"New Deal" na željeznici

Do 5 milijardi eura za nizinsku prugu koncesijom na 100 godina

Darko Pajić

Vlada osniva posebno povjerenstvo na čelu s premijerom koje bi do kraja godine trebalo pripremiti međunarodni tender za odabir investitora koji bi gradio prugu po koncesijskom modelu



Bit će to »New Deal« Kukuriku koalicije u gradnji željeznica s ključnim projektom nizinske pruge u vrijednosti oko 5 milijardi eura, koja će postati ekvivalent mega projekata na razini autocesta od Zagreba prema Rijeci i Splitu. Kako bi se, za hrvatske mogućnosti preskupa nizinska pruga uopće izgradila, priprema se osnivanje posebnog Vladinog Povjerenstva za željeznice, čiji bi predsjednik trebao postati premijer Zoran Milanović. Na ustroj Povjerenstva radi se u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture i ono će biti osnovano tijekom godine, moguće i prije ljeta, a u njemu će sigurno uz premijera biti i najvažniji ministri počev od ministra financija Slavka Linića, prvog potpredsjednika Vlade i ministra gospodarstva Radimira Čačića, ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Zlatka Komadine, ministra graditeljstva Ivana Vrdoljaka, te predsjednika Uprave HŽ Holdinga Rene Valčića, predsjednika Uprava HŽ Infrastrukture Darka Peričića, kao i drugih društava u HŽ-u. 


Kao suradnici ili stalni članovi Povjerenstva za željeznicu bit će angažirani i nezavisni stručnjaci, a među njima bi se trebao naći i netko od prometnih stručnjaka Europske komisije, čime se želi naglasiti da je nizinska pruga u osnovi veliki europski infrastrukturni projekt, a prometni koridor 5b, koji povezuje Rijeku i Budimpeštu, najvažniji prometni pravac Hrvatske, koji će imati prioritet u razvoju i planovima Vlade. Kako Hrvatska tako veliki i skup projekt kao što je nizinska pruga sama ne može realizirati, niti se može previše zaduživati u tu svrhu, ostaje vidjeti po kojem bi se modelu nastojala osigurati investicija. 


    Kako doznajemo iz izvora u Vladi, Povjerenstvo za željeznicu se osniva i zato što se procjenjuje da HŽ nema nikakve šanse sam ući u projekt nizinske pruge, koji se isto tako mora iz mjeseca u mjesec pratiti, pripremati i operativno po ministarstvima realizirati, a taj posao u ovom trenutku svodi se na projekt, otkup zemljišta, prikupljanje dozvola i ostale dokumentacije. Ono što bi ove godine trebalo uslijediti je priprema međunarodnog tendera za nizinsku prugu, koja bi se ponudila investitorima po koncesijskom modelu ukoliko za to bude interesa. Opcije su otvorene, moguće je trajanje koncesije na 30, 50, čak i 100 godina. 


Opširnije u tiskanom izdanju Novog lista u četvrtak, 29. ožujka 2012.