Automobilsko tržište zabrinuto

Država kreće s ovrhom i prodajom rabljenih vozila poreznih dužnika

Igor Bošnjak

Oduzeta vozila vjerojatno će na kraju biti prodana po cijeni osjetno nižoj od tržišne, što bi moglo ozbiljnije ugroziti prodavače rabljenih vozila



Kako su iz Ministarstva financija i najavili uoči Nove godine, Porezna uprava će oduzimati i prodavati automobile i plovila onih građana koji duguju porez.


Navodno je lista od petnaestak tisuća automobila i nekoliko tisuća jedrilica i jahti već sastavljena, a vlasnici, koji uglavnom ne idu u red siromašnijih hrvatskih građana, već su izviješteni o ovrsi koja će uslijediti kad se država dogovori gdje će uskladištiti oduzetu imovinu.


Pretpostavka je da će to biti na prostorima HAK-a, a dogovorit će se i sustav preko kojeg će se automobili i druga vozila prodavati na licitaciji kako bi se otplatio dug. Naravno, netko ih mora i zaplijeniti, a za to će biti zadužena mobilna jedinica Carine. Sve to će država učiniti kako bi popunila svoju praznu blagajnu.




Boris Lalovac, pomoćnik ministra financija, krajem prošle godine je pojasnio da će bez svoje skupe imovine ostati oni koji duguju porez, a nisu se odazvali Poreznoj upravi na dogovor oko načina otplate.


Do kraja listopada Poreznoj odazvalo nešto manje od 50 posto dužnika kojih je ukupno 70 tisuća. Neki su dogovorili reprogram duga, neki sve platili odjednom.Cijela priča izazvala je i tvrdnje kako će se to dodatno negativno odraziti na, posljednjih godina i ovako, problematično automobilsko tržište, posebice prodaju polovnih vozila.

Naime, prodaja novih automobila nikako da se u ovim teškim ekonomskim vremenima vrati na nekadašnje brojke, a ovo bi sada moglo ugroziti i »pomoćne položaje«, s prodajom rabljenih vozila.


O tome najbolje govore procjene da bi na hrvatskom tržištu ove godine moglo biti prodano oko 30 tisuća novih i isto toliko rabljenih vozila. Pa ispada da bi čak 50 posto iz ove druge kategorije pokrila – država.


Nagađa se da će ti automobili na kraju biti prodani po cijeni osjetno nižoj od tržišne jer dosadašnja iskustva govore da takva vozila nije lako prodati po iole realnijoj cijeni.


– Sigurno da će to djelovati i na automobilsko tržište, kaže Davor Brmež, voditelj Centra Grand auto Osijek.


– No, ja više ne vjerujem tim senzacionalističkim najavama jer svaki put kada se nešto tako najavljivalo u svezi sa tržištem automobila uvijek je to trebalo utjecati na drastično smanjenje prodaje. I uvijek je djelovalo, ali pomalo. Nešto smo gubili na takvim stvarima, ali nikada onoliko koliko je najavljivano. Tako da ni ovaj put ne vjerujem da će to bitno porememetiti odnose na tržištu, ističe Brmež.


Agan Begić, osnivač Agencije Promocija plus, koja se bavi i istraživanjem automobilskog tržišta, upozorava pak da su ti prijašnji valovi ipak bili sramežljivi.


– A ovih 15 tisuća bi bio prilično snažan udar i to bi sigurno uzdrmalo tržište, ističe, dodajući kako ministar Linić time na jednoj strani uvodi red u porezna dugovanja, ali bi s druge mogao poremetiti tržište automobila.


Kako je riječ o tržištu koje je proteklih godina već dosta trpjelo zbog odluka krize, ne čudi što Brmež izražava žaljenje što neke tvrtke, za razliku od njih, to možda i neće moći prebroditi. »Uvijek sam bio za to da svi preživimo i dobro radimo. Ako ostaneš bez konkurencije, onda znaš da se i tebi bliži nešto loše«, kaže.