Političari produkt brendiranja

Psihologinja Mirjana Krizmanić: Politika traži talent, stav, ali i cjelovitost

Edita Burburan

Mirjana Krizmanić od domaćih političara izdvaja Savku Dapčević Kučar za koju drži da je bila neobično karizmatična / Foto Arhiv NL

Mirjana Krizmanić od domaćih političara izdvaja Savku Dapčević Kučar za koju drži da je bila neobično karizmatična / Foto Arhiv NL

Današnji političari nemaju dovoljno vremena naučiti sve što bi ih činilo cjelovitim osobama. Vrijeme ih melje, njihove se naučene rečenice vrlo brzo mogu prozreti, smatra psihologinja Mirjana Krizmanić



Kocka je bačena – poznata je rečenica velikog rimskog vladara Cezara,  koji je zabilježen kao jedan od hrabrih vojskovođa, ali i najkarizmatičnijih vođa. Bacimo li tu kocku na političku scenu, uočit ćemo razliku između današnjih »brendiranih« političara i istinskih karizmatičnih povijesnih vođa. Kroz povijest pojedinci su se nametnuli kao kontroverzni vođe, a sve je krasila posebna, neobjašnjiva sposobnost kojom neki ljudi zrače pa lako privuku pažnju. Grci su to nazvali karizmom, što u prijevodu znači dar pa  čak i božji blagoslov. 


Najljepši državnici


Karizmatični ljudi privlačni su jer istodobno utjelovljuju isključive suprotnosti: snagu i ranjivost, naivnost i iskustvo, individualnost i tipičnost. Marketinški stručnjaci i timovi karizmu nastoje nadoknaditi brendiranjem. Moderni političari ipak su više produkt dobrog ili lošeg brendiranja, a manje karizme.


Ipak i danas se još znamo diviti nekim državnicima i njihovoj energiji. Čini se da čak i oni s lošim namjerama mogu izazvati poštovanje ukoliko su dosljedni. U današnjim se okolnostima državnici i vođe sagledavaju kroz različite perspektive,  čineći mozaik prividnih karizma ili tek samo boljih i lošijih brendova. Primjerice nedavno je izvjesni portal hottestheadsofstate.com objavio listu najljepših državnika, na kojoj je hrvatska predsjednica Kolinda Grabara Kitarović zauzela visoko deveto mjesto. »Naj hot« na prvom mjestu spomenute liste nalazi se Jigme Khesar Namgyel Wangchuck, kralj Butana kao najpoželjniji neženja, zatim Enrique Peña Nieto  predsjednik Meksika, a tu su još i Felipe VI, kralj Španjolske, šarmantna argentinska predsjednica Cristina Fernández de Kirchner, ali i Alexis Cipras, grčki premijer … 




Političari su danas u nekim društvima, recimo našem, gotovo  izjednačeni po popularnosti s filmskim i glazbenim zvijezdama. Svakodnevna susretanja i sučeljavanja s kamerama njihova su svakodnevica, a neki od njih itekako znaju kako uspješno poslati političku poruku i  izgledom, pokretom, govorom. Stoga je  razumljiva potreba za  timovima modnih i drugih stručnjaka  koji promišljaju i o vizualnom kontaktu s publikom. Oni mogu sugerirati promjenu frizure ili odjevnog stila. Primjerice u slučaju  Michelle Obame  savjetovali su da umjesto uvoznog Chanela i Diora odijeva  američke dizajnere što se pokazalo odličnom kombinacijom. S druge pak strane, njemačkoj kancelarki Merkel ne mogu naškoditi niti obnažene slike s ljetovanja. 


Pop zvijezde


Osvrnemo li se na brojne analize i saberemo li ih pod zajednički nazivnik državnik, političar, brzo ćemo zaključiti da je to zahtjevno i vrlo izloženo zanimanje. Pred lupom svekolike javnosti zbrajaju se politički bodovi, a toga nisu pošteđeni ni novoizabrani ministri, premijeri, ali ni okrunjene glave. Njihovi timovi uče ih kodeksu ponašanja, promišlja se o njihovom  odijevanju i planira svako obraćanje. No, nešto što nitko ne može naučiti ili kupiti jest karizma. Potpunog državnika čini sve –  obrazovanje, inteligencija, jednostavnost, iskrenost, pa konačno i stil odijevanja, ali na kraju ipak je najvažniji  osjećaj domoljublja. 


Mirjana Krizmanić, psihologinja,  tvrdi da se neke stvari mogu naučiti. Primjerice mogu naučiti ne govoriti gluposti, odijevati se elegantno, primjereno, ne biti u grču… Cinizam smatra najvećim ubojicom karizme. 


– Politika traži talente, stav i cjelovitost. Karizma s odijevanjem i ljepotom nije u nikakvoj nužnoj vezi. Karizma je nešto što netko posjeduje ili ne. S njome se rađa baš kao što se svaki talent stječe rođenjem. 


Netko može biti katastrofalno odjeven i biti  aposlutno karizmatična osoba.


Tito i Savka


Slijedeći tezu, Mirjana Krizmanić, od domaćih političara izdvaja Tita, Savku Dapčević Kučar za koju drži da je bila neobično karizmatična i da je mogla za sobom povući, gotovo oduševiti mase. Trenutno bi na svjetskoj sceni izdvojila njemačku kancelarku Angelu Merkel. 


– Ona je cjelovita ličnosti, a nije ni lijepa, a niti se lijepo odijeva. Ima duha, šarma i zna biti i duhovita. Što više?!


Od suvremenijih političara karizmatičnim smatra još i Billa Clintona, pa objašnjava:


 – On ima karizmu! U javnim nastupima i na televiziji uvijek je bio prirodan, jednostavan, nikad bahat i vrlo prostodušan, kaže Krizmanić.


Na Clintonovom primjeru, kao suprotnost, nastavlja objašnjavati problematiku današnjih instant državnika i političara. 


– Današnji političari nemaju dovoljno vremena naučiti sve što bi ih činilo cjelovitim osobama. Vrijeme ih melje, pa se njihove naučene rečenice vrlo brzo mogu prozreti zbog čega ne djeluju uvjerljivo. Naravno da s njima rade timovi ljudi, ali sve to funkcionira kratkotrajno. Ukoliko njihov govor traje dugo ili pak potraju duže na sceni, iz njih izlazi njihova prava narav. Da bi se nešto temeljito kod nekoga promijenilo moralo bi se raditi dugoročnije, a  za to se danas nema vremena. Vjerujem da i oni sami to ne žele, jer se ne žele mijenjati. Političari obično o sebi imaju visoko mišljenje, zaključuje Krizmanić.