Pulsat u utrci s državom

Bitka za terminal: Gradnju LNG-a na Krku želi tvrtka na adresi – odvjetničkog ureda

Bojana Mrvoš Pavić

Foto S. Ježina

Foto S. Ježina

Na prozivku Kanađana da im je još 2011.  odbio prodati Dinu koja bi u tom slučaju i danas normalno radila, odgovara i bivši vlasnik Dina Petrokemije Robert Ježić: »Nikad ih nisam ni čuo ni vidio«



ZAGREB Pulsat Global Capital Inc. s adresom u Torontu tvrtka je koja se hrvatskoj javnosti predstavila kao predvodnica međunarodnog konzorcija čiji je plan Krk pretvoriti u energetsko središte sa LNG terminalom, prvo plutajućim, a zatim i velikim kopnenim, pored kojeg bi bila sagrađena i termoelektrana-toplana, plinovodi i dalekovodi koji bi Krk povezivali sa susjednim državama, dok im je namjera prvo pak pokrenuti proizvodnju u Dina Petrokemiji te na svim tim projektima, vrijednosti 4,7 milijardi eura, otvoriti do čak pet tisuća radnih mjesta.


Zasad u prednosti


Kako stoji na stranicama tvrtke, osnovana je prije dvadeset godina za usluge spajanja i poslovnih akvizicija, razvoj poslovnih rješenja i financiranja, a prisutni su, kažu, u Kanadi, srednjoj te jugoistočnoj Eropi. Čelnik tvrtke je Samuel R. Baker, odvjetnik, na čijoj je odvjetničkoj adresi Pulsat i prijavljen. Rubrika »novosti« na njihovim stranicama posvećena je samo LNG terminalu u Hrvatskoj, dok se vijesti vezane uz neke druge projekte ne pojavljuju. Kako navode u priopćenju iz kolovoza prošle godine, od 2013. pokušavaju doći do Vlade RH zbog energetskog projekta vrijednog gotovo pet milijardi eura. U lipnju 2013. podnijeli su ponudu za kupnju zemljišta za gradnju terminala. U siječnju 2014. godine, navode, predložili su suradnju s LNG-om Hrvatska, državnom tvrkom koja vodi projekt gradnje terminala.


Kako je u četvrtak na konferenciji za novinare kazao Branko Šarčanin iz Pulsata, zemljište predviđeno za gradnju terminala će biti njihovo i država na njemu terminal ne može graditi. Taj je teren, podsjetimo, dio stečajne mase Dina Petrokemije, kojeg je država do sada propustila otkupiti, odnosno čitavo je vrijeme najavljivala kako nema namjeru Hypo banci, koja ima založno pravo na zemljište, plaćati za njega previsoko postavljenu cijenu od 23 milijuna eura. Prošle godine je Hypova podružnica HETA zemljište pustila u prodaju, što je država ignorirala, pojašnjavajući kako će, tko god da to zemljište kupi, vlasnika razvlastiti jer će na njemu graditi LNG terminal kao strateški projekt. Kako, međutim, Pulsat najavljuje također gradnju terminala, država ga neće smjeti razvlastiti. Ako pak vlasnik zemljišta, o kome god da se radi, na tom terenu nema namjeru ništa graditi, može na njemu, kao terenu predviđenom za strateški projekt, jako dobro zaraditi.Zasad je, prema riječima Franje Lukovića, bivšeg čelnika Zagrebačke banke koja se priključila Kanađanima, kanadska grupacija u prednosti. Kako je kazao, pitanje zemljišta još nisu riješili ni Kanađani niti LNG Hrvatska, no kanadska je grupa u pregovorima s Hetom u prednosti. »Izgledi kanadske grupe da otkupi zemljište puno su bolji nego izgledi LNG-a Hrvatska«, kazao je Luković.

Na pitanje znači li to da država vrlo lako može izgubiti projekt, ministar gospodarstva Tomislav Panenić našem je listu odgovorio kako s planovima Kanađana nije dovoljno upoznat. Oni su kod njega, napominje, bili na sastanku, na kojem su samo iskazali interes za projekt. »Nisu naveli u kojoj su fazi i imaju li osigurana sredstva«, ističe ministar.


Zarada na zemljištu?




Na pitanje znači li to da će na kraju prevagnuti princip »tko prvi, njegova djevojka«, Panenić odgovara kako to ne bi komentirao te kako prvo treba vidjeti ekonomsku opravdanost njihovog projekta. Država, zaključuje, nastavlja sa svojim poslom oko gradnje terminala, a zemljište je vlasništvo Dina Petrokemije u stečaju.


Na prozivku Kanađana da im je još 2011. godine odbio prodati Dinu koja bi u tom slučaju i danas normalno radila, odgovara i Robert Ježić, koji kaže kako o tome ne zna ništa, kao ni o kanadskoj tvrtki općenito. »Nikad ih nisam ni čuo ni vidio«, kratko odgovara Ježić, napominjući kako bez potpore države, koja im mora izdati dozvole, te odobriti gradnju plinovoda, dalekovoda i ostale infrastrukture, Kanađani ni na svom zemljištu ne mogu ništa. Drugi upućeni u zbivanja pak ističu kako bi država zapravo trebala biti sretna što im se javio netko zainteresiran za gradnju terminala, budući da i sama ionako traži investitora. Pitaju se, međutim, i to je li ovo samo priča koja bi trebala poslužiti zaradi na zemljištu. »Indikativno je da se Kanađani već dugo javljaju za kopneni terminal, a sad odjednom, kad je država odlučila graditi plutajući, i oni baš to namjeravaju«, kažu nam, uz uvjet anonimnosti, upućeni sugovornici. Drugi pak napominju i to kako država za plutajući terminal, koji je zapravo usidreni brod za regasifikaciju ukapljenog plina, ne treba teren na Dininom, ili, uskoro, nečijem tuđem zemljištu, već kopnena infrastruktura za evakuaciju plina može biti i na drugom mjestu.