Pregovori s Rusijom

Staro za novo: Želimo ruske helikoptere, ali još ne znamo koje

Danko Radaljac

Vojska bi htjela Mi-171Sh helikoptere, no dio Vlade bi letjelice specijalizirane za misije medicinskog transporta, a opcija bi tada bila Kamov Ka-32

ZAGREB Hrvatska je u ozbiljnim pregovorima s Rusijom oko kupnje deset novih helikoptera, koji bi se djelomično naplatili prodajom starih vojnih Mi-8 letjelica iz letnog »parka« Oružanih snaga.   

Naime, kako je to već na sastanku s ruskim ministrom vanjskih poslova kazala hrvatska ministrica Vesna Pusić, Hrvatska bi Rusima prodala 14 starih helikoptera, a uzeli bi deset novih letjelica.


Time bi se umnogome »pomladio« helikopterski arsenal Oružanih snaga, koje dogodine ionako moraju krenuti s remontom Mi-8 letjelica. Kako je za remont predviđeno oko 200 milijuna kuna, dobar dio tih sredstava bi se mogao preliti na kupnju novih ruskih helikoptera. 


   No, kako se neslužbeno saznaje, hrvatska strana još uvijek nije načistu s vrstom letjelica koje bi se uzele. Naime, vojska bi htjela Mi-171Sh helikoptere, koje su i trenutno najmodernije u HRZ-u. Radi se o letjelicama nabavljenim sređivanjem klirinškog duga Rusije.




Takvim bi se raspletom gotovo u potpunosti unificirale hrvatske transportne »snage«, jer bi većina helikopterske flote bila sastavljena samo od tog tipa letjelice. 


   Ali, s druge strane, dio Vlade nije nesklon malo drugačijem rješenju. Prema toj ideji, deset helikoptera koji bi se uzeli bili bi letjelice specijalizirane za misije potrage, spašavanja i medicinskog transporta.


Najvjerojatnija opcija tada bila bi Kamov Ka-32, helikopter koji se već godinama koristi u brojnim državama baš za civilne svrhe. Radi se o civilnoj varijanti borbene letjelice Ka-27, a ovi su helikopteri po jednoj stvari jako specifični.


Naime, umjesto jedne glavne elise, ima dvije koje se okreću u suprotnim smjerovima. Time se letjelica u potpunosti stabilizira i nema stražnje elise, jer nije niti potrebna. Ovaj helikopter za civilne svrhe, ponajprije za traganje i spašavanje, koriste primjerice Švicarska, Kanada, Španjolska i Portugal. Portugal ih čak koristi kao protupožarnu letjelicu. 


   Ovakva ideja se ne sviđa vojnom vrhu, koji nastoji kompletnu zračnu helikoptersku flotu zadržati pod svojom kontrolom. 


   Ministar Ante Kotromanović javno je kazao kako je on za to da služba za spašavanje ostane u sklopu HRZ-a, pojašnjavajući to financijskom isplatljivosti. No, Hrvatska bi do 1. srpnja 2013. godine prema potpisanim konvencijama trebala osnovati civilnu službu spašavanja. 


   Zbog takvog stanja stvari dio političkog sustava bi htio da se nabave letjelice za civilnu primjenu. Pored toga, Hrvatska bi prodajom 14 starih helikoptera riješila još jedan problem. Naime, među njima je dosta onih nabavljenih ranih devedesetih na razne načine, koji su zapravo ilegalni. Rusima se to isplati jer će stare letjelice moći remontirati i potom prodati nekome drugome. 


   Treba još jednu stvar napomenuti. Koji god se helikopter nabavi, morat će se Rusima nadoplatiti solidna količina novca. Zbog toga ovih dana traju konzultacije da se iznađe novac u proračunu za sljedeću godinu.