Sjajno djelo

Estetika nostalgije i žudnje: “Carol” – savršeni film Todda Haynesa

Dragan Rubeša

Film »Carol«, nepravedno ignoriran u utrci za Oscara u kategoriji najboljeg filma iako su njegove glumice Cate Blanchett i Rooney Mara nominirane u kategorijama glavne i sporedne ženske uloge



Što je to savršeni film? To je film precizno studiranih kadrova, savršenih dijaloga i glumaca u stanju blaženstva. Poput proporcije u matematici u kojoj, promijenimo li redoslijed pribrojnika, rezultat uvijek ostaje isti. Ako savršeni film doista postoji, onda je to »Carol« Todda Haynesa, nepravedno ignoriran u utrci za Oscara u kategoriji najboljeg filma, iako su njegove glumice Cate Blanchett i Rooney Mara nominirane u kategorijama glavne i sporedne ženske uloge.


Doduše, uloga koju u tom prokleto savršenom filmu koji će uskoro vidjeti i publika riječkog Art-kina, baš i nije sporedna.


»Filmovi su poput osoba«, rekao je Truffaut. Za Haynesa, filmovi su mimesis nečeg postojećeg. Imitacija života. Čisti estetski manifesti o nostalgiji i žudnji. Nešto poput reprodukcija starih fotografija iz modnih časopisa, s opsesivnim odnosom prema detaljima. Takvo je bilo Haynesovo ljubavno pismo Douglasu Sirku (Daleko od raja). Takva je bila njegova adaptacija romana »Mildred Pierce« Jamesa M. Caina, snimljena u formi TV serije. Takva je i njegova filološka i gotovo arheološka adaptacija romana »Cijena soli« Patricie Highsmith napisanog 1951, kasnije preimenovanog u »Carol«, koji je slavna spisateljica napisala pod pseudonimom Claire Morgan. Nakon što ga je odbio njen redoviti izdavač zbog »transgresivnog« lezbijskog sadržaja, objavit će ga Coward McCann, da bi potom izašao u Bantamovoj džepnoj ediciji »lesbian pulp«, čija su se izdanja prodavala po 25 centi, najavivši ga kao »Roman o ljubavi koju društvo zabranjuje«. Zato Haynes toliko pazi na frizure, kostime, šešire, rukavice i svjetlost. Kao da prelistavamo neki stari album newyorških fotografija Saula Leitera, Ernsta Haasa, Vivian Maier ili Roberta Doisneaua. Jer, način na koji se Therese u filmu »Carol« suočava s objektom svoje žudnje, identičan je načinu na koji se Haynes suočava sa zlatnim dobom Hollywooda. Što je ostalo od te ljubavi? Uporaba anakronog super16 formata i zrnate 35 mm fotografije karakteristične za Hollywood pedesetih. Snimiti film koji se u pedesetima nije mogao snimiti, posve oslobođen od povijesnih i kulturalnih ograda. Zato je Haynesov manirizam možda najbliži sintagmi »hladnog užitka« na koju se referira Serge Daney u kritici Fassbinderove »Čežnje Veronike Voss«, objavljenoj 1982. u »Liberationu«. Besprijekorni je to, ali hladni neoklasicistički hommage starim hollywoodskim melodramama kakve su postale Haynesov raison d’etre, čije su heroine više tapecirane nego kostimirane. Hladan poput božićne večeri u kojoj će se dogoditi slučajni susret elegantne dame u krznu iz newyorške suburbije (Cate Blanchett) i prodavačice s izgledom mlade Audrey Hepburn (Rooney Mara).

Kratki susret


Carol i Therese. Femme fatale i college girl. Njihov leanovski »brief encounter« dogodio se u luksuznoj robnoj kući na odjelu dječjih igrački, u koju je Carol navratila da bi odabrala božićni poklon za kćer. One su dva lica jedne te iste Haynesove fascinacije holivudskim ikonama i njihovim »hladnim užicima«. Elegancija koja spaja jezik s autentičnom emocijom, onom magičnom igrom pogleda sublimiranom u maestralnoj finalnoj sceni, u zaustavljenom vremenu plana/kontraplana, kad Therese ulazi u restoran u kojem Carol večera s prijateljima. Febrilnost zaljubljene Therese tada će kontaminirati čitavu mizanscenu, ali bez drhtanja. Jer, Haynesovi komadi nisu raskošne vitrine ma koliko se takvima doimali, već bogate iluzije osjećaja koji dolazi izdaleka. I Carol će Haynes odvesti daleko od raja, ali puno bliže nebu. Ali u isti mah, Hayensov komad pretvoren je u vrhunski dizajnerski predmet. Poput onih kuća koje se glancaju svaki dan i u koje nas je strah ući da ih ne bismo zaprljali. U njih se definitivno ne ulazi slonovskim korakom.




Zato u filmu ostaje dubiozna reakcija novinara »New York Timesa« zaljubljenog u Therese, koji je pokušava zavesti u svom uredu, navodeći da bi se svi ljudski odnosi trebali promatrati kroz povećalo fizike, svedeni na nešto poput znanstvenog objašnjenja, što je krajnje dijametralno Haynesovu odnosu prema njegovim likovima. »Razmišljala je o ljudima koje je vidjela kako se u kinu drže za ruke, i pomisli zašto to ne bi mogle učiniti ona i Carol? I kad je uhvatila Carolinu ruku dok su u prodavaonici birale kutiju bombona, Carol promrmlja, ’Nemoj’«. Iako Haynes i njegova scenaristica Phyllis Nagy nisu odvele Therese i Carol u kino, taj prizor možda najbolje pokazuje koliko su one nesigurne u ono što u stvari žele. Ali to je zato jer žive u strogo kodificiranom svijetu, navigirajući društvom u kojem ne mogu ispuniti vlastite želje i uspomene na raniju sreću.


Vrišteći glamur


Zato Carol u svom vrištećem glamuru, savršeno krojenim kostimima, savršeno lakiranim crvenim noktima, savršenim kožnim rukavicama (namjerno?) zaboravljenim na pultu robne kuće, savršenom plavom frizurom i savršeno razvučenim baršunastim govorom, ostaje u svojoj normativnosti prototip hladnoratovske domaćice i majke iz newyorške suburbije kasnih pedesetih. Nešto poput Betty Draper iz »Momaka s Madisona«, tojest lezbijska varijanta Cathy Whitaker (Julianne Moore) iz »Daleko od raja«. Dok se Cathy upušta u zabranjenu ljubav s crnim vrtlarom, Carol se upušta u zabranjenu ljubav s mladom prodavačicom. Otvoriti garažu da bi iz nje izašao vintage automobil. Estetizirati krajolike provincijskog Connecticuta (Daleko od raja) i glamuroznog Manhattana (Carol). Zamijeniti žuto jesenje lišće (Daleko od raja) sa zimskim pahuljama snijega (Carol). Samo što je svjetlost koju sada koristi Ed Lachman nekako više geometrijska.


Ostaju umjetne suze, odrazi u automobilskom staklu kojeg je isprala kiša i ledom prekriveno jezero u kojem se reflektiraju lica Haynesovih heroina u njihovu bijegu iz New Yorka, njihovoj imitaciji bračnog putovanja. No ako »Carol« nudi gotovo terapeutsku vrijednost slike, njeni najveći užici ostaju u njenim likovima, koji ne znaju što doista osjećaju. Onaj Theresin »don’t know« koji je izgovorila puno puta. Imitacija života? Daleko od raja? Dok je završnica s Cathy jako tužna i bolna, za Carol i Therese možda ipak ima nade. No kao što je Godard rekao da u Hitchcockovim filmovima nećemo zapamtiti njihove priče već »čašu mlijeka, torbicu i bisernu ogrlicu«, tako ćemo i u Haynesovoj »Carol« upamtiti par sivih rukavica, crveni šeširić i krzneni ogrtač. Zauvijek ostati u sadašnjosti romantične žudnje i njenim elegantnim accessoireima svedenim na fetiš.