Turistička košarica

Pivo u Baški najjeftinije na Mediteranu

Alenka Juričić Bukarica

Njemački istraživači pivo u Baški platili su 1,07 eura, a na francuskoj rivijeri, točnije u mjestu Six-Fours-les-Plages čak 6,06 eura. ADAC Hrvatsku smatra povoljnom, iako je skuplja od Grčke i Španjolske



RIJEKA  Bugarska je najjeftinija turistička zemlja, jako jeftina je i Turska, Grčka, Španjolska i Hrvatska su povoljne, Francuska je skupa, a Italija još skuplja. Tko je na Mediteranu skup, a tko nije, je li Hrvatska skupa turistička destinacija ili ne, pitanja su koja se iz godine iz godine iznova postavljaju, a odgovori su različiti. Kako s koje strane gledano. Odgovor na to pitanje dali su, međutim, istraživači Njemačkog autokluba ADAC, organizacije koju čini nevjerojatnih 85 milijuna članova i čiji su vodiči, reći će mnogi, mjerilo vrijednosti neke turističke zemlje ili destinacije. Mišljenja ADAC-a se poštuju i citiraju pa su tako detalje istraživanja cijena u turističkim zemljama objavili i neki njemački mediji, primjerice, Abend Zeitung. 


To kako nas Nijemci vide važno je i zbog jednostavne činjenice da je Njemačka najveća emitivna turistička zemlja u svijetu te da je broj jedan tržište hrvatskog turizma s kojeg se ostvaruje oko četvrtine svih turističkih noćenja. 


Omiljenih 50 mjesta


ADAC je tako napravio opsežno istraživanje u 50 omiljenih europskih turističkih mjesta u deset zemalja – Bugarskoj, Turskoj, Grčkoj, Španjolskoj, Hrvatskoj, Njemačkoj, Nizozemskoj, Francuskoj, Italiji i Danskoj. Uspoređivale su se cijene izvanpansionskih troškova jedne obitelji s dvoje djece na godišnjem odmoru. Cijene su podijeljenje u četiri kategorije:  jelo i piće (pašta, Coca Cola…), shopping (sunčane naočale, japanke…), informacije i slobodno vrijeme (ležaljke na plaži, novine, baterije) te zdravlje i osobna njega (mlijeko za sunčanje, pasta za zube…).





Kao najskuplji proizvod u košarici »isplivalo« je mlijeko za sunčanje s prosječnom cijenom od 15,54 eura. Prosjek cijene crnog vina (vino kuće) je 13,47 eura, a dječjih kupaćih gaća 11,84 eura. Zanimljivo je, međutim, kako je kod čak 15 proizvoda razlika bila veća od 10 eura. Najveće razlike se ipak vide kod hrane i pića pa je tako za to u Danskoj trebalo izdvojiti čak 40 eura više nego u najjeftinijoj Bugarskoj. 



Potrošačka košarica sastojala se od 34 proizvoda, a u prosjeku je stajala 174,74 eura. Hrvatska, u kojoj su ADAC-ovi inspektori obišli Lopar, Omiš, Bol na Braču, Bašku i Umag, uspjela se »ugurati« u pet zemalja s troškovima ispod te granice. Naime, košarica je u Hrvatskoj koštala 164, u Španjolskoj 159, Grčkoj 150, Turskoj 147, a Bugarskoj samo 122 eura. S druge strane, najskupljom turističkom zemljom pokazala se Danska s ukupnim troškom košarice od čak 223 eura, odnosno oko 100 eura više nego u najjeftinijoj Bugarskoj i oko 60 eura skupljom od Hrvatske. Slijede Italija s 208 eura troškova, pa Francuska (200 eura), Nizozemska (192 eura) i Njemačka (185 eura). 


Test obitelji


Za našu zemlju, su kazali kako je povoljna, kao i Grčka i Španjolska, s time da su naglasili kako se u Hrvatskoj može jesti i piti za vrlo malo novca. Čak su i proizvodi za zdravlje i osobnu njegu su bili povoljni. U Loparu, Omišu i Bol na otoku Braču, ispitivači su nailazili na povoljne cijene, dok su u Baški na otoku Krku te u Umagu bile prosječne, dakle nešto više. 


Ipak, uspoređujući najjeftinije i najskuplje destinacije po pojedinim proizvodima, najjeftinije pivo Nijemci su našli upravo u – Baški. Što nije zanemarivo, s obzirom da je Njemačka pivska nacija. Tako su u ovom krčkom turističkom mjestu pivu kupili za 1,07 eura, a za što su na francuskoj rivijeri, točnije u mjestu Six-Fours-les-Plages platili nevjerojatnih 6,06 eura ili šest puta više. 


– Grčka se s cijenom košarice od 150,08 eura može nazvati povoljnom, također su naveli. Proizvodi iz kategorije »shopping« su bili jednako povoljni kao u jeftinoj Bugarskoj, međutim s iznimkom proizvoda za zdravlje i proizvoda za osobnu njegu. Među najjeftinijim grčkim destinacijama su otoci Krf, Kos i Rodos. Također slijedi povoljna Španjolska s ukupnom cijenom košarice od 159,45 eura. Razina cijena samo u proizvodima za zdravlje i higijenu je bila nešto viša, dok se sve ostalo kupljeno pokazalo prilično povoljno. Vrlo jeftino je »test obitelj« prošla u Puerto de la Cruzu na Tenerifima, a povoljno u Peníscoli, El Arenalu, Mallorci te Alicanteu. 


Dodatni troškovi


 Govoreći o primjerima kako se budžeti za odmor pljačkaju na sitnicama, u ADAC-u, su naveli kako »test obitelj« u Bodrumu na zapadnoj obali Turske za ležaljke na plaži i suncobran nije platila ni centa. Za isto to na talijanskoj rivijeri, u Alassiu dali su – 45 eura. Da su roditelji zaželjeli bocu crnog vina kućne marke, u Albeni na bugarskoj obali Crnog mora bi platili 5,88 eura, a u Kemeru u Turskoj 23,65 eura. Kao primjer usporedbe cijena u ADAC-u su uzeli i sunčane naočale. Tako su naveli da se u Bodrumu one mogu naći za 4,46 eura, dok je nekakva prosječna cijena na francuskoj Côte d’Azur oko 21 euro. S tim novcem se, pak, na bugarskoj obali naočalama  mogla opskrbiti cijela obitelj. 


Bugarska je u konačnici rekorder u jeftinoći i kod cijene kuglice sladoleda koja je ondje koštao 0,26 eura, dok je ovaj ljetni užitak bio najskuplji, ne u njegovoj domovini Italiji, već u Danskoj. Za kuglicu sladoleda Danci tako plaćaju doista ekskluzivnih 3,23 eura ili preračunato gotovo 25 kuna?!


U ADAC-u su upozorili kako se, onaj tko ne pazi na svaki cent, prije odlaska na odmor treba dobro pripremiti jer nerijetko se događa da dodatni troškovi jače opterete budžet putovanja od samog turističkog aranžmana.