna kuna veći.




Što se događa u cestogradnji, odnosno u dvije najveće tvrtke HC-u i HAC-u, javnost ne može tako lako doznati.


Na naše pitanje kolike su njihove dospjele, a neplaćene obveze iz HC-a nisu odgovorili ni nakon više od dva tjedna.


Iz HAC-a je odgovor stigao, ali u njemu konkretnog odgovora nema. Na pitanje kolike su neplaćene obveze HAC-a na dan 30. lipnja iz te tvrtke odgovaraju da »dospjele obveze za investicije iznose pet posto od ukupnog planiranog iznosa za investicije u 2011. godini, s prosječnim brojem 23 dana kašnjenja«. Što znače dospjele obveze za investicije i koje još obveze HAC ima iz te kompanije nisu pojašnjavali.


 S obzirom da su u ovoj godini planirali investicije od dvije milijarde kuna to znači da su njihove neplaćene obveze vezano za investicije oko sto milijuna kuna.


U HAC-u nisu raspoloženiji ni kad su u pitanju informacije o otplati kratkoročnih obveza, odnosno onih koje dolaze na naplatu do kraja godine, kao i podaci o ukupnim obvezama te kompanije.


No, podaci Ministarstva financija za prvo tromjesečje otkrivaju puno više o tome kakve obveze stižu na naplatu u tvrtkama koje su osnovane isključivo radi cestogradnje.


 U tri tvrtke, HAC-u, HC-u i Autocesti Rijeka-Zagreb do proljeća sljedeće godine na naplatu dospijeva više od 6,5 milijarda kuna, od čega najviše otpada na HAC oko 5,5 milijarda kuna.


HAC, HC i Autocesta Rijeka-Zagreb imaju kratkoročne obveze koje su gotovo dvostruko veće od onih u HEP-u (3,7 milijardi kuna), kompaniji koja je i po pitanju imovine i prihoda neusporedivo jača od sve tri tvrtke iz cestogradnje zajedno.


Te tri kompanije dobavljačima i izvođačima moraju platiti oko milijardu kuna, dok se ostatak uglavnom odnosni na plaćanje kredita. U tome baš leži opasnost za državni proračun i toga su u Vladi, tvrde naši izvori iz Banskih dvora, i te kako svjesni.


Opširnije u tiskanom izdanju Novog lista u ponedjeljak, 1. kolovoza 2011.