Korištenjem vojnih transportnih helikoptera za civilne namjene osiromašuju proračun

Država na medicinski transport preskupim vojnim helikopterima baca 20 milijuna kuna

Danko Radaljac

Sat leta leta vojnim helikopterom Mi-171 košta čak 50 tisuća kuna, dok bi transport letjelicama specijaliziranim za ovakve poslove troškovi bili manji tri do četiri puta



ZAGREB - Neuređenost institucija za sadašnju Vladu postaje rupa bez dna. U ponedjeljak se na sastanku Povjerenstva za izradu Nacrta prijedloga Projekta uspostave višenamjenske zrakoplovne službe zaštite i spašavanja prvi put čulo koliko zapravo košta sat leta helikoptera Mi-171.


  Radi se o vojnom transportnom helikopteru koji u klasičnoj hrvatskoj improvizaciji obavlja misije traganja i spašavanja te medicinske letove. No, zapovjednik HRZ-a Dražen Šćuri i pomoćnik ministra obrane Viktor Koprivnjak kazali su ostalim sudionicima sastanka kako svaki sat leta tim helikopterom košta preko 50 tisuća kuna. Kako su nas iz MORH-a izvjestili, taj je iznos još uvijek neslužben, jer se još uvijek obavlja službeni obračun, ali će se kretati oko tog iznosa. Za napomenuti je da se radi o obračunu bez PDV-a (kojeg je MORH djelomično obveznik) i osiguranja, koje se za hrvatske helikoptere ne plaća jer nisu upisani u civilni registar letjelica. 


  Ovime je razbijen mit od prije par godina, kada je u eri vlasti HDZ-a inzistirano da je cijena sata leta Mi-171 ispod 2.000 dolara. Kako se svi troškovi na kraju »balade« isplaćuju iz državnog proračuna, ne treba biti vrhunski statističar da se spozna kako je Hrvatska do sada zbog neadekvatnosti zrakoplova na traganje, spašavanje i medicinski transport utrošila hrpu novca.





Ovi su podaci pokazali još jednom da je MORH godinama služio HDZ-ovoj, a sada i SDP-ovoj Vladi kao krava muzara. Sve što u državi nije uređeno, a moglo se kroz vojna sredstva improvizirati, improvizirano je. Od smještanja raznih događanja u vojarnama, preko zračnog prijevoza, pa do građevinskih radova.



  Računica je jednostavna, u 2011. godini HRZ je helikopterima obavio 1.383 pojedinačna leta za medicinski transport. MORH nije iznio podatke koliko je to sati leta, ali čak i ako se uzme konzervativna procjena od tek pola sata po letu, radi se o preko 650 sati. Kada se pomnoži s 50.000 kuna po satu, ispadne da je samo na medicinski transport u 2011. godini utrošeno 32 i pol milijuna kuna na troškove helikoptera.


Kako se za lani ne mogu pronaći službeni sati naleta za traganje, spašavanje i gašanje požara, ne može se još taj iznos pribrojiti ovome, ali je jasno kako to možda i udvostručava ovih spomenutih 32 i pol milijuna. Radi se o troškovima nastalim zbog potpuno nevojnih situacija, ali koji se financiraju iz proračuna Ministarstva obrane. Pokušaji da Ministarstvo zdravstva podnese dio tereta za medicinske letove neslavno je završio u eri dok je ne čelu tog Ministarstva još uvijek bio Darko Milinović.  

  Ovaj je podataka alarmantan zbog činjenice da će Hrvatska nakon ulaska u EU morati urediti prije svega službu traganja i spašavanja, a pored toga i službu medicinskih letova. Unutar EU-a se ne dopušta »fušanje« vojnim sustavom na ovu civilnu stvar. A alarmantan je podatak jer su već postojale ideje da se dio HRZ-a izdvoji, da mu se formalno neki drugi naziv i nastavi se s ovim što se već radi. Sada je jasno da bi takvo što bilo jednostavno preskupo za održavati. Jer, za razliku od 50 tisuća kuna po satu leta Mi-171, sat leta letjelica specijaliziranih za ovakve poslove je i tri do četiri puta manji. Što znači da bi se na godišnjoj razini drugim letjelicama štedjelo i preko 20 milijuna kuna samo na medicinski transport.