Skulpture u galeriji Ralph Pucci

Lupino u New Yorku impresionirao likovne kritičare

Mladen Radić

O Lupinovom novom umjetničkom uspjehu svjedoči i činjenica da mu je u New Yorku jedna od izloženih skulptura procijenjena na impozantnih 200 tisuća dolara, a kritičari ga zbog kreativnosti uspoređuju s Picassom ili Dalijem



Iako je dalje najširoj publici poznat kao fotograf, Stephan Lupino imao je uspješnu izložbu skulptura u njujorškoj galeriji Ralph Pucci.


O njegovom novom umjetničkom uspjehu svjedoči i činjenica da mu je u New Yorku jedna od izloženih skulptura procijenjena na čak 200 tisuća dolara, a kritičari ga zbog kreativnosti uspoređuju s Picassom ili Dalijem.


U galeriji Ralph Pucci, u kojoj su izlagali Phillipe Starck, Andy Warhol i Andrea Putnam, naš poznati umjetnik izložio je skulpturu »Fire woman« uz još tri manje metalne skulpture, pet crteža, devet skica i 12 križeva.    – Izložba je dugo vremena planirana i prošla je jako dobro. Najviše su gledali skulpturu »Fire woman«, ona je bila najveća atrakcija. Visoka je 3,20 metara, to je moja prva figura od bronce jer sam ih prije radio od drva. Ovo je prva brončana i odmah je izazvala pažnju i procijenili su je na 200 tisuća dolara, priča Lupino koji se kiparstvom bavi već deset godina i svoj je rad predstavio na izložbama diljem Hrvatske, ali ovo je bila prva međunarodna.  

Prijatelji umjetnici


Jedan križ od fosilnog hrasta starog pet tisuća godina procijenjen je na 5.000 dolara. Na otvorenje izložbe došlo je tisuću ljudi, a Lupinovi radovi našli su se na izložbi uz djela još pet svjetskih umjetnika. Uz njega su izlagali: Peter Astrom, Deborah Turbeville, Lianne Gold, Chris Lehrecke i Gabriella Kiss, a u galeriji su u stalnom postavu izložena djela umjetnika poput Warhola i Francesca Clementea.   Kada se radi o usporedbama s Picassom i Dalijem, on tu spušta loptu na zemlju i kaže kako su ga već nekoliko puta uspoređivali s ovim velikanima. 

  – To je lupinizam, ne uspoređuju mene ljudi zato što nešto kopiram, nego po kvaliteti. Ja nemam akademske naobrazbe, ja sam sve u sebi gajio, držao, družio se 35 godina u New Yorku sa svim tim velikim umjetnicima jer sam radio kao fotograf, to su umjetnici koji stvaraju djela milijunske vrijednosti. Sve su to moji prijatelji. Ali mene to prije nije zanimalo, već me zanimalo da slikam što više žena i spavam sa što više njih. Nisam se nikad trudio raditi nešto drugo. Onda sam prije deset godina vidio da u sebi imam to i polako sam se počeo time baviti. Zadnje dvije godine i crtam, imam više od 40 crteža od kojih je jedan procijenjen na 20 tisuća dolara – priča Lupino. 




  Po njemu su ljudi iz kulture zatvoreni jer se »uvijek vrte oko istih priča«. 


  – Znaš kak’ je to, sve je to politika, nitko nema muda… Ja sam sto godina ispred njih. To će oni tek shvatiti kada se vani budu napravile velike produkcije, objašnjava on.   Vraćamo se na lupinizam koji je toliko impresionirao kritičare umjetnosti u New Yorku, a u tekstu u kojem pokušava objasniti što je to lupinizam, Branka Hlevnjak kaže da je Lupino »stvorio širok spektar anti-tronova (prijestolja) koji su zapravo blic-vodiči kroz velike civilizacije od Starog Egipta do današnjih dana«.    – Imam puno stvari koje nisam izlagao, među njima je nekoliko skulptura, na primjer »Kleopatra« koja još nije nigdje viđena. Iz Kleopatre izlazi jedna zmija, pa onda iz njenih dojki dvije kobre, ali to je samo jedan primjer, jer je Kleopatra bila otrovnica s obzirom na to koliko je ljudi, muškaraca uništila. Imam stolac Mao Ce Tunga, pa stolac Kralja Artura ili Napoleona. U vezi Napoleona i Francuske revolucije napravio sam čak i giljotinu. Imam Kentaura, čovjeka-konja… Ta moderna umjetnost, to mi je glup pojam jer ona može biti moderna iako imaš i klasičan pristup, klasične detalje.  

Stanje duha


Što je onda taj lupinizam, je li to otpor, možda nekakva kritika ili baš larpurlartizam? 


  – To je stanje duha. Svijet je u velikoj kataklizmi, a djela su mi dosta kataklizmička, apokaliptična. Nije to prihvaćanje normi, nego je to borba protiv svega što je nedobro u ovom društvu – protiv korupcije, protiv uništavanja prirode. Imam crtež »Tsunami« na kojem se to točno vidi. Možda čudno zvuči kada to ne možeš vidjeti, ali da vidiš sliku »Greed«, odnosno »Pohlepa« na čijoj je sredini okrenuti križ s brojem 666, a iz njega idu dvije zmije. Na jednoj su sve svjetske valute, a na drugoj su sve banke i slične ustanove, od NASDAQ-a do brokerskih kuća koje su nas uništile i opljačkale, dovele do svega ovog. Na kraju tih zmija su MMF, njujorška burza, Wall Street, a tu je i puno malih zmijica koje uništavaju svijet. 


  Što se tiče planova, Lupino kaže da je u studenom već dogovorena druga izložba u Miamiju, na kojoj će predstaviti radove s njujorške izložbe uz još nekoliko novih skulptura. Kaže i da se dalje bavi fotografijom, podsjeća da je autor fotomonografije »Istarski Vinski čarobnjaci« te monografije Grožnjana čiji je počasni stanovnik. Autor je i monografije Hvara. No, nije potpuno odustao niti od fotografija lijepih cura od kojih će se nove moći vidjeti u idućem Playboyu. Radi, kaže, samo specijalne projekte poput monografije Dubrovnika, za što ima dvije godine da je zgotovi, ali bit će u njegovom stilu, uz detalje, ne tipično turistički.