Najveća turistička burza u svijetu

Žgomba na ITB-u u Berlinu: Hrvatski turistički djelatnici najviše se boje grčkog tržišta, ali prate i tursko i španjolsko

Alenka Juričić Bukarica

Reuters

Reuters

Grci su na koljenima i sve će prihvatiti, a znamo da su u mogućnosti ponuditi jako niske cijene. Mi ćemo sigurno u narednih mjeseca, kao i lani, imati nešto slabiji buking, no na kraju će se to izravnati te kao i proteklih godina i sezona bi trebala biti dobra, kazao je Boris Zgomba, predsjednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija



BERLIN Godina nece biti laka. Već sam potrošio dodatno 2.000 eura na marketing, odnosno promoviranje Hrvatske i vidim da nije dovoljno. Borba je velika, mnogi govore o Turskoj u kojoj su cijene već sada vrlo niske. Čak 30 do 40 posto. O čemu se konkretno radi? Ja prodajem kružna putovanja za Tursku s vodičem, smještajem u hotelu za sedam noći na bazi polupansiona te uključenim letom, i to za 199 eura, kazao nam je Teus  Bolderma, vlasnik turističke agencije Bolderman koji već tridesetak godina u svojoj ponudi ima i hrvatske destinacije, o ovogodišnjim trendovima na europskom turističkom tržištu. 


Dodao je i kako Grčka u ovom trenutku ima problema s politikom i prodaja ne ide uobičajenim tijekom. To su samo neki od turističkih trendova koji su u fokusu najveće turističke burze u svijetu – ITB-a u Berlinu.


Njemačka metropola tako je ovog tjedna središte svjetske turističke branše i prvi pravi pokazatelj onoga što donosi predsezona, ali i ovogodišnja turistička godina.




A ove godine Nijemci su vrlo optimistični što se tiče putovanja  pa se do kraja siječnja bilježi rast prometa od pet posto, a utakmica na Mediteranu je prilično zaoštrena.


Naime, zbog sankcija prema Rusiji, velike turističke zemlje poput Turske ili Španjolske imaju problema kako nadopuniti te manjkove pa intenzivno rade na privlačenju gostiju s drugih tržišta, među kojima je njemačko svakako najznačajnije.



Problem doista komplicirane i zahtjevne procedure prijave i obračuna PDV-a za strane autobusere, do 31. ožujka postaje stvar prošlosti. Naime, u Berlinu je ministar turizma Darko Lorencin, najavio kako  se s Ministarstvom financija i Poreznom upravom uspjelo dogovoriti pojednostavljenje. Konkretno, strani autobuseri će s internet stranica Porezne uprave preuzeti obrazac P-PDV, dostupan na hrvatskom,  engleskom i njemačkom, a kasnije i talijanskom jeziku, navesti registrarske oznake vozila kojim će obavljati prijevoz po Hrvatskoj, te poslati to mailom u Poreznu upravu. U roku od osam dana Porezna će im mailom dostaviti potvrdu u OIB-u i rješenje o dodjeli PDV ID broja. Autobuseri  su tada obvezni samo za onaj mjesec, u kojem obavljaju djelatnost u Hrvatskoj, papirnato ili mailom dostavljati prijavu PDV-a. Dakle, više neće morati, uz ostalo, plaćati poreznog savjetnika, sudskog tumača,  predavati poreznu prijavu svaki mjesec bez obzira imaju li ture po Hrvatskoj ili ne. Ovo je bila obveza od stupanja Hrvatske u članstvo EU koje je autobuserima, posebno malima s jednim do dva zaposlena, stvaralo velike probleme i skretalo ih prema drugim zemljama.



 Turska u susjedstvu ima i nestabilnu Siriju pa i s te strane rade na jačoj promociji.  Osim toga, u igri je i politička situacija u Grčkoj te kriza koja je ovdašnju ekonomiju bacila na koljena i Grci si, unatoč rekordnim proslogodošnjim brojkama, ne mogu dozvoliti  lošu turističku sezonu. Sredstva se ne biraju, cijene i damping, rijeci su koje su se jučer nerijetko čule među turističkim djelatnicima.  


Govoreći o aktivnostima hrvatskog turističkog sektora  i aktualnoj situaciji, Boris Žgomba, predsjednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija  (UHPA),  kazao je kako se turistički djelatnici najviše boje grčkog tržišta, ali prate i tursko i španjolsko.


– To su tri tržišta koja su prije svega izgubila veliki broj ruskih gostiju i oni ih moraju negdje nadomjestiti. Kod nas u Hrvatskoj udio ruskih gostiju je tri posto, no kod ovih zemalja je on značajno veći. S turske i grčke strane turistički sektor već osjeti „udarce“ kroz ekstremno niske cijene. Ali  to što sada rade, ponavlja se u isto vrijeme proteklih tri, četiri godine i nije nas iznenadilo.  Grci su na koljenima i sve će prihvatiti, a znamo da su u mogućnosti ponuditi jako niske cijene. Mi ćemo sigurno u narednih mjeseca, kao i lani, imati nešto slabiji buking, no na kraju će se to izravnati te kao i proteklih godina i sezona bi trebala biti dobra, kazao je Žgomba.


Dodao je i kako buking za uskrsne blagdane trenutno ide nešto sporije nego lani jer Uskrs pada ranije nego lani.



Turistička zajednica Kvarnera na najvećoj svjetskoj turističkoj burzi po prvi put predstavlja regiju na samostalnom štandu, i to u suradnji s lokalnim turističkim zajednicama i gospodarstvom, koji su suizlagači na štandu.


Uz ukupnu turističku ponudu Kvarnera, kvarnerske destinacije predstavljaju i TZ Otoka Krka, TZG Crikvenice, TZG Novi Vinodolski i TZ Općine Vinodolske, zatim TZG Rijeke, Jadranka hoteli s Malog Lošinja te Imperial Rab.


Direktorica TZ Kvarnera Irena Peršić Živadinov ima sastanke s partnerima i predstavnicima medija. Pri promociji se stavlja akcent  na kvarnerske brendove – turističke proizvode s oznakom kvalitete dodijeljene od TZ Kvarnera, zatim na kvalitetu smještajnih kapaciteta, na promociju kroz takozvani Kvarner Effekt kao utjecaj spoja klime i ponude zdravstvenog turizma na zdravlje, te na povezanost avio linijama iz Njemačke na Zračnu luku Rijeka.



Govoreći o srpanjskoj rupi,  koja je lani osobito pogodila Kvarner i istru, istaknuo je kako nije nešto što se dogodilo samo lani, već postoji jako dugo.  Rješava se ili povećanjem promocije, na čemu se radi, i to na ciljanim tržištima poput Nizozemske, Njemačke, Italije, Slovenije i slično. Drugo je poslovna politika tvrtki.


– Ako nešto ne možemo prodati „po sto“, onda cemo morati pokušati „po devedeset“, ukazao je predsjednik UHPA-e,  navodeći kako je poslovni sektor, odnosno hotelijeri i ostali, prilagodio svoju poslovnu politiku. Ranije su krenuli s promo aktivnostima i akcijama. Lani su one iznosile i 20 do 30 posto, dok se sada krenulo ranije, ali s nižim popustima od oko 10 posto.  


Dobru predsezonu i općenito turističku 2015. očekuje i hrvatski ministar turizma Darko Lorencin koji se ovih dana sastaje s nizom touroperatora i ostalih partnera. Ministar je istaknuo kako  je Hrvatska već lani probila „granicu“ od 2 milijuna njemačkih dolazaka te se i ove godine očekuje postizanje rekorda.


– Vjerujem u mogućnost rasta na njemačkom tržištu i u dolascima za dva do tri posto te noćenja i u noćenjima za jedan do dva posto.  Općenito bi Uskrs trebao biti malo bolji nego lani. Obzirom na raspored blagdana za očekivati je nešto bolji svibanj te slabiji lipanj, no u konačnici očekujemo povećanje od tri do četiri  posto, kazao je Lorencin.


Isto tako, ministar je sudjelovao na investicijskom forumu u okviru ITB-a  gdje je najavio ulaganja u hrvatski turizam od pola milijarde eura, odnosno oko 90 milijuna eura viša nego lani. Ujedno je istaknuo kako bi nakon 19. ozujka trebao biti objavljen  javni poziv za prikupljanje obvezujućih ponuda za kompleks Kupari u Župi Dubrovačkoj. Nakon Kupara, pokrenuo bi  i natječaj za pulski Muzil, a tijekom ožujka se očekuje i prvi pozivni natječaj za Brijune.


Osim toga, najavio je i izradu vizualnog identiteta temeljem novog komunikacijskog koncepta HTZ-a, a s njime i novim sloganom, Hrvatska će se početi promovirati nakon 1. rujna.