Film u režiji Riana Johnsona

U Cinestaru Rijeka pogledali smo ‘Nož u leđa’: Ljubavno pismo Agathi Christie

Dragan Rubeša

Scena iz filma »Nož u leđa«

Scena iz filma »Nož u leđa«

Nanovo su u prvom planu filmske zvijezde, od Daniela Craiga u ulozi ekscentričnog privatnog detektiva Benoita Blanca koji može biti onaj isti Albert Finney iz »Ubojstva u Orient Expressu« ili Peter Ustinov u »Smrti na Nilu«



U sedamdesetima prošlog stoljeća, adaptacije romana Agathe Christie svodile su se na totalnu paradu (oronulih) holivudskih zvijezda koje su se na setu očito dobro zabavljale. Parirali su im tek filmovi katastrofe, sa svim onim aerodromima, potresima, sudnjim danima, paklenim tornjevima i Posejdonovim avanturama.


U Guillerminovoj »Smrti na Nilu« kao tipičnom ekscentričnom »whodonnitu«, Peter Ustinov u odjeći Herculea Poirota istražuje smrt britanske aristokratkinje u Egiptu. Glumačka ekipa kretala se u rasponu od bakice Bette Davis, do Jane Birkin, Mie Farrow, Davida Nivena, Maggie Smith, Georgea Kennedyja i Angele Lansbury, kasnije poznatije i kao Miss Marple.


Testament na šalici čaja


Zato je Johnsonov komad eksplicitno ljubavno pismo toj istoj slavnoj spisateljici, ali i testament ispisan na jednoj šalici čaja kao simboličnom predmetu koji se ukazuje na početku filma i njegovoj završnici. Onim naglim preokretima, proširenim filmskim vremenima i flešbekovima koji promatraju scenu ubojstva iz različitih kuteva.




Nanovo su u prvom planu filmske zvijezde, od Daniela Craiga u ulozi ekscentričnog privatnog detektiva Benoita Blanca koji može biti onaj isti Albert Finney iz »Ubojstva u Orient Expressu« ili Peter Ustinov u »Smrti na Nilu«.


Posve je nebitno je li riječ o luksuznom vlaku ili brodu koji krstari Nilom. Sada je žrtva Harlan Thombey (Christopher Plummer), imućni pisac krimića, pronađen mrtav nakon proslave 85. rođendana. Kako to obično biva, iza njegove smrti može stajati bilo koji član njegove obitelji koji se pokušao dokopati njegova nasljedstva, od njegove kćeri (Jamie Lee Curtis) i sina (Michael Shannon), do njegove snahe (Toni Collette), obiteljskog plejboja Ransoma (Chris Evans) i njegovateljice Marte (sve popularnija Kubanka Ana de Armas, poznatija i kao Joy iz »Blade Runnera 2049«).


Svatko može biti kriv


Jer, Johnsonov film totalni je mutant koji se pokušava prilagoditi retro mehanizmima Agathe Christie, ali ih u isti mah i vampirizira. Uvijek je u prvom planu gubitak/smrt koji postaju dominantni motivi njegove filmografije, kako to biva i u autorovoj epizodi »Ratova zvijezda« (šifra: »Posljednji Jedi«).


No uz Blanca/Poirota, tu su i precizni citati koji prizivaju Angelu Lansbury (šifra: »Ubojstvo, napisala je«), sada u španjolskoj sinkronizaciji, ali i atmosfere bliske Altmanovu »Gosford Parku« i »Odgonetki« Jonathana Lynna. Jer, pedantni Johnson koji potpisuje scenarij svih svojih filmova, uvijek pazi da svaki detalj bude na svom mjestu, bilo da je riječ o bočicama lijekova, osušenim tragovima blata na tepihu ili kapljicama krvi na Martinim cipelama. Svaka makinacija podastire se s gotovo matematičkom preciznošću. Svatko može biti kriv.


Ono što Johnsonov »whodunnit« udaljuje od autorovih ranijih komada, njegova je neočekivana humorna komponenta, poput Marte koja će povratiti sa svakom izgovorenom laži. Ali i karakterizacijama cameo likova poput nacističkog unuka, i one-linerima na relaciji Plummer-Shannon. Doduše, Benoit Blanc nije samo novi Hercule Poirot, nego i Borgesov Isidro Parodi. Iako je De Armasin lik latino domaćice Marte puno zanimljiviji od Craigova detektiva Blanca. S nožem koji zamjenjuje Čehovljev pištolj na zidu u prvom činu.