Jedinstveni kod za vozačke dozvole

Europska komisija uvodi oznaku “69” za one koji voze “pod gasom”

Ana Raić Knežević

Uvođenje koda u vozačke dozvole postaje obveza za sve države članice EU-a

Uvođenje koda u vozačke dozvole postaje obveza za sve države članice EU-a

Prema priopćenju Europske komisije, novi kod »69« zamijenit će različite nacionalne kodove koji su u uporabi, da bi bio prepoznatljiv u cijeloj Uniji



ZAGREB  Europska komisija uvela je jedinstveni europski kod »69« koji će pisati u vozačkim dozvolama europskih vozača ako im je zabranjeno upravljati vozilom koje nema uređaj za blokadu u slučaju alkoholiziranosti.


Taj uređaj se instalira u vozilo kako bi se spriječilo vozača koji je pod utjecajem alkohola da pokrene auto i vozi.


Prema priopćenju Europske komisije, novi kod »69« zamijenit će različite nacionalne kodove koji su u uporabi. Nekoliko zemalja članica EU-a već izdaje vozačke dozvole koje su ograničene na ovaj način, ali s obzirom da se oznake u tim dozvolama razlikuju od zemlje do zemlje, Komisija je smatrala da ih treba ujednačiti s jednom oznakom koja će biti prepoznatljiva u cijeloj Uniji.



Svi novi modeli osobnih automobila i kombija morat će od proljeća 2018. godine imati ugrađenu uslugu poziva u slučaju nužde kako bi, ako se dogodi nesreća, automatski bio pozvan broj 112. Izglasali su to ovoga tjedna na plenarnoj sjednici zastupnici Europskog parlamenta, čime su nova pravila usvojena i stupit će na snagu nakon objave u Službenom listu Europske unije. »Svi novi modeli osobnih vozila i lakih kombija trebat će biti opremljeni sustavom e-poziva od 31. ožujka 2018. godine.  Zastupnici traže da Europska komisija, u roku od tri godine nakon proljeća 2018., procijeni trebaju li uređaji za e-poziv biti ugrađeni i u druga vozila, poput autobusa ili kamiona«, izvijestio je jučer Europski parlament. »Implementacija sustava e-poziva poboljšat će sigurnost na cestama u svim državama članicama EU-a. E-poziv kao javni servis, besplatan za sve građane«, izjavila je izvjestiteljica Europskog parlamenta Olga Sehnalová.Usluga e-poziva putem broja 112 obavještava hitne službe da se dogodila ozbiljna nesreća na cesti. Prema zahtjevu Europskog parlamenta, automatski poziv poslat će hitnim službama osnovne podatke, poput tipa vozila, goriva, vremena i mjesta nesreće, broja putnika u vozilu. Eurozastupnici su tražili da se onemogući praćenje vozila s ugrađenim e-pozivom prije nego što se nesreća dogodi, da se prikupljeni podaci ne mogu proslijeđivati trećoj strani bez izričitog pristanka osoba na koje se ti podaci odnose te da proizvođači omoguće da se svi prikupljeni podaci na vozilu mogu trajno i potpuno brisati.  


»Osnovna svrha ovog novog koda je olakšati njegovo razumijevanje i primjenu u cijeloj Europskoj uniji«, pojasnili su ovoga tjedna u Komisiji, dodavši da je i dalje na zemljama članicama da odluče hoće li uopće uvoditi ovakve uređaje te kako će u praksi osigurati da se ograničenja poštuju. U Komisiji pojašnjavaju da u mnogim članicama EU-a nisu uvedeni uređaji za blokadu vozila u slučaju alkoholiziranosti vozača, pa onda se niti ne izdaju vozačke dozvole u kojima bi bilo zabilježeno da netko smije voziti samo automobil s takvim uređajem. Te države nisu dužne promijeniti dosadašnju praksu.


Potvrđeno nam je to i iz Ministarstva unutarnjih poslova koje podsjeća da Direktiva Komisije 2015/653 stupa na snagu 15. svibnja ove godine, a države članice dužne su svoje zakone i propise uskladiti s njezinim odredbama do 1. siječnja 2017. godine.


– S obzirom na razlike u državama članicama, ne može se nametnuti obveza uvođenja alcolocka za recidiviste (vozače koji opetovano voze pod utjecajem alkohola), međutim uvođenjem koda za alcolock omogućava onim državama koje primjenjuju alcolock da se ta obveza navede putem koda 69 u vozačku dozvolu. Stoga samo uvođenje koda u vozačke dozvole postaje obveza za sve države članice, koje ga moraju uvesti u popis kodova do 1. siječnja 2017., objašnjavaju iz MUP-a ne precizirajući hoće li Hrvatska do tog datuma to i učiniti.