Epilog blokade prometnica

Prosvjed protiv poslovanja Ubera završio nasiljem: Četvorica taksista brutalno premlaćena u Dubrovniku

Hina

Prosvjed u Dubrovniku / Foto  Grgo Jelavic/PIXSELL

Prosvjed u Dubrovniku / Foto Grgo Jelavic/PIXSELL

Iako su taksisti posumnjali na skupinu vozača koji su angažirani preko Ubera, ta informacija nije potvrđena. Jedan je taksist zadobio  višestruki prijelom potkoljenice, drugi ozljedu koljena, trećem je razbijen nos, a četvrtom je od udaraca lice puno hematoma, a lijevo oko zbog otekline poluzatvoreno



DUBROVNIK/SPLIT  Četiri pretučena taksista u Dubrovniku – epilog je najnovijeg  prosvjeda taksista  protiv poslovanja Ubera u Hrvatskoj, koji su blokadom hrvatskih prometnica i zračnih luka ponovo tražili da se ukine Uberova aplikacija koja djeluje ilegalno. Prosvjed je organiziran u Splitu, Dubrovniku i Zagrebu, a najdramatičnije je bilo upravo u Dubrovniku, gdje je ubrzo nakon završetka prosvjeda skupina muškaraca presrela četvoricu dubrovačkih taksista i – pretukla ih!


 Prema pisanju »Dubrovačkog vjesnika«, navodno je ispred vozila jednog od taksista izletjelo kombi vozilo splitskih registracijskih oznaka i prepriječilo mu put. Iz kombija je  izašlo nekoliko osoba koje su taksistu  izvukle iz njegova auta i počele ga tući. U kratkom vremenu taksist je, što šakama, što nogama i bejzbol palicom zadobio teške tjelesne ozljede.

»Dubrovački vjesnik« saznaje da je zadobio  višestruki prijelom potkoljenice te je prebačen u bolnicu gdje je podvrgnut operacijskom zahvatu. Od dijela očevidaca doznaje se kako su na isti način kratko nakon ovog brutalnog premlaćivanja iz svojih autotaksi vozila izvučena još trojica taksista koji su također ozlijeđeni.  Tešku ozljedu nosa zadobio je mladić (33), a njegov kolega (32) zadobio je ozljedu koljena, dok je četvrtom taksisti od siline zadobivenih udaraca lice puno hematoma, a lijevo oko mu je još uvijek zbog otekline poluzatvoreno.


Pravni aspekt


Iako su taksisti posumnjali na skupinu vozača koji su angažirani preko Uber aplikacije, ta informacija nije potvrđena – postoji verzija po kojoj su napadači bili navijači na povratku iz Danske, s utakmice Hajduka i Brondbya, ali nije isključeno da su u pitanju bili nezadovoljnici zbog kolone i zastoja koji se stvorio zbog prosvjeda.




Prosvjed splitskih, trogirskih i kaštelanskih taksista, koji su  »blokirali« zračnu luku u Resniku, prošao je bez incidenata, a nakon sat-dva većina je nastavila sa svojim poslom. Niti za vrijeme ovog prosvjeda upozorenja nije bilo većih problema u transferu putnika koji su dolazili na splitski aerodrom ili onih koji su stizali zrakoplovima. Par stotina taksista parkirali su vozila u krugu aerodroma prvenstveno zbog Uberovih vozača, ali i »ostalih ilegalnih taksi prijevoznika«.


Taksisti s dubrovačkog područja bili su najžešći u svom prosvjednom upozorenju jer su naime »parkirali« na Jadranskoj magistrali, zauzevši jednu traku, pa je promet regulirala prometna policija.– Od mjesta Plat do Oboda smo regulirali promet jednom kolničkom trakom, od osam ujutro do 11 sati i deset minuta, kada je prosvjed završio, odnosno taksisti su se razišli. Svakog od njih smo legitimirali – kazao nam je šef smjene Operativno-komunikacijskog centra dubrovačke policije. Informaciju, odnosno potvrdu sukoba u kojem je nekoliko osoba ozlijeđeno nismo dobili, zapovjednik smjene nije ovlašten za davanje takvih izjava, kako nam je sam kazao.

U Splitu, odnosno na Resniku je pravni aspekt situacije pojasnila Doris Košta, pravnica koja zastupa taksiste.


– Pravna država ne funkcionira, iako su još prije nekoliko mjeseci i ministar prometa i drugi dužnosnici jasno kazali da Uberovi vozači ne posluju zakonito. Policija ima evidentirane vozila i vozače koji su angažirani preko Ubera, ali nemaju osnova za djelovanje. I direktive EU-a govore u prilog zabrani korištenja aplikacija za nedopuštenu djelatnost. Vozači Ubera ne izdaju račune, imate nekih 15-ak minuta vremena za printanje računa, nakon čega ta mogućnost prestaje. A računi glase na Uber u –  Nizozemskoj?! –  kaže odvjetnica Košta.


Nezakonit rad


Predsjednik Auto-taksi sekcije pri Udruženju obrtnika Split Tonći Luketin odgovorio nam je na pitanje o različitim kriterijima i konkurenciji.


– Mi moramo proći redovite i prijevremene tehničke preglede, polagati ispite za vozače taksi vozila, osiguranje nije isto kao kod običnih putničkih vozila, da ne govorim o brojnim ostalim dozvolama i birokraciji, papirima koje moramo imati, izdavati račune… S druge strane, vozači kod Ubera moraju imati samo B dozvolu! Nismo protiv konkurencije već protiv ilegalnih prijevoznika i nejednakih kriterija. Da Uber nije po zakonu govorili su najviši dužnosnici, evo, upravo i ministar Butković ponavlja kako Uber nije po propisima – kazao nam je Luketin, istovremeno prateći izjavu ministra u Rijeci.


Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković kazao je jučer kako »vozači koji nemaju licence i ne poštuju hrvatske propise nisu legalni«,  podsjetivši da je prometna inspekcija Ministarstva prometa u više navrata do sada izrekla kazne veće od 7 milijuna kuna, a neke od tih kazni potvrdio je i Prekršajni sud.



Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković jučer je osudio prosvjed taksista.   »Apsolutno moram osuditi ovo što se danas dogodilo u Dubrovniku, u Splitu i drugim gradovima. Ovakav način protesta, blokiraju se hrvatske prometnice u vrhuncu turističke sezone, kada nam je bitno da se turisti , pa i domaći ljudi, osjećaju kao doma, da tako izražavamo nezadovoljstvo, to nije dobro i ja to kao ministar ne mogu podržati«, rekao je Butković.



– Prometna inspekcija podnijela je optužni prijedlog da se privremeno zabrani rad aplikacije Ubera, jer je činjenica da je on nezakonit, naglasio je ministar.  Na upit što će konkretno napraviti, Butković je rekao da ministar ne ukida aplikaciju, niti o tome odlučuje, kazavši da je uz izricanje kazni, oduzeto 18 vozila.


Najavio je da će Sabor u jesen raspravljati o izmjenama Zakona o cestovnom prijevozu naglasivši da će novi zakon definirati kako će tko poslovati na tržištu, a zasad može reći da će sigurno doći do djelomične liberalizacije tržišta. Na pitanje znači li to da se, dok ne izađe novi zakon, ne može stati na kraju ilegalnom ponašanju i nelojalnoj konkurenciji, odgovorio je da »za sada ne možemo«.