Mogući model dokapitalizacije

Nekadašnje vojne luke postaju ACI-jeve marine?

Alenka Juričić Bukarica

Prenamjenu trebat će amenovati i lokalne samouprave te ih definirati u prostornim planovima, a još uvijek nije gotova ni strategija raspolaganja vojnom imovinom



RIJEKA  Najveći sustav nautičkih marina na Jadranu i praktički jedini takav na Mediteranu –  Adriatic Croatia International Club (ACI), očekuju podizanje kvalitete, povećanje kapaciteta te dokapitalizacija. Sustav marina ACI, koji je u većinskom vlasništvu države, raspolaže s 21 marinom i može se svrstati među uspješnije tvrtke u državnom vlasništvu. Ipak, godinama se broj vezova nije značajnije povećavao, iako je potražnja veća od ponude, a nautika, uz kamping, slovi za daleko najprofitabilniji dio hrvatske turističke industrije. Prema Strategiji razvoja nautičkog turizma, do 2019. Hrvatska bi trebala dobiti 15.000 novih vezova, dok se novim nacrtom Strategije razvoja hrvatskog turizma njihov broj stavlja u nešto relanije okvire od oko 5.000 novih vezova do 2020., vrijednih oko 200 milijuna eura. Inače, u Hrvatskoj posluje 98 luka nautičkog turizma, od čega je 50 marina s vezovima u moru, 10 marina s vezovima na kopnu i 38 ostalih luka nautičkog turizma. U tim je lukama koncem 2010. bilo ukupno 16.913 vezova u moru te 5.125 mjesta za smještaj plovila na kopnu. Nešto manje od polovice ukupnog broja vezova je za plovila duljine 10 do 15 metara. Svako povećanje broja vezova tako je više nego dobrodošlo. Nedavno se moglo čuti kako bi se 25 posto udjela u ACI-ju ponudilo mirovinskim fondovima, a taj novac uložio u nove vezove.


Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić potvrdio nam je kako je što se ACI-ja tiče u planu podizanje kvalitete usluge te najavio kako je moguće da se nacionalni sustav marina dokapitalizira vojnom imovinom.


– Posljednjih godina po pitanju kvalitete usluge nije bilo značajnijeg iskoraka i stoga planiramo povećati kvalitetu u ACI marinama. Osim toga, tu je i proširenje kapaciteta, a zanimljiva nam je i opcija da se u sustav ACI-ja uključe i neki od objekata neiskorištene državne imovine, točnije vojni objekti, čime bi se dokapitaliziralo ACI. Time bi se ujedno stvorili preduvjeti za gradnju manjih marina, najavio je ministar pomorstva naglasivši kako će se odluka o tome donijeti sukladno planu rada nove uprave, obzirom da je u tijeku izbor novog predsjednika uprave ACI-ja, te Strategiji razvoja nautičkog turizma. Hajdaš Dončić je također naglasio kako ACI ostaje u državnom vlasništvu. 




Dakle, moguće je da će se neke od vojnih luka i sličnih vojnih objekata uz more, poput onih na Visu, prenamijeniti za turističku djelatnost. No do toga je još dalek put, obzirom da će prenamjenu trebati amenovati i lokalne samouprave te ih definirati u prostornim planovima, a još uvijek nije gotova ni strategija raspolaganja vojnom imovinom. Prema nekim informacijama njena je izrada pri kraju i njome će se konkretnije definirati koji od vojnih objekata, odnosno vojne imovine, će  u gospodarske djelatnosti.