Trijumf Kolumbijaca

Nagrade slavnog filmskog festivala: Propeler Motovuna filmu “Ubiti Jesusa”

Davor Šišović

Posebno priznanje glavnog žirija dodijeljeno je filmu »Srbenka«



MOTOVUN Ovako nešto nije se vjerojatno nikad dogodilo na niti jednom filmskom festivalu u svijetu: da dvije glavne nagrade osvoje dva filma iz Kolumbije, rekao je Igor Mirković obznanjujući pobjednike 21. Motovunskog filmskog festivala. I doista – kolumbijski film »Ubiti Jesusa« osvojio je glavnu festivalsku nagradu Propeler Motovuna, dok je također kolumbijski film »Ptice ljeta« osvojio nagradu žirija Međunarodne udruge filmskih kritičara FIPRESCI. Posebno priznanje glavnog žirija dodijeljeno je hrvatskom filmu »Srbenka«, dok je u selekciji kratkih filmova pobijedio finski film »Sat vožnje«.


»Ubiti Jesusa« je djelomice autobiografski film kolumbijske redateljice Laure Mora u kome glavna junakinja svjedoči hladnokrvnom ubojstvu svoga oca, a kasnije slučajno naleti na ubojicu. Prema mišljenju glavnog festivalskog žirija, »u ovom filmu pratimo kolumbijskog plaćenog ubojicu, stvorenje koje mrzimo. Ali naše se stajalište mijenja, ne pomoću jeftinih trikova autora, niti pomoću onih skupih, već pomoću najmoćnijeg oružja koje filmska umjetnost posjeduje – pomoću gledanja i slušanja, pomoću provođenja vremena s neprijateljem. Govoreći nam o tome kako se suočiti s mržnjom, redateljica Laura Mora ne samo da je dala političku izjavu već je i snimila film o izazovu s kojime smo svi danas suočeni«.


Posebno priznanje glavnog žirija dodijeljeno je hrvatskom dokumentarnom filmu »Srbenka« redatelja Nebojše Slijepčevića. U obrazloženju žiri navodi da film pruža »vrlo dubok i nježan uvid u rad hrvatske kazališne trupe koja se suočava s još nezacijeljenim ranama prošlog rata. Oni pritom osjećaju dah opasnosti koji svi mi osjećamo i danas, a koji osjeća i 12-godišnja djevojčica Nina, Srpkinja, dok se kreće ulicama Rijeke u ovom snažnom dokumentarnom filmu«.




Nagradu FIPRESCI-jevog žirija kolumbijski film »Ptice ljeta« kojeg su režirali Cristina Gallego i Ciro Guerra zaslužio je jer je priču o nastanku narko-kartela i promjenama tradicionalnog načina života koje je u Kolumbiju donio promet drogom prikazao kao »tragediju šekspirijanskih razmjera«. U obrazloženju se još navodi: »Ovo vješto satkano, višeslojno djelo bogato blistavim bojama, izražajnim licima i napetim vizualnim detaljima, koje uključuje antropološka istraživanja, poetične pejzaže i žanrovske elemente gangsterskog filma i vesterna, vodi nas na izuzetno putovanje između mitske prošlosti i nesigurne budućnosti.


Film posreduje između starih tradicija, obreda i sujevjerja plemenske povijesti Kolumbije te rastućeg apetita kapitalizma koji se krije iza smrtonosne spirale trgovine drogom koja još uvijek prevladava u današnjoj, sukobima rastrzanoj Kolumbiji«.