Probni utovar

Novi plan MOL-a: Domaća nafta vlakom će se transportirati u Rijeku?

Bojana Mrvoš Pavić

Foto S. Ježina

Foto S. Ježina

Od osam  cisterni uspjelo se napuniti samo dvije, jer je nafta, kažu sindikati, proključala te je prijetila opasnost po ljude i imovinu. U Upravi Ine ističu da su potrebne dodatne prilagodbe



ZAGREB  Stožer za obranu Rafinerije Sisak otkriva kako je 2. ožujka INA u Graberju Ivaničkom pored Ivanić Grada, gdje se nalaze njena skladišta domaće sirove nafte, organizirala zasad neuspjeli, probni utovar nafte u željezničke cisterne, pri čemu je, kažu u Stožeru, zbog nepripremljenosti i neadekvatnih uvjeta u kojima se to radilo navodno došlo do ključanja nafte u cisternama i  incidenata koji su mogli ugroziti živote radnika koji su na utovaru radili. U stožeru su uvjereni kako je ova proba uvertira u zatvaranje rafinerije Sisak, u kojoj se domaća nafta do sada prerađivala, i izvoz nafte u MOL-ove rafinerije u Slovačkoj i Mađarskoj. Isto se može čuti i od izvora upućenih u namjere MOL-a da u potpunosti zatvori sisačku rafineriju.


Aldott na utovaru


»MOL će, nakon ovakvih proba, na neko vrijeme početi naftu, koja se do sada prerađivala u Sisku, odvoziti u Rijeku, što je potpuno neisplativo i potencijalno opasno, a onda će nakon nekog vremena objaviti kako je to ipak financijski neisplativo te kako je puno razumnije JANAF-ovim naftovodima hrvatsku naftu slati van na preradu«, sigurni su naši sugovornici iz sisačkog stožera, kao i ostali upućeni s kojima smo razgovarali, a koji podsjećaju na činjenicu da je INA ne tako davno svojim djelatnostima pridodala i željeznički promet. Uvjereni su, međutim, kako od eventualnog prijevoza za Rijeku ne bi profitirao HŽ nego neka druga, strana kompanija koja bi radila za Inu. 


Rizik za radnike


Probnom utovaru pored Ivanić Grada je, doznajemo, prisustvovao i sam predsjednik uprave Ine Zoltan Aldott, koji je u nedavnom razgovoru s novinarima kazao kako je Hrvatska premala za dvije rafinerije te je ona u Rijeci, smatra, sasvim dovoljna za domaće, ali i potrebe regije. Ipak, MOL i modernizaciju riječke rafinerije državi uvjetuje promjenom porezne politike prema Ini, iako se prilikom ulaska u vlasništvo Ine obavezao na modernizaciju obiju rafinerija.




– Ako se preuzima ovakav rizik u prisutnosti predsjednika uprave Ine,  pitamo kakvim rizicima se izlažu radnici kad se radi »iza zatvorenih vrata«. Zahtijevamo od uprave Ine da prestane s provođenjem opasnih poslovnih aktivnosti, te da se odgovorni za ovaj slučaj kazne, upozoravaju iz stožera, napominjući kako je na probni utovar dovezeno osam praznih, unajmljenih cisterni, no uspjelo se napuniti samo dvije. Zbog visokih je temperatura i neadekvatnih cisterni nafta proključala te je prijetila velika opasnost po ljude i imovinu, no sve je na kraju srećom ipak prošlo bez ozlijeđenih. 


U upravi Ine potvrđuju da su obavili probno punjenje dva željeznička vagona i da su pritom poduzete sve zaštitne mjere.


»Cilj probnog rada bilo je ispitivanje funkcionalnosti i integriteta opreme te mjerenje emisija u okoliš u slučaju transporta nafte željeznicom. Rezultati testa potvrdili su ispravnost opreme, međutim odlučeno je kako se u slučaju potrebe za ovakvim transportom moraju izvršiti i dodatne prilagodbe kako bi emisije bile unutar granica tolerancije«, stoji u službenom odgovoru Ine. Vježbalo se, može se neslužbeno čuti, za prijevoz nafte u Rijeku, no nikakvog plana i konačne odluke o tome, zaključuju, nema. Na pitanje zašto bi se nafta skupo prevozila u Rijeku pored rafinerije Sisak, odgovaraju kako se »ispituju načini povećanja fleksibilnosti rada«. 


Da je incidenta prilikom probnog utovara bilo, ne demantiraju.