Razgrabljene subvencije za kupnju ekovozila

Bogatima potpore za hibride, a za obnovu kuća fali novca

Bojana Mrvoš Pavić

Foto: Ivan Klindic / CROPIX

Foto: Ivan Klindic / CROPIX

Trideset milijuna kuna, koliko je ove i prošle godine podijeljeno za automobile, rezultirat će s ukupno oko 800 ekoloških vozila na prometnicama, što je, kad je smanjenje štetnih emisija u pitanju, kap u moru



ZAGREB  Građani i tvrtke razgrabili su subvencije Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost namijenjene kupnji električnih odnosno hibridnih vozila – do 15. travnja Fond je, kako doznajemo, podijelio svih 14 milijuna kuna namijenjenih toj svrsi u ovoj godini i zatvorio javni natječaj, objavljen na kraju veljače.


U samo mjesec i pol dana javilo mu se, dakle, dovoljno građana, odnosno tvrtki koje si mogu priuštiti skupa »čista« vozila. Uzme li se u obzir da najjeftiniji automobil na električni pogon stoji oko 30 tisuća eura, odnosno 225 tisuća kuna, to znači da je, uz maksimalnu subvenciju Fonda od 70.000 kuna, vlasnik automobila morao »dodati« još 155 tisuća.


Ako se pak odlučio za jedan »Teslin« model električnog automobila po cijeni od 950.000 kuna, sam će, nakon što mu Fond isplati maksimalnu subvenciju, morati platiti još 880 tisuća kuna. Prošle je godine Fond za kupnju ekoloških vozila isplatio 15,5 milijuna kuna subvencija, zahvaljujući kojima je na cestu stiglo 440 električnih, odnosno hibridnih vozila.   

Loše fasade i stolarija


Istovremeno, u ovoj je godini Fond energetskoj obnovi obiteljskih kuća – objekata s lošim fasadama ili starom stolarijom, s rastrošnim sustavima grijanja, namijenio ukupno 71 milijun kuna, pri čemu bi natječaj trebao objaviti do kraja travnja. U nekoliko je navrata iz Vlade poručivano kako će to biti dovoljno za obnovu oko deset tisuća objekata, što znači da će, u prosjeku, svaki od vlasnika kuće dobiti po 7.100 kuna.   

Poticanje kupovine ekoloških vozila je hvalevrijedan projekt, no može li ga si Hrvatska priuštiti u ovom trenutku? Trideset milijuna kuna, koliko je ove i prošle godine podijeljeno za automobile, rezultirat će s ukupno oko 800 ekoloških vozila na prometnicama, što je, kad je smanjenje štetnih emisija u pitanju, kap u moru.




Nije kap u moru, međutim, za auto-kuće koje trljaju dlanove. S druge strane, tih je 30 milijuna kuna gotovo polovica iznosa koji će ove godine biti podijeljen za energetsku obnovu obiteljskih kuća. Sudeći po interesu vlasnika kuća za subvencije u 2014. godini, uz ovolike si poticaje obnovu ne mogu priuštiti.


Lani se za projekt javilo njih manje od tisuću i pol, što u Vladi pravdaju činjenicom da su zakazale jedinice lokalne samouprave, preko kojih su se građani javljali na natječaj. Ove će se godine javljati direktno Fondu, papirologija je pojednostavljena, no još uvijek ostaje pitanje mogu li građani platiti ostatak investicije.   


U svibnju bi Fond za zaštitu okoliša trebao raspisati natječaj kojim će građane pozvati na kupnju energetski učinkovitih, najštedljivijih kućanskih aparata, kategorije A+++, za koje će davati poticaje u iznosu do 500 kuna. Plan je podijeliti subvencije za oko deset tisuća štedljivih uređaja – perilica i sušilica rublja, perilica suđa, hladnjaka i zamrzivača te slično.



Pitanje bez odgovora


Da bi vlasnik kuće od 150 četvornih metara u Zagrebu svoj 20 godina stari kotao na lož ulje zamijenio novim kondenzacijskim kotlom na prirodni plin, treba mu ukupno 50.000 kuna, a od Fonda može dobiti najviše 12.000 kuna. Kroz 15 godina on će zahvaljujući manjim računima za grijanje uštedjeti preko dvjesto tisuća kuna, investiciju će vratiti kroz manje od tri godine, no postavlja se pitanje gdje će, u startu, namaknuti potrebnih 38 tisuća kuna.    U Ministarstvu zaštite okoliša nismo, nažalost, dobili odgovor na pitanje zbog čega se u ovakvom gospodarskom trenutku potiče (bogate) na kupnju električnih automobila, umjesto da se tim novcem omoguće i veće subvencije za energetsku obnovu obiteljskih kuća. Odgovaraju kako se ne može govoriti o prosječnom iznosu od 7.100 kuna po kući, već će on varirati od 12.000 do 168.000 kuna, što su, napominju u Ministarstvu, najveći takvi poticaji u Europi.