Problemi u riječkom škveru

DRAMATIČNI APEL Juraj Šoljić: U 3. maju uskoro neće biti novca za plaće

Orjana Antešić

Foto: I. TOMIĆ

Foto: I. TOMIĆ

Kao radnički predstavnik zabrinut sam za sudbinu »3. maja« ako se nešto hitno ne promijeni, kaže Juraj Šoljić. Iz vrha Uljanik grupe ističu da su ugovoreni brodovi složeniji od onih koji su se ranije gradili te da kašnjenje isporuka rezultira kasnijim priljevima i pomacima u planiranom poslovanju



RIJEKA Radnički predstavnik u Nadzornom odboru »3. maja« Juraj Šoljić jučer je podnio neopozivu ostavku na tu svoju dužnost zbog, kako ističe, neslaganja oko vođenja nadzora i poslovanja riječkog brodogradilišta unutar Uljanik grupe.


– Kao radnik, sindikalist i radnički predstavnik zabrinut sam za sudbinu »3. maja« ako se nešto hitno ne promijeni i ne osiguraju novi poslovi koji će nam jamčiti kontinuitet proizvodnje, a time i priljev novca u brodogradilište – kaže ovaj povjerenik Sindikata metalaca (SMH) u »3. maju«, apostrofirajući kako situacija na riječkim navozima nije nimalo dobra do razine toga da bi kroz nekoliko mjeseci, ako se nešto ne poduzme, mogla u pitanje doći i isplata radničkih plaća.


U riječkom brodogradilištu, podsjetimo, za par mjeseci završava proces restrukturiranja što znači da bi od početka iduće godine »3. maj« trebao početi poslovati isključivo na tržišnim principima, bez potpora iz državnog proračuna na koje je unutar Uljanik grupe imao pravo u protekle četiri godine.


Smanjen kapacitet




Nije novost da se u pulskom i riječkom brodogradilištu kasni s gradnjom i isporukom ugovorenih brodova. To je, u konačnici, u intervjuu našem listu krajem prošle godine priznao i prvi čovjek Uljanik grupe Gianni Rossanda objašnjavajući to, prije svega, vakuumom od gotovo godinu i pol dana u kojem se kasnilo s izdavanjem državnih jamstava za financiranje ugovorenih gradnji. Rossanda je tada poručio kako vjeruje da će planiranu dinamiku proizvodnje uspjeti »uhvatiti« tijekom ove godine. No, sve upućuje da se to ipak nije postiglo, ali i da se mogući problem i produbio.


– Riječko brodogradilište trenutačno, po pojedinim fazama gradnje broda, radi smanjenim kapacitetom, pogotovo naš pogon Predobrade materijala. Možemo to skrivati iza formulacije »tehničkih problema«, no činjenica je da od sredine srpnja »štekamo« s čelikom za nove gradnje jer ga nismo platili – navodi Šoljić.


Neodrživa je situacija, dodaje ovaj sindikalist i dojučerašnji član NO-a, da riječko brodogradilište na kraju prvog polugodišta ove godine dobavljačima i kooperantima duguje 150 milijuna kuna, dok istovremeno povezanim društvima unutar Uljanik grupe »3. maj« je pozajmio 523 milijuna kuna.


– Kada sam na Nadzornom odboru zatražio specifikaciju tih pozajmica, nisam je dobio, kao ni informaciju o statusima određenih ugovora za brodove koje smo potpisali – kaže Šoljić.


Plaćanje penala


Za isporuku u »3. maju« uskoro bi trebao biti spreman prvi iz velike serije samoiskrcavajućih brodova za prijevoz rasutog tereta koji su ugovoreni s kanadskom kompanijom Algom. Riječ je o prvom brodu iz serije, prototipu, kod kojih nisu neuobičajena kašnjenja, no Šoljić napominje da je ova novogradnja, prema ranijim planovima, trebala biti isporučena još početkom ove godine. Kašnjenja automatski za sobom povlače nemale iznose penala koji se plaćaju brodovlasniku, no ovaj dojučerašnji član NO-a »3. maja« navodi da ni o tome ne barata konkretnim informacijama.


Nakon što je preuzela »3. maj«, Uljanik grupa popunila je knjigu narudžbi pulskog i riječkog brodogradilišta s dvadesetak brodova, zajedno vrijednih više od milijardu eura i predviđenih za isporuku do konca 2018. godine. Za realizaciju tog ambicioznog programa novogradnji država je Uljanik grupi izdala jamstva za kredite u iznosu od oko 900 milijuna dolara, za koliko je izložen državni proračun.


Na ove ozbiljne optužbe i kritike glavnog sindikalista u »3. maju«, jučer su oštrim tonom odgovorili iz vrha Uljanik grupe dovodeći ponajprije u pitanje motive ovakvog njegova istupa.


– Teško se oteti dojmu da je uzrok ostavke Jurja Šoljića trinaest dana prije isteka mandata neinformiranost ili neslaganje s politikom i vođenjem »3. maja« u čijem je nadzoru bez većih nesuglasja sudjelovao od samog početka na više od trideset sjednica. Gospodin Šoljić član je NO-a »3. maja« od 16. listopada 2013. godine i upoznat je sa svim detaljima poslovanja te proizvodnom i poslovnom problematikom brodogradilišta »3. maj«. Štoviše, Uprava je radi boljeg informiranja gospodina Šoljića organizirala i više takozvanih pripremnih sastanaka s operativnim stručnjacima, a sve s ciljem potpune informiranosti i kvalitetnijega rada na samom Nadzornom odboru – tvrde iz pulskog središta Uljanik grupe.


Oštra reakcija


Šoljićev potez u Puli ocjenjuju, u najblažu ruku, iznenađujućim te se pozivaju na njegov nedavni dopis Upravi »3. maja« u kojem sam Šoljić navodi da će biti predstavnik radnika u Nadzornom odboru i u novom mandatu.


– Kašnjenje programa u »3. maju« nije novost, o tome znaju svi upućeni. Višegodišnja nezaposlenost te dugogodišnji odljev stručnih kadrova uzrokovan strahom od likvidacije ovog brodogradilišta, radi ondašnje državne administracije izgubljena 2014.-2015. godina prilikom uspostave istovjetnog sustava financiranja poput onog u Europskoj uniji te čekanje na odluku o radnim dozvolama za strane radnike za prošlu godinu koja je, umjesto ujesen 2015. godine, donesena tek lanjskog travnja, ključni su razlozi kašnjenja programa u »3. maju«. Uz enormne napore i zalaganje radnika, ne treba zaboraviti ni činjenicu da su svi ugovoreni brodovi složeniji od onih koji su se ranije gradili na riječkim navozima. Jedino gradnja složenih brodova, uz sve poteškoće koje oni donose, može dugoročno osposobiti brodogradilište za trajni opstanak. To je otpočetka bilo poznato i prihvaćeno od svih u Nadzornom odboru »3. maja«, uključujući i radničkog predstavnika. Svima je jasno da kašnjenje isporuka rezultira kasnijim priljevima te pomacima u planiranom poslovanju – navode iz vrha Uljanik grupe, ali ističući kako kratkoročni život od državnih subvencija nije nikad bila opcija.