Reakcije nakon pobune udruga

Filipović: Ostavku ne dam, a o građanskom odgoju ne odlučujem

Ljerka Bratonja Martinović

Ako je smisao građanskog odgoja da prepoznate nadležnost institucija, ovaj slučaj pokazuje da je zbilja potreban – s ironijom odgovara Vinko Filipović



ZAGREB  Neću dati ostavku. GOOD inicijativa pobrkala je ovlasti i pogrešno me proglasila krivcem. Ako je smisao građanskog odgoja da prepoznate nadležnost institucija, onda ovaj slučaj pokazuje da je građanski odgoj zbilja potreban – s ironijom odgovara Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO), na zahtjev GOOD inicijative za građanski odgoj da podnese ostavku jer je mimo njih pustio u javnu raspravu novi međupredmetni sadržaj građanskog odgoja.


Povjerenstvo za uvođenje građanskog odgoja imenovao je, kaže, bivši ministar obrazovanja Željko Jovanović, a uloga mu je bila napraviti program tog predmeta za šesti razred osnovne škole. »Kao ravnatelj Agencije ne odlučujem o tome hoće li građanski odgoj biti zaseban predmet ili ne, kao što nemam ovlasti ni konzultirati spomenuto povjerenstvo. Ovlašten sam za materijal koji je u javnoj raspravi, a ako se on pokaže lošim ili neupotrebljivim, ima prostora za korekciju«, poručuje Filipović. Poslušat će, međutim, samo razmišljanja praktičara, učitelja i nastavnika o kojima ovisi provedba novog programa. »Ako primjedbe budu imale politički, a ne stručni diskurs, nećemo ih uzeti u obzir«, najavljuje Filipović. Ravnatelj AZOO-a ističe kako osobno, kao profesor geografije, ne bi imao problema u osmom razredu pod nastavnom cjelinom »Hrvatska, EU i svijet« učenicima obrazložiti pojam građana Europe i potrebe uključivanja Hrvatske u međunarodne integracije u političkom i kulturnom pogledu. Isto tako, ne vidi zbog čega bi bio problem nastavniku povijesti u osmom razredu u cjelini »Hrvatska i svijet na pragu trećeg tisućljeća« govoriti o ljudskim pravima, genetici, kloniranju, socijalnim razlikama, položaju mladih, žena…Na primjedbu da je novi program građanskog odgoja otišao krivim putem, jer promovira uljuđenost i lijepo ponašanje umjesto osviještenog aktivnog građanina, Filipović odvraća kako jedno drugo ne isključuje.

– Uljuđenost i lijepo ponašanje nikako ne doživljavam kao nazadnu već kao pozitivnu vrijednost, a za agresivnost nisam – odgovara Filipović te dodaje kako je »indikativno da su ga na isti način prije godinu-dvije napadale udruge posve druge provinijencije«.


Ministar znanosti, obrazovanja i sporta Vedran Mornar poručuje kako će građanski odgoj neće doći u pitanje zbog nepripremljenosti škola ili nastavnika. – Građanski odgoj uvodi se od školske godine 2014./2015. obvezno, međupredmetno u sve razrede osnovne škole, te u srednje škole, a kao zasebni predmet i dalje će se provoditi eksperimentalno, kao izborni ili fakultativni predmet. Kao poseban obvezan predmet uvest će se u osmi razred osnovne škole te u prvi i drugi razred srednje škole školske godine 2015./2016., odnosno kad se stvore sve pravne i kurikularne pretpostavke u čiju se izradu kreće već sljedeći tjedan – kažu u MZOS-u. Građanski je odgoj, dodaju, uveden međupredmetno da se ne bi opteretila satnica, a Povjerenstvo je, tvrde, pravodobno o tome informirano.