Gledateljski korpus se podijelio na onaj koji čeka Dnevnik Nove TV jer voli amerikanizirane forme, onaj koji je vjeran HRT-u i onaj kojem paše mladenački konzumerizam RTL-a
Pred liječničkom ordinacijom ostala još njih dvojica. Jedan stariji, umirovljenik, drugi mlađi, mrvu nervozan jer je morao pobjeći s posla na kontrolu. Kako vrijeme u čekaonicama prolaze sporije nego igdje drugdje, tako i njih dvojica nemaju što nego u priču. A tema nije ni ljeto koje je preskočilo proljeće, ni zdravstvo. »Ma, znate što mene najviše nervira. Kad mi s televizije poruče kako narod ima vlast kakvu zaslužuje. Ja ne mislim da sam to zaslužio. Mislim da sam zaslužio bolje«, veli stariji. »I ja mislim da sam zaslužio bolje«, složi se mlađi, prije nego ih je doktor razdvojio.
Politika i televizija. Politika na televiziji. Televizije što se predano bave politikom, a onda i nama samima. Sve se to stislo u neobaveznu minutu razgovora, taman da dade za pravo rezultatima studije koju je za Agenciju za elektroničke medije izradila tvrtka AGB Nielsen Media Research. Istraživanje provedeno lani na uzorku od 4.614 kućanstava kaže da se u Hrvatskoj najviše gledaju informativni i politički sadržaji na televizijama s nacionalnom koncesijom. Reklo bi se, navika je to odavna, od vremena kad je televizore krasio heklani tabletić i kad su se satovi navijali u 19.30 jer tad počinje Dnevnik.
Gleda se, gleda
No, nova vremena nose svoje, konkurencija nosi svoje. Televizija više nije samo jedna, nego su njih tri velike s nacionalnom koncesijom. Dnevnik više ne počinje samo u 19.30, već i u pola sedam i 19.15 sati. Studija kazuje kako je, što se informativnog i političkog sadržaja tiče, najgledanija Nova TV, a slijede HTV 1 te RTL televizija. Studija međutim ne kazuje kome se najviše vjeruje, odnosno koliko se uopće vjeruje onom što govore Zoran Šprajc, Romina Knežić ili Igor Bobić. Gleda se, gleda se toliko previše da i vrtićka djeca znaju tko nam je premijer, ali gleda li se samo zato da bi se odmahivalo rukom i našlo razloga za pokoju psovku, ili smo super zadovoljni tim kanalom informiranja!?
SREDNJI SLOJ SREDNJE DOBI
NAPADANJE REKLAMAMA
Goran Milić, direktor vijesti i programa Al Jazeere Balkans, čovjek koji ima televizijskog staža koliko svi spomenuti voditelji zajedno, potvrđuje kako su u doba između 2000. i 2011. godine, dok je svakodnevno pratio istraživanja AGB Nielsena, uistinu najgledanije bile udarne informativne emisije. No, ima nešto i osim suhih brojki.
Tri svjetonazora
Zabavne emisije
– One su postupno padale, dok su rasle humoristične, dramske ili obiteljske serije. Danas je podnevna meksička sapunica, za koju i ne znam kako se zove, gledanija na HTV-u od glavnog TV dnevnika i od svakog političkog talk showa, Teme dana ili Nulte točke. Gledane su sve zabavne emisije gdje je dobra i skupa scenografija, popularni voditelji, gdje ima elemenata natjecanja, ispadanja i gdje se na kraju dijele nagrade, Farma, ples i pjevanje sa zvijezdama, zborovi, kvizovi, svakojaki reality – kaže Milić.
O meksičkim sapunicama ovo istraživanje, barem ono što je do javnosti doprlo, ne govori. Zato nevjerojatno zvuči podatak da nakon informativnih emisija, po gledanosti i obljubljenosti gledateljskoj, slijede religijske emisije koje u prosjeku gleda 18 posto gledatelja. Religija se plasirala čak i ispred sporta čiji udio iznosi 17 posto. Slijede filmovi sa 15 posto gledanosti, zabavne emisije s 14, serije s 12 posto te dokumentarne znanstvene i obrazovne emisije koje prati 11 posto gledatelja. Tematski specijalizirane emisije prati devet posto gledatelja, a glazbene sadržaje, kulturu i umjetnost te dječji program oko osam posto gledatelja.
– Ne znam otkud tvrdnja da je vjerski program među najgledanijima. Kada sam ja pratio mjerenja AGB Nielsena, gledanost tog programa je bila izrazito niska. Osim, naravno, kada se bira novi papa ili umre stari. Osim kada dođe do trvenja na razini Crkva – Vlada. Ali, generalno, vjerski program nije pratilo više od 4 do 5 posto gledatelja. Možda se nešto dogodilo u ove dvije godine, možda je ova kriza utjecala da ljudi više osluškuju poruke s oltara – priznaje i Milić.
Nalik bijelom svijetu
– Sportski program je sigurno gledaniji od vjerskoga, ali našim TV mrežama ostalo je malo sporta, glavne događaje preuzimaju specijalizirane sportske televizije. Što znači da se sport i dalje pomno gleda, ali na RTL-u ne postoji, na Novoj TV je 20-ak puta na godinu i to odabrani, veoma gledani sadržaji, a HTV-u ostaju manje popularna natjecanja, vaterpolo, košarka… Međutim, kada HTV prati nogometnu ili rukometnu reprezentaciju, brojke gledanosti lete k nebu! – veli Milić.
Komercijalnim televizijama sport je skup, javnoj televiziji sve skuplji. Danas je gledatelju naviklom na sport na televiziji teže nego ikada, poglavito ako se i dalje uporno opire MAX TV-ovima i drugim ekstra haraču vičnim davateljima usluga.
– Zapravo, uspoređujući s drugim zemljama, nisam siguran da smo mi Hrvati neka posebno različita gledateljska skupina. Osim, valjda, u Sjevernoj Koreji, većina svjetske TV publike ima iste vrline i slabosti. Pronađi supružnike Gotovac, prati i potiči njihove skandale, gledanost će porasti. Pronađi najbolje i najružnije odjevene, uđi u dom najsiromašnijih s puno djece, snimi iznutra vile najbogatijih Hrvata, otkrij lopova, ubojicu, te će se priče radije gledati nego analiza gospodarskih kretanja u svijetu, Europi i kod nas – zaključuje Milić.
‘Ajde da smo bar u nečem nalik bijelom svijetu. Ili to ovaj narod jednostavno ima televizije kakve zaslužuje, baš kao što ima vlast kakvu zaslužuje. To što neki misle da zaslužuju bolje, ostaje im tek dobar povod da u kakvoj liječničkoj čekaonici zapodjenu razgovor. I ništa više.