Namirnice u EU pojeftinile 7 posto, a Hrvatskoj skuplje 6 posto

Europljani pojedu 10, a Hrvati čak 40 posto svog kućnog budžeta

Dražen Boroš / Glas Slavonije

Na policama hrvatskih trgovina poskupjelo je 40 od 53 osnovna prehrambena artikla. »Nisu proizvođači najveći generatori poskupljenja, trgovci koriste svaku priliku za dizanje cijena«, ističe Mato Brloši



Organizacija UN-a za hranu i poljoprivredu (FAO) objavila je da je cijena hrane u svijetu, u usporedbi s 2011. godinom, smanjena za sedam posto. S druge strane, u Hrvatskoj je hrana tijekom prošle godine poskupjela za čak šest posto. Najviše su poskupjeli mliječni proizvodi, te oni od biljnih i životinjskih masnoća koji su u svijetu pojeftinili između 10 i 15 posto. 


   – Jedan od razloga zašto je hrana u 2012. poskupjela zasigurno leži i u činjenici da je Hrvatska imala jednu od najvećih suša zadnjih godina, smatra predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore Mato Brlošić. 



 Najskuplje plaćamo bezalkoholna pića, čak 112 posto prosjeka EU, a cijene sokova, mineralne vode, čajeva i kave, u rangu su Švicarske i Švedske, čiji se standard uopće ne može usporediti s našim. I dok primjerice Mađari i Poljaci, koji imaju sličnu kupovnu moć kao i hrvatski građani, imaju cijene hrane u visini 70-ak posto europskog prosjeka, kod nas one iznose 93 posto prosjeka EU. Posebno je zanimljivo da domaći potrošači skuplje od onih iz EU plaćaju ribu, ulje i slatkiše, ali zato još uvijek jeftinije konzumiraju duhanske proizvode.





   Osim toga, podsjeća kako su ulazni troškovi proizvodnje u Hrvatskoj daleko veći nego u drugim zemljama, a najbolji primjer su zaštitna sredstva u poljoprivredi koja su kod nas skuplja od 30 do 50 posto u odnosu na druge, daleko razvijenije zemlje, pa čak i zemlje u okruženju. »U takvim uvjetima nije lako proizvoditi i uz to imati isplativ  proizvod«, kaže Brlošić. 


   Iako je PDV na osnovne životne namirnice uveden tek početkom siječnja, analize govore kako je samo u prošloj godini na policama hrvatskih trgovina poskupjelo 40 od 53 osnovna prehrambena artikla. »Sigurno je da su trgovci, a ne proizvođači, najveći generatori poskupljenja u Hrvatskoj, jer oni koriste svaku priliku za dizanje cijena«, tvrdi predsjednik Hrvatske poljoprivredne komore.  

  Najočitiji primjer takve politike su mlijeko i jabuke. Hrvatski farmeri su za mlijeko posljednjih mjeseci u najboljem slučaju dobivali 2,30 kuna, dok je litra svježeg mlijeka na policama stoji gotovo šest kuna. Isto tako, hrvatske se jabuke u nekim trgovinama prodaju i do deset puta većoj cijeni od one koju dobiju proizvođači. »Neki poskupljenja pravdaju većim PDV-om, a činjenica je da usluge i prozvodi nisu pojeftinili ni kada je PDV smanjen za 15 posto u ugostiteljstvu i turizmu«, ističe Brlošić. 


   Sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća u prosječnom hrvatskom kućanstvu 30 posto svih mjesečnih troškova otpadalo je na hranu, danas četveročlana obitelj u Hrvatskoj potroši više od 40 posto svog budžeta samo na hranu. Za razliku od nas prosjek Europske unije je oko deset posto, što pokazuje da je udio troška hrane u potrošnji veći u siromašnjim nego u razvijenijim zemljama.