Diljem Kvarnera znatno manje gostiju nego lani

Nije samo vrijeme krivo: Srpanj u minusu, najgore privatnim iznajmljivačima

Alenka Juričić Bukarica

Moramo mijenjati strategiju na nacionalnoj razini te jače i konkretnije promovirati zemlju. Ako ljeti imamo minuse, govorimo o alarmantnoj situaciji, kaže Đurđica Šimičić, direktorica lošinjskog TZ-a



RIJEKA » Srpanjska rupa produžila se ove godine praktički do kraja srpnja, zaključuje se iz informacija s terena o aktualnoj popunjenosti kapaciteta na Kvarneru. Težak srpanj zbraja minuse u cijeloj Hrvatskoj, pa ni kvarnerska regija nije iznimka. Posljednji srpanjski vikend donio je do sada najviše gostiju, no praktički u svim velikim destinacijama se radi o manjim brojkama nego lani.


   Tako je ovih dana, primjerice, na Rabu sve u znaku popularne manifestacije Fjere koja je popravila srpanjsku krvnu sliku turističkog prometa. Ipak, od početka srpnja do 25. srpnja u Rabu bilježe 6 posto manje noćenja nego lani, dok je u kumulativu, dakle od početka godine do tog datuma minus nešto manji i iznosi 4 posto. Prema informacijama Nede Mikelića, direktora Turističke zajednice grada Raba, gostiju ovog vikenda ipak ima nešto manje nego lani, ukupno oko 23.000. Dobro su popunjeni hoteli, dok je situacija nešto lošija u kampovima i obiteljskom smještaju.


   – Čini se da bi financijski situacija ipak mogla biti bolja nego lani, a najave govore da bi kolovoz i rujan trebali biti dobri. Inače, već dvije godine se sezona pomiče prema kolovozu i rujnu, a ove godine su se pomakli i blagdani u nekim našim najznačajnijim emitivnim zemljama tako da čekamo goste iz Njemačke i Italije koji će u isto vrijeme masovnije na ferije. Međutim, iako su vremenske prilike presudne za ostvarenja u srpnju i kolovozu, ima puno faktora koji su utjecali na rezultate i na koje možemo djelovati te koje ćemo morati detaljnije analizirati, kazao je Mikelić također dodavši kako se proteklih godina uz minimalan rast kapaciteta iz godine u godinu govori o rekordima.


Čekaju Talijane




I na Krku, koji nosi trećinu županijskog turističkog prometa bilježe se minusi dolazaka i noćenja. Vikend za nama je tako na području grada Krka donio manje gostiju nego lani u isto vrijeme, i to za oko 10 posto. Nataša Jurina, direktorica Turističke zajednice grada Krka, pojasnila je kako je popunjenost hotela, ali i kampova, koji ovise o vremenskim prilikama, relativno dobra. Problem je u obiteljskom smještaju.


   – Čitav prethodni tjedan je prognoza bila loša tako da nema last-minute gostiju. Prema dostupnim podacima, trenutačno imamo oko 10.000 gostiju, dok nam je ukupan kapacitet oko 12.000 ležaja. Što se tiče popunjenja, nama su kampovi dobro popunjeni, iako su oni najovisniji o vremenu. S povećanjem kvalitete u kampovima i oni su očito manje ovisni o vremenskim neprilikama, a mijenja se i struktura gostiju tako da u srpnju imamo velik rast dolazaka i noćenja gostiju iz Nizozemske, Belgije pa i Danske. To su gosti koji ovdje ostaju i desetak dana. U srpnju smo imali i trend povećanog prometa sa slovačkog, poljskog i mađarskog tržišta, kazala je Jurina dodajući kako je na području grada Krka, primjerice, lani i preklani srpanj bio isto tako dobar kao i kolovoz što ove godine nije slučaj.


   I u još jednoj velikoj otočnoj destinaciji – Baški, ukazuju kako je srpanj slabiji. Majda Šale, direktorica tamošnje Turističke zajednice, kazala je kako je protekli vikend označila smjena gostiju te kako se također govori o 10-ak posto manje gostiju. Naime, lani ih je u ovo vrijeme u Baški boravilo oko 10.000, ove godine je oko 1.000 gostiju manje. Gostiju ima manje u obiteljskom smještaju, a i loše vrijeme je smanjilo popunjenost u kampovima. U hotelima je situacija na prošlogodišnjoj razini.


   – Srpanj je definitivno lošiji nego lani, a srpanjska se rupa proširila. Faktori, koji su na to utjecali, su brojni. Od rasporeda blagdana, do lošeg vremena, izostanka tradicionalnih dolazaka gostiju iz Češke i Slovačke, a moguće će trebati preispitati i politiku cijena. Tu je i povećani kapacitet obiteljskog smještaja koji se sve teže puni. Što smo izgubili, smo izgubili, kazala je Šale nadodajući kako treba gledati sezonu ukupno tako da se puno očekuje od kolovoza i posezone. Reći će i kako se čeka goste iz Njemačke koji tek kreću na ferije, kao i Talijane, odnosno ferragosto. Iako je situacija na ovom tržištu još uvijek jako loša što se tiče kupovne moći Talijana, ovo tržište se polako oporavlja.


Nedostaje sadržaja


Čak oko 23.000 gostiju ovih se dana odmara na Lošinju, što je, također manje nego lani. Od Đurđice Šimičić, direktorice Turističke zajednice grada Malog Lošinja, doznali smo kako je cijeli srpanj nosio nekoliko posto minusa. Na to je utjecalo to što hotel Bellevue ne radi punim kapacitetom, a za goste nije otvoren ni hotel Helios. Nekoliko posto manje noćenja imaju i u kampovima u kojima bi u kumulativu trebali imati oko 2 posto slabiju godinu po pitanju fizičkh pokazatelja.


A minusi se broje i u obiteljskom smještaju. Zbog lošeg vremena, ali ne samo zbog toga, reći će direktorica lošinjskog TZG-a, navodeći kako je s kišnim ljetom postalo jasno kako iznajmljivači trebaju puno više sadržaja, odnosno bolju povezanost s drugim subjektima. Naime, gost u hotelu će otići na bazen ili u wellness, ima program animacije, kao i onaj u kampu. Gost obiteljskog smještaja to nema. Stoga se privatni smještaj mora bolje povezati s takvim pružateljima usluga, i gostima ukazati kamo mogu, primjerice, na masažu i po kojoj cijeni.



Dakle, srpanjski minusi, i to značajni, nisu se ove godine dogodili samo u jednoj, dvije ili tri destinacije, već je situacija slična kod većine ili svih. Bez obzira na euforiju koja se stvara u javnosti kako će opet padati pusti rekordi. Pritom je nebitno imaju li destinacije šest, sedam ili deset posto manje noćenja. Radi se o velikim brojkama i činjenici da je kolovoz pred vratima tako da je cijeli srpanj, a ne samo prva polovica, ove godine slabiji. Mnogi ukazuju da se na takvo stanje upravo stoga ne može promatrati samo s razine destinacija, već da nešto očito ne valja i s nacionalne razine. Kao i da će trebati preispitati cijene s obzirom na to što nudi konkurencija. Iako, treba reći da je ove godine smještaj, izuzev kod iznajmljivača-paušalista, u Hrvatskoj opterećen višim PDV-om od 13 posto. Ovo će očito biti sezona bolnih pouka iz kojih bi se, za nadati se je, trebalo izvući neke zaključke. Jer iduća godina će po rasporedu blagdana biti vrlo slična, naime Uskrs je tek tjedan dana ranije, tako da će se pokazati jesu li lekcije naučene ili ne.



   – Pouka ove sezone je svakako da je tu potrebna puno snažnija povezanost. Ovo je teška godina iz koje ćemo morati učiti, a ne kriviti vrijeme koje je razlog jedan do dva posto. Sve iznad toga su neki drugi razlozi. Situacija je kod svih nas vrlo slična tako da moramo mijenjati strategiju na nacionalnoj razini te jače i konkretnije promovirati zemlju. Ako ljeti imamo minuse, govorimo o alarmantnoj situaciji. U pred i posezoni može govoriti da je neka destinacija odradila dobro posao ili nije, ali ovo nije takav slučaj jer je trend sličan kod svih. S druge strane, Europa ne bilježi minuse, već pozitivan trend turističkog prometa, ukazala je direktorica TZG-a Lošinja podsjetivši kako su neke države poput Grčke dobro odradile posao i stoga bilježe velik rast.


Mađari u Opatiju


Inače, za razliku od ovih destinacija, situacija je nešto drugačija u Opatiji u kojoj obiteljski smještaj bilježi pluseve i u srpnju. Treba, međutim, pojasniti kako iznajmljivači unatoč sve većim kapacitetima čine tek jedan posto udjela, dok 99 posto opatijskih kapaciteta čini hotelski smještaj. Prema riječima Suzi Petričić, direktorice Turističke zajednice grada Opatije, od početka godine do 26. srpnja kod iznajmljivača se bilježi rast noćenja od čak 29 posto. Istovremeno, hoteli su imali minus od 3 posto. Kumulativno je u Opatiji u tom razdoblju boravilo oko 187.000 gostiju ili jedan posto više, a ostvarili su 532.000 noćenja ili jedan posto manje nego lani. Najbrojniji su gosti iz Austrije s otprilike istim turističkim prometom prema lani, a zanimljivo je da su na drugom mjestu – domaći gosti kojih je bilo također na prošlogodišnjoj razini. Na trećem su mjestu Nijemci s padom od 3 posto u dolascima, dok su pravi boom napravili gosti iz Slovenije s čak 25 posto više dolazaka i noćenja, a velik rast se bilježi i s mađarskog tržišta.


   – Što se tiče aktualnog mjeseca, do 26. srpnja, dakle, subote, smo imali 4 posto manje dolazaka gostiju i 7 posto manje noćenja, odnosno njih oko 136.000. Gledano po strukturi, obiteljski je smještaj imao 38 posto više noćenja, dok hoteli bilježe pad od 9 posto, kazala je Petričić ukazujući i na zanimljivu strukturu gostiju. Naime, Mađari su ostvarili čak 31 posto više noćenja nego lani u srpnju, Slovenci čak 38 posto više, a zanimljivo je da je i ruskih noćenja bilo 5 posto više. U padu su, međutim, tržišta Austrije i Njemačke.


   – Prva polovica godine je bila dobra, srpanj je ove godine problematičan, no nadamo se dobrom kolovozu i posezoni. Inače, lani smo u kolovozu čak nekoliko puta imali po 7.000 gostiju u gradu što je naš praktički puni kapacitet i prijašnjih godina se nije događalo, dodala je direktorica TZG-a Opatije.