Novi pravilnik Fonda za zaštitu okoliša

Za uvoz automobila teškog tonu naknada 600 kuna, za njegovu predaju u staro željezo – tisuću

Bojana Mrvoš Pavić

Naknada je ista i za pravne i za fizičke osobe – uvoznike / Foto S. DRECHSLER

Naknada je ista i za pravne i za fizičke osobe – uvoznike / Foto S. DRECHSLER

Unatrag dvije godine polovinu novih vozila građani su kupili sami izvan Hrvatske, pa je Fond  izmijenio Pravilnik o gospodarenju otpadnim vozilima i s 1. srpnjem ove godine krenuo u naplatu naknade za zbrinjavanje tih vozila 



ZAGREB Od ulaska Hrvatske u EU, dakle u posljednje dvije godine, polovinu svih novih vozila na našim cestama građani su kupili negdje u EU, a preostalu polovinu u automobilskim kućama u Hrvatskoj – podatak je Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost koji je napravio detaljnu analizu o uvozu automobila i drugih vozila, o plaćanju naknade za zbrinjavanje tih vozila kad jednom postanu otpad, i o njihovoj oporabi. Kako je analiza pokazala neke promjene na tržištu, pa tako i otkrila da su unatrag dvije godine polovicu novih vozila građani kupili sami izvan Hrvatske, Fond je izmijenio Pravilnik o gospodarenju otpadnim vozilima i s 1. srpnjem ove godine krenuo u naplatu naknade za zbrinjavanje tih vozila jednom kad ona postanu otpad i od fizičkih osoba koje uvoze vozilo.



Fond je, osim toga, analizom podataka ustanovio da oporabiteljima starih vozila više ne treba isplaćivati poticaje za obavljanje tog posla jer od građana prikupljaju dovoljno starih autmobila – sirovine, čak 97 posto onoga što im je potrebno. Iz tog im se razloga s prvim danom lipnja ukinula naknada koju su od Fonda primali, a povećala naknada vlasnicima vozila koji automobil predaju na oporabu. 





Ta je naknada za fizičke osobe postojala i do sada, no praktički se, napominju u Fondu, nije imala kome niti naplaćivati budući da je broj građana koji su po automobil odlazili u inozemstvo bio zanemariv. Sad, kad je došlo do značajnog porasta tog broja, naknada za zbrinjavanje automobila kad postanu otpad više se, kažu u Fondu, ne može naplaćivati samo uvoznicima automobila, od kojih su građani dosad aute kupovali, već i fizičkim osobama – uvoznicima.  Naknada je ista i za pravne i za fizičke osobe – uvoznike, pri čemu je od 1. lipnja snižena s dosadašnjih 0,85 na 0,60 kuna po kilogramu automobila. To znači da, bilo pravna ili fizička osoba koja automobil od tisuću kilograma uvozi u Hrvatsku, plaća naknadu od 600 kuna, koja će biti uplaćena u Fond za zaštitu okoliša za kasnije zbrinjavanje olupine toga auta. 


»Kako bismo, vezano uz to, građane potaknuli da olupine ne ostavljaju u prirodi već ih predaju za to ovlaštenim sakupljačima, istovremeno smo povećali i naknadu koju vlasnici automobila kod predaje starog automobila sakupljačima dobivaju – s 0,4 na jednu kunu po kilogramu. Drugim riječima, kod kupnje novog vozila će vlasnik platiti naknadu za zbrinjavanje 600 kuna, ali i dobiti tisuću ako stari auto bude predavao ovlaštenom sakupljaču«, ističu u Fondu. Kako napominju, iako se čini da je s prvim danom srpnja tek uvedena naknada za zbrinjavanje vozila, nju su fizičke osobe zapravo i do sada plaćale u cijeni automobila.