AUTOPRIJEVOZNICI PROSVJEDUJU

Zbog dvotjedne kućne izolacije zdravih vozača prijeti gubitak tržišta i radnih mjesta

Marinko Glavan

Foto D. KOVAČEVIĆ

Foto D. KOVAČEVIĆ

Kada nekom obrtu isključe po nekoliko vozača odjednom, nemoguće je naći zamjenu i to znači da su i vozači i kamioni dva tjedna »izvan stroja«. Za obrtnike i manje tvrtke to je gubitak koji je teško nadoknaditi, kaže Goran Maršanić, predsjednik Ceha autoprijevoznika pri Udruženju obrtnika Rijeka



RIJEKA – Obrtnici i tvrtke koji se bave kamionskim prijevozom već su pretrpjeli velike štete, uslijed izbijanja epidemije koronavirusa, odnosno COVID-19 bolesti, potvrdio je Goran Maršanić, predsjednik Ceha autoprijevoznika pri Udruženju obrtnika Rijeka.


Osim same smanjene gospodarske aktivnosti uslijed izbijanja epidemije, za autoprijevoznike je, ističe Maršanić, najveći problem izricanje mjera zabrane kretanja na 14 dana, odnosno kućne izolacije, za vozače koji su boravili u područjima pogođenima epidemijom.


– Nekim kolegama dogodilo se da su im po šestoricu vozača istovremeno uputili na kućnu njegu, uz zabranu kretanja od 14 dana, iako niti jedan od njih nije imao i nema nikakve simptome.




Razumijemo da se moraju provoditi mjere zaštite zdravlja građana, ali se ovakve mjere izriču samo profesionalnim vozačima, a ne i onima koji se kreću osobnim vozilima i za koje je jako teško utvrditi gdje su sve i s kim bili u kontaktu.


Kada nekom obrtu isključe po nekoliko vozača odjednom, nemoguće je naći zamjenu i to znači da su i vozači i kamioni dva tjedna »izvan stroja«. Za obrtnike i manje tvrtke to je gubitak koji je teško nadoknaditi, kaže Maršanić.


Apel obrtnika


Zbog ovog problema Hrvatska obrtnička komora(HOK) uputila je Zavodu za javno zdravstvo zahtjev za nedvosmislenim tumačenjem mjera koje se moraju provoditi kada su u pitanju vozači u cestovnom prijevozu, a Kriznom stožeru te Ministarstvima zdravstva i gospodarstva dopis u kojemu upozoravaju na gospodarsku štetu koja prijeti hrvatskom gospodarstvu, uz napomenu kako se na vozače iz drugih zemalja u okruženju koji također prevoze robu između Italije i Hrvatske ne primjenjuju takve mjere.


– U slučaju izricanja ovakve mjere, u trajanju od 14 dana prema njihovim vozačima, značajan broj tih poduzeća bit će suočen s financijskim gubitcima koje neće moći podnijeti, ali što je još važnije – bit će suočeni s gubitkom klijenata, odnosno tržišta.


Prema našim informacijama s terena, talijanski, slovenski i prijevoznici s istoka Europe slobodno rade ukrcaj i iskrcaj robe na području Republike Hrvatske, a prijevoz obavljaju upravo iz ovih pokrajina Italije!


Dakle, njihovi vozači slobodni su u obavljanju posla i kretanju kroz Hrvatsku.


Provođenje mjera zabrane kretanja na 14 dana za vozače i njihove poslodavce nedvosmisleno znači zatvaranje, gubitak radnih mjesta za njihove radnike, a posljedično i kolaps drugih industrija.


Naši članovi apeliraju da se hitno iznađe alternativno rješenje, odnosno model provođenja zdravstvenog nadzora koji će omogućiti slobodno kretanje vozača i funkcioniranje transportnog sektora, stoji u dopisu HOK-a.


Iz HOK-a su od Nacionalnog kriznog stožera prije nekoliko dana zatražili da se za vozače koji nemaju simptome uvede eventualno svakodnevna obaveza javljanja telefonom kako bi potvrdili da i dalje nemaju simptome, a da se mjerom izolacije obuhvate samo oni vozači koji imaju neki od simptoma moguće zaraze koronavirusom.


Potvrde za rad


Iz Zavoda za javno zdravstvo, autoprijevoznici su jučer dobili nove upute o nadzoru nad osobama koje se učestalo kreću između područja pogođenih epidemijom i Hrvatske, prema kojemu se svi vozači koji su obuhvaćeni mjerom kućne izolacije u trajanju od 14 dana, ako nemaju simptome bolesti, mogu javiti nadležnom epidemiologu koji im izdaje potvrde da mogu nastaviti raditi.


Nad svim osobama, koje se zbog obavljanja posla u autoprijevozu kreću između epidemijom zahvaćenih područja i Hrvatske, prema objašnjenju iz Zavoda, provodi se zdravstveni nadzor tako da se temeljem rješenja jave teritorijalno nadležnom epidemiologu, prema mjestu stanovanja, ako je riječ o hrvatskim državljanima, a prema mjestu obavljanja utovara/istovara u Hrvatskoj ako su stranci.


– Ako se osoba ne javi sama epidemiologu, epidemiolog će kontaktirati osobu na temelju rješenja graničnog sanitarnog inspektora i/ili sanitarnog inspektora Područnog ili Središnjeg ureda Državnog inspektorata.



Da mjere 14-dnevne izolacije zdravih osoba ne pogađaju samo poslovanje autoprijevoznika, nego i drugih branši, pokazuje slučaj zaposlenika tvrtke Vulin&NCA Automation iz Rijeke, koji je završio u kućnoj karanteni nakon obavljenog posla servisa na brodu u talijanskoj luci Ravena, iako nije bio u kontaktu ni s kime, osim posadom broda.– Naš djelatnik koji je bio jedan dan i jednu noć na brodu u luci Ravena, ne dolazeći u dodir s lokalnim stanovništvom i ne zadržavajući se nigdje, osim na brodu, biva zaustavljen na granici, pregledan od sanitarne nakon čega mu je određena 14-dnevna kućna izolacija, iako nema nikakvih simptoma. Koji je racionalan razlog tome, dok istodobno znamo mnogo primjera da se talijanski građani i naši koji rade u Italiji, s talijanskim registracijama, iz istog područja, ne zaustavljaju niti ih se što pita, kaže Branko Vulin, suvlasnik i prokurist tvrtke, upozoravajući kako se time radi nepotrebna šteta gospodarstvu.– Naša tvrtka specijalizirana je za ugradnju i servisiranje brodskih uređaja, a nakon propasti domaće brodogradnje bili smo primorani velikim dijelom okrenuti se upravo servisu. Radimo u hrvatskim, ali i talijanskim lukama. Ovih dana nam još jedan zaposlenik odlazi odraditi servis na brod u Italiji, znači li to da će i on u izolaciju na 14 dana, ogorčen je Vulin.


Zdravstveni nadzor ovih osoba nema vremensko ograničenje, tj. traje cijelo vrijeme dok se područje u koje osoba vozi poslom ili iz kojega osoba dolazi poslom, smatra područjem zahvaćenim epidemijom COVID-19 bolesti.


Provodi se tako da epidemiolog u prvom kontaktu objasni osobi mjere čuvanja zdravlja u zahvaćenom području i mjere smanjenja rizika od širenja eventualne infekcije na osobe u kontaktu u Hrvatskoj te obavezu javljanja u slučaju razvoja bolesti.


Osobi se jasno da do znanja da u slučaju bilo kakvih znakova bolesti dišnih puteva mora ostati kod kuće i javiti se teritorijalno nadležnom epidemiologu telefonom, stoji u objašnjenju Zavoda za javno zdravstvo.


Iskustvo vozača


Kako je ovih dana voziti kamion po sjeveru Italije, iz prve nam je ruke ispričao vozač iz Rijeke (podaci poznati redakciji) s kojim smo razgovarali dok se vraćao s ukrcaja tereta u Trevisu.


Naš sugovornik vozi kamion već dvadeset godina, od čega je dobar dio proveo na cestama Sjeverne Italije te između Italije i Hrvatske. Kaže kako nekih velikih promjena u odnosu na uobičajene vožnje nema, osim pojačanih kontrola na granici i prilikom ukrcaja i iskrcaja tereta.


– Vidi se i mala razlika u gustoći prometa na talijanskim autocestama. Nije zavladala pustoš, i dalje je promet vrlo gust, ali mi koji smo stalno na cesti ipak vidimo određenu razliku. Posebno u broju osobnih automobila jer ljudi očito manje putuju, kaže vozač.


Što se kontrola vozača i kamiona tiče, ističe kako one započinju na granici, a variraju u odnosu na gradove ili regije iz kojih se vozi teret iz Italije prema Hrvatskoj.


– Na granici nas pregledavaju pri odlasku i povratku. Pritom, ako se kamion i vozač vraćaju iz gradova gdje je veći broj zaraženih koronavirusom, obično se vozača detaljnije pregledava.


Prije nekoliko dana ja sam prošao bez problema, ali kolega iza mene je bio zaustavljen na granici, kaže naš sugovornik, dodajući kako se mjere sprečavanja širenja zaraze provode i prilikom ukrcaja i iskrcaja.


– Po dolasku na ukrcaj, obavezno nam na glavu prislone »pištolj«, odnosno uređaj za brzo mjerenje tjelesne temperature i ako je sve u redu idemo dalje.


Također, prilikom svakog ukrcaja i iskrcaja obavezno je temeljito pranje ruku i dezinficiranje kola upravljača.


Iskreno, nije me strah zaraze, čuvam se koliko mogu, pazim da često perem ruke, a i ne može se bog zna što drugo poduzeti. Vozim za Italiju sve ovo vrijeme otkad se pojavio koronavirus, a nadam se da će ta epidemija uskoro završiti, kaže vozač.