Rijeka 2020

Predstavljena knjiga u riječkom MMSU: »Tomislav Gotovac: Anticipator kriza«

Hina

foto: arhiva Nacional

foto: arhiva Nacional

Janka Vukmir, koja je pisala o upotrebi tijela u Gotovčevom radu, istaknula je da je pred njima razdoblje istraživanja načina na koji je Gotovac koristio tijelo kroz vrlo različite uloge, kao protagonist ili redatelj ili pak tijelo kao objekt.



RIJEKA – Knjiga »Tomislav Gotovac: Anticipator kriza«, nastala usporedno s istoimenom velikom retrospektivnom izložbom u Muzjeu moderne i suvremene umjetnosti Rijeka (MMSU), predstavljena je u tom muzeju.


Knjiga je nastala suradnjom kustosa, kritičara, povjesničara umjetnosti, teoretičara i umjetnika čime se željelo istaknuti složenost i interdisciplinarnost Gotovčevog rada, koji se odvijao između filma, performansa, fotografije i likovnih umjetnosti u vremenu samoupravnog socijalizma, postsocijalizma, tranzicije i početka globalne krize.


Gotovac kao umjetnik paranoik, anarhist, dobar pripovjedač, tumač globalne politike


Izdavač knjige je MMSU, a suizdavač agencija Rijeka 2020, koja upravlja projektom Europske prijestolnice kulture u Rijeci.




Direktorica te agencije Emina Višnić istaknula je da su knjiga i izložba iznimno važni, kao najava svega što se očekuje u kompleksu Rikard Benčić, prvoj kulturnoj četvrti u Hrvatskoj. Time se ujedno pokazuje i smjer glavnine umjetničkog programa, istaknula je.


Autori tekstova u knjizi su kustosice izložbe Nataša Šuković i Ksenija Orelj te Goran Petercol i Goran Trbuljak, Diana Nenadić, Marija Katalinić i Boris Ružić, Ana Janevski, Janka Vukmir, Ana Ofak, Andrej Mirčev, Suzana Milevska, Suzana Marjanić, Darko Šimičić i Miško Šuvaković.


Nataša Šuković je rekla da su pristupi i vrste tekstova u knjizi vrlo različiti – od analitičkih, esejističkih, kustoskih do osobnih sjećanja na Gotovca.


Knjiga donosi i nova viđenja Gotovca i njegova rada kao umjetnika paranoika, umjetnika anarhista, dobrog pripovjedača i tumača globalne politike, kazala je.


Ksenija Orelj je naglasila da je osnovna misao pri postavljanju izložbe i izradi knjige bila učiniti Gotovčevu misao što opipljivijom.


Janka Vukmir, koja je pisala o upotrebi tijela u Gotovčevom radu, istaknula je da je pred njima razdoblje istraživanja načina na koji je Gotovac koristio tijelo kroz vrlo različite uloge, kao protagonist ili redatelj ili pak tijelo kao objekt.


Šimičić: Gotovac se volio pokazivati i u Poletu i Studentskom listu


Novijim generacijama koje nisu osobno upoznale Gotovca i nisu mogla svjedočiti njegovim performansima i javnim akcijama, trebaju svoja iskustva, znanja i sjećanja ostaviti oni koji su to bili, kazala je.


Miško Šuvaković ustvrdio je da je knjiga složen kaleidoskopski prikaz koji ne oslikava samo jednog Gotovca nego više njih i stvara portret složenog, kontradiktornog, zavodljivog i agresivnog umjetnika, rekao je.


O Gotovčevu djelovanju kroz tiskane medije govorio je Darko Šimičić, kazavši da je u vrijeme Gotovčeva probijanja u javnost bilo malo prostora u medijima za likovne umjetnike pa je Gotovac osmislio način kako doći u medije.


Uživao se pokazivati u tada vrlo čitanim Studentskom listu i Poletu, vrlo osviješteno iskoristivši taj prostor, dodao je.


Knjiga »Tomislav Gotovac: Anticipator kriza»se sastoji od četiri cjeline: Memorija – moć umjetnika, Film – eksperimentalni i / ili antifilm, Između – taktički postmediji i Rekonstruirani subjekt – zavjera slike svijeta.


Dvojezična je – na hrvatskom i engleskom jeziku.