Okreću se željeznici

Linić: Pravac Žuta Lokva – Rijeka uopće nije bitan

Darko Pajić

Novca za cestogradnju više nema, a europski fondovi i europske i svjetske banke podržat će ulaganja u željezničku infrastrukturu kako bi se omogućio što  veći prijevoz roba iz luka u Rijeci, Splitu, Pločama, pa i luke u Vukovaru



Milanovićeva Vlada o autocestama misli isto što i Vlada Jadranke Kosor – da je važnije žuriti s gradnjom do Dubrovnika nego spojiti Kvarner i Dalmaciju preko Žute Lokve. Taj stav nužno nije problematičan, pogotovo u kontekstu prezaduženosti Hrvatske i preinvestiranosti u cestogradnji. Problem je što je taj stav prevara SDP-a, čiji su čelni ljudi, a jedan od njih je i ministar Zlatko Komadina, godinama poručivali ne samo da je ta autocesta potrebna, već i to da će je upravo oni izgraditi. Ukoliko premijerov stav ne bude izmijenjen te u ovom mandatu ne počne gradnja autoceste duge 56 kilometara od Križišća do Žute Lokve, izvjesno je da dovršetka ovog projekta vrijednog oko 730 milijuna eura neće biti još desetak godina. 



Na upit o ulaganjima u cestogradnju i je li prioritetan projekt autoceste Žuta Lokva-Rijeka, ministar financija Slavko Linić je kazao kako pravac Žuta Lokva – Rijeka uopće nije bitan. 


»Osnovno je da nema daljnjih novaca u cestogradnji, završava se prometni pravac do Ploča, sve drugo se ulaže u u održavanje autocesta, državnih i regionalnih cesta«, rekao je dodajući da ni EU ni nikakve institucije ne podržavaju daljnje ulaganje u cestogradnju.




To je razlog da se Vlada okrenula ulaganjima u željeznicu, željezničku infrastrukturu, bitku za što veći prijevoz roba iz luka u Rijeci, Splitu, Pločama, pa i luke u Vukovaru. Bitka za željezničku infrastrukturu bit će podržana i europskim fondovima i institucionalnim bankama Europe i svijeta, kazao je. 



    Što misli struka o autocesti do Žute Lokve, može se naslutiti iz promišljanja Ivana Dadića, koji je odnedavno postao i član Nadzornog odbora Hrvatskih autocesta. Upravo ova tvrtka bi uskoro trebala usvojiti novi četverogodišnji plan gradnje cesta i autocesta, gdje se donedavno očekivalo i uvrštenje projekta autoceste do Žute Lokve. Dadić smatra kako autocestu do Dubrovnika u ovom trenutku ne treba graditi jer bi ona samo pogoršala prometne probleme Dubrovnika, ali naglašava da je to samo njegovo mišljenje, dok će politiku odrediti Vlada. 


    – Mi pod hitno moramo napraviti dvije stvari. Prvo uvesti jaku trajektnu liniju od temelja mosta do Pelješca, koja bi dovela do toga da ne trebamo prelaziti granicu i ulaziti u Neum. To treba pod hitno napraviti, i to prije početka sezone. Jednako tako trebamo bolje cestovno povezati zračnu luku Ćilipe i Dubrovnik te napraviti dva čvora na istoku i zapadu grada kako bi se spriječili prometni problemi unutar Dubrovnika. To je pravo rješenje, a ne autocesta koja se u stvari i neće graditi još deset godina jer treba znati kako nije nimalo jednostavno dogovoriti sve oko gradnje neke autoceste u drugoj državi, a sve tek treba ispregovarati s BiH. Moram ipak naglasiti da je ovo moje osobno mišljenje, a ne kao člana NO-a Hrvatskih autocesta. Smatram da se dionica do Žute Lokve treba graditi, pa makar postupno, recimo polako započeti na dijelu od Križišća do Crikvenice, gdje je doista vrlo gust promet. I nastavljati kako bude sredstava, zaključuje Dadić.


Lovrinčević: Gradnja neisplativa


Ekonomski analitičar Željko Lovrinčević naglašava kako niti jedna autocesta u Hrvatskoj nije isplativa, pa niti jednu ne treba graditi, jer je cijeli sustav preinvestiran i prezadužen.     – Obveze Hrvatskih autocesta su na razini oko 24 milijarde kuna i oni više nemaju prostora servisirati ni kamate. Analiza isplativosti pokazala je da je u širem društvenom kontekstu opravdana bila samo gradnja autoceste do Splita. Sada više ne treba graditi ni autocestu prema Sisku, Koprivnici, Dubrovniku ni Žutoj Lokvi. Hrvatska je preinvestirala u autoceste, a zanemarila željeznicu, zračne luke, itd. Tako se i dilema koju dionicu autoceste odabrati kao manje zlo rješava čistom političkom arbitražom, a ne ekonomskim kriterijima jer se po njima ništa ne treba graditi. Politika će nešto odabrati kako bi pomogli građevinskom lobiju, odnosno zapošljavanju građevinskih tvrtki koje su u teškoj situaciji. I to je zatvoren krug gdje se može predvidjeti da će dio izgrađenih autocesta Hrvatska sutra morati dati u koncesiju kako bi netko drugi ubirao prihode, kazao je Lovrinčević.