Zajednički projekt

Kreće obnova pruge Zagreb – Beograd, put vlakom između dvije metropole trebao bi biti drastično kraći

Darko Pajić

Foto: M. GRACIN

Foto: M. GRACIN

Današnji sastanak trebao postati važna prekretnica u razvoju hrvatsko-srpskih odnosa s ciljem boljeg prometnog povezivanja i zajedničke kandidature niza projekata prema tijelima EU-a, a zanimljivo je također da bi dvije države mogle surađivati i u razmjeni iskustava u suradnji s Kinom



RIJEKA Obnova pruge Zagreb – Beograd bit će zajednički projekt Hrvatske i Srbije i to je najvažniji dio Memoranduma o suglasnosti između Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH i Ministarstva graditeljstva, prometa i infrastrukture Republike Srbije o suradnji radi promicanja učinkovitosti željezničkog prometa, koji će biti danas potpisan u Beogradu u sklopu bilateralnog susreta ministra Olega Butkovića i potpredsjednice Vlade Srbije i ministrice građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović.


Butković je prvi ministar u Vladi Andreja Plenkovića koji odlazi u službeni posjet Beogradu, a osim o pruzi, razgovarat će se i o suradnji dviju država u korištenju EU sredstava, između ostalog i kod apliciranja pojedinih dionica pruge Zagreb – Beograd prema europskim fondovima.


Prvi sastanak


Raspravljat će se i o mogućnostima razvoja cestovnog prometa između Hrvatske i Srbije, također i o mostovima u graničnom području, te suradnji u segmentu unutarnje plovidbe na Savi i Dunavu, gdje su na dnevnom redu i projekti produbljivanja Dunava kod Iloka i Vukovara, odnosno u blizini granice dviju država.




Nakon dugo vremena riječ je o prvom sastanku ministara dviju vlada i pokušaju uspostavljanja konkretne suradnje na nizu infrastrukturnih projekata. Kad je riječ o obnovi pruge Zagreb – Beograd u ukupnoj dužini od 412 kilometara, već je postignuta određena suglasnost oko ovog projekta uz obećanje predsjednika Srbije Aleksandra Vučića, koje je dano u vrijeme njegova nedavnog posjeta Hrvatskoj, s garancijom da će Srbija intenzivno raditi na obnovi svog dijela pruge.


Inače, veći dio pruge nalazi se na hrvatskom teritoriju i tu su već postignuti određeni pomaci, jer je obnova dionice Okučani – Novska pri kraju i uskoro će biti u prometu, te je prije više od pet godina obnovljena dionica Vinkovci – Tovarnik.


Još dvije dionice su u fazi projektiranja i to europskim sredstvima, a Hrvatska očekuje da bi za svoj dio pruge Zagreb – Beograd iz europskih fondova mogla povući oko 500 milijuna eura europskih sredstava.


Zajednički cilj Hrvatske i Srbije bi trebao biti da se vrijeme putovanja vlakom od Zagreba do Beograda sa sadašnjih šest sati smanji na manje od tri sata, kao i da se značajno poveća brzina vlakova na ovoj pruzi i to na prosječnih približno 120 do 140 kilometara na sat.


Važna prekretnica


O svemu tome bi trebali razgovarati ministri Butković i Mihajlović, a istovremeno će biti održan i niz operativnih sastanaka predstavnika brojnih državnih tvrtki u čijoj je ingerenciji prometna infrastruktura. Osim ministra Butkovića, danas će u Beogradu biti i predsjednici uprava HŽ Infrastrukture, HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Carga, također i Hrvatskih cesta, te direktor Hrvatske kontrole zračne plovidbe, kao i državni tajnici u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture.


Nakon bilatelarnog sastanka izaslanstava Republike Hrvatske i Republike Srbije planirano je potpisivanje Memoranduma, a zatim će biti održana i zajednička konferencija za novinare.


Današnji sastanak bi tako trebao postati važna prekretnica u razvoju hrvatsko-srpskih odnosa s ciljem boljeg prometnog povezivanja i zajedničke kandidature niza projekata prema tijelima EU-a, a zanimljivo je također da bi dvije države mogle surađivati i u razmjeni iskustava u suradnji s Kinom.


Naime, kineska tvrtka China Bridge and Road Corporation, koja je dala najjeftiniju ponudu za gradnju Pelješkog mosta, u Srbiji je izgradila most Borča – Zemun u duljini od 1,5 kilometara s pripadajućim prilaznim cestama dužine dodatnih 20-ak kilometara.