Istraga o curenju novca iz Hrvatske gospodarske komore proširena na državnu tvrtku

Slučaj Remorker: I HAC-ovi milijuni za fiktivne poslove »otplovili« u Češku

Darko Pajić

Istrage u HGK i HAC-u će se odvojiti zato što se sumnja da u HAC-u ima i novih igrača – posrednika koji pomogli da se novac prebaci u Češku. Istražitelji će i u tvrtke koje su gradile autoceste – Viadukt, Osijek Koteks, Zagorje-Tehnobeton, neslužbeno se doznaje i u Strabag 



ZAGREB  Istraga o curenju novca iz Hrvatske gospodarske komore proširena je na Hrvatske autoceste, gdje su u petak navečer ušli djelatnici USKOK-a i proveli više sati u odjelima pravne i financijske službe HAC-a. Iako istražitelji sumnjaju u isti model po kojem je novac iz HAC-a otišao na račune češke tvrtke Remorker International i u igri su bili isti »posrednici«, odnosno četiri tvrtke u Hrvatskoj, ipak su ta dva slučaja odvojena.


U igri je i u ovom slučaju nekoliko desetaka milijuna kuna, otprilike isti iznos kao u slučaju HGK-a, odnosno više od 30 milijuna kuna. Novi list je već pisao o tome da je s računa tvrtki i agencija u Hrvatskoj u pet godina na račune Remorker International prebačeno više od 70 milijuna kuna.    Istrage u HGK i HAC-u će se odvojiti i radi toga što se sumnja da u HAC-u ima i novih igrača – posrednika koji pomogli da se novac prebaci u Češku i ponovno vrati u Hrvatsku. Na pitanje završava li nakon toga novac u oba slučaju u istim rukama, naši sugovornici odgovaraju da o tome ne mogu govoriti, te ponovno napominju da je, unatoč istom modelu i dobrom dijelu istih sudionika, odlučeno da se predmeti razdvoje.

Istraga bi trebala pokazati o kojim je poslovima riječ, jesu li ugovori realno prikazani te je li HAC bio dio priče iz Hrvatske gospodarske komore ili je samo riječ o tome da su isti ljudi za nekog drugog odradili posao. 



 Tvrtka Remorker na čiji je račun iz HGK otišlo više od 30 milijuna kuna, radi čega je uhićena Zdenka Peternel, predstojnica predsjednika HGK Nadana Vidoševića ima pet osnivača, s time da je Igoru Premilovcu pripada osnivački udio od 60 posto. No, istražitelji se bave i ulogom tvrtki osnovanih u Hrvatskoj – Život na sjeveru, Novi dan, Pean komunkacije i Akula svajetovanje, preko čijih je računa, novac navodno išao u Češku. Sudski registar otkriva kako su osnivači tih tvrtki, pa tako i Premilovac, međusobno povezani. On je primjerice prukurist, dakle osoba koja je dobila najšire moguće ovlasti, u tvrtki Acula savjetovanje osnivača Maria Sabljića. Dragan Martinović je jedini osnivač i direktor tvrtke Novi dan, ali je prokuristica u tom društvu Koraljka Martinović. Ona je, pak, jedina osnivačica tvrtke Pean komunikacije, a Dragan Martinović iz Novog dana je direktor u tom društvu. Jesu li ovo dvoje prezimenjaka rodbinski povezani nismo uspjeli doznati. 





  Znaju šta traže


Istražitelji su u HAC-u, kako doznajemo, tražili ugovore o građenju i tragove financijskih transakcija po urudžbenim brojevima tih dokumenata, što ukazuje kako su istražitelji precizno znali što traže i što žele pronaći. Istraga je preko HAC-a proširena na tvrtke Viadukt, Osijek Koteks, Zagorje-Tehnobeton, neslužbeno se doznaje i na Strabag, redom tvrtke koje su obavljale višemilijunske poslove za HAC na gotovo svim dionicama autocesta.


Sustav sisanja novca iz HAC-a vjerojatno je bio vrlo sličan onome u Hrvatskoj gospodarskoj komori, jer su se i građevinarima plaćali fiktivni poslovi, pa završavali na računu Remorkera, a onda su novci podizani i vraćeni u Hrvatsku. Kome i tko se time okoristio tek treba utvrditi istraga.


Neslužbeno doznajemo kako je najviše uplata na ovaj način realizirano prema tvrtki Viadukt, a navodno je riječ o svoti od oko 13 milijuna kuna što ih je ta tvrtka u konačnici uplatila na račun praškog Remorkera. 


   Upravo Viadukt i ostale spomenute građevinske tvrtke sudjelovale su u poslovima gradnje niza dionica, između ostalog i ceste Gaženica-Zadar, autoceste od Osijeka prema granici Hrvatske i BiH, dionicama Dalmatine od Splita prema Pločama. U tom razdoblju od 2004. do 2011. godine mijenjale su se i Uprave HAC-a, gdje su predsjednici ili članovi bili Jurica Prskalo, Marijo Crnjak, Josip Sapunar, Ivica Mlinarević i Marijo Lovrinčević.


Pritom treba napomenuti kako su Prskalo, Sapunar i Lovrinčević bili pritvarani zbog pogodovanja tvrtki Skladgradnja, sumnji u napuhavanje troškova na više poslova među kojima je i poznato farbanje tunela po višestruko skupljoj cijeni, aferi koja do danas nije dobila sudski epilog i pitanje je hoće li se to uopće dogoditi.


Naš list je pisao i o zanimljivom poslu na gradnji autoceste Dugopolje-Šestanovac, gdje je HAC platio nevjerojatnih 9,2 milijuna kuna na račune građevinara, a sve to na ime uklanjanja više od 78.000 stabala s trase ceste po čemu ispada da se na toj dionici doslovno nalazila prašuma.



Predsjednica HNS-a i ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić podržala je jučer ministra malog i srednjeg poduzetništva Gordana Marasa u tome da bi prvi čovjek Hrvatske gospodarske komore (HGK) Nadan Vidošević trebao podnijeti ostavku.    – Vrlo je važno da kad postoji revolt, a ova situacija ako je točna izaziva revolt kod ljudi, onda je ostavka najmanje što se može očekivati, rekla je Pusić na konferenciji za novinare uoči sjednice Središnjeg odbora stranke. Dodala je da je na pravosuđu da konstatira činjenice o tome što se dogodilo, te da ako se sumnje potvrde i u HGK-u treba povući odgovarajuće konzekvence. (Z. C.) 


  Stižu i do Kalmete?


Sve afere HAC-a teško je i pobrojati, ali je svima njima uglavnom zajedničko kako nisu okončane sudskim presudama, a osobito ne oduzimanjem nezakonito stečene imovine prema odgovornima za pljačku. O njoj već godinama govori predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić, koji ne skriva kako mu je drago što je USKOK ušao u HAC i počeo pretraživati ugovore i druge dokumente, jer vjeruje kako bi konačno neke kaznene prijave trebale biti izvađene iz ladica u DORH-u i USKOK-u po kojima se ništa ozbiljno već godinama ne radi. 


   – Nevjerojatno je da po našoj kaznenoj prijavi za malverzacije u nabavi signalnih stupića USKOK ništa nije napravio, čak su ustvrdili da je sve u tom predmetu u redu. Dovoljno je spomenuti slučaj policajke Selme Abadžić koja je vodila istragu u velikom broju slučajeva iz HAC-a i bila uhićena zbog uništavanja dokumentacije i prikrivanja. U slučaju afere sa stupićima zanimljivo je da je upravo kad je predmet stavljen u ladicu, a bilo je to 2010. godine kada je ministar unutarnjih poslova bio Tomislav Karamarko, tvrtka Soboli dobila milijunske poslove u HAC-u. Stoga, USKOK sigurno ima što raditi u HAC-u. Ova posljednja istraga trebala bi konačno dovesti i do raskrinkavanja uloge Zdravka Livakovića i Božidara Kalmete, jer je tvrtka Viadukt tih godina gradila cestu do Gaženice, tzv. Kalmetinu po gotovo duplo većim cijenama. Da nije bilo zataškavanja u nizu prijava i izostanka rada istražitelja mi danas ne bismo trebali monetizaciju autocesta, jer HAC sigurno ne bi bio u tako velikim dubiozama, zaključuje Stanić.