14. Riječke ljetne noći

Obnovljena kultna Frljićeva predstava: Turbofolk – Od Roberta Franka do Nina Raspudića

Kim Cuculić

Ansambl nove verzije »Turbofolka« pred kazalištem / snimio Damir Škomrlj

Ansambl nove verzije »Turbofolka« pred kazalištem / snimio Damir Škomrlj

Ova višestruko nagrađivana predstava Hrvatske drame riječkog HNK-a sada je naslovljena »Turbofolk – Ri-loudid«, s podnaslovom »Ovo je predstava o Robertu Franku i Hrvoju Buriću«. Radi se o autorskom projektu u koji se uvijek mogu ubacivati »svježi« sadržaji



Ispred zgrade HNK-a Ivana pl. Zajca sinoć je izvedena obnovljena verzija kultne predstave »Turbofolk« Olivera Frljića. Ova višestruko nagrađivana predstava Hrvatske drame riječkog HNK-a sada je naslovljena »Turbofolk – Ri-loudid«, s podnaslovom »Ovo je predstava o Robertu Franku i Hrvoju Buriću«.


Radi se o autorskom projektu u koji se uvijek mogu ubacivati »svježi« sadržaji, pa smo Olivera Frljića uoči obnove bili pitali zašto je ovoga puta »Turbofolk« posvetio aktualnom uredniku Novog lista Robertu Franku i riječkom političaru Hrvoju Buriću.


– Što se aktualnog v.d.-a glavnog urednika Novog lista tiče, netko bi mu trebao skrenuti pažnju da više ne obnaša funkciju glasnogovornika nogometnog kluba Rijeka. Barem ne zvanično. Pa bi shodno tome i vaš list mogao prestati tretirati kao besplatni oglasni prostor svog dojučerašnjeg gazde.





Novi su, primjerice, likovi Srbina i Talijana. U sceni u kojoj glumci vrijeđaju redatelja Olivera Frljića, koji je sjedio u gledalištu, jedan je Frljiću zamjerio da je s mjesta intendanta riječkog HNK-a prije otišao nego je došao, a drugi nije mu odobrio vrijeđanje Roberta Franka, Hrvoja Burića i HDZ-a.


Rosanna Bubola psovala je na talijanskom jeziku, dok se u bujici uvreda Frljiću nametnulo i neizostavno pitanje: »Gdje si bio 1991. godine«?


U novoj verziji našli su se Nino Raspudić, Agrokor, Deklaracija o zajedničkom jeziku, Zdravko Mamić i Kolinda Grabar-Kitarović, Željka Markić, Ivica Todorić, Zlatko Hasanbegović, Jakov Sedlar, Robert Frank i Hrvoje Burić, Thompsonov koncert i NDH, propast ljevice i trijumf desnice, Donald Trump i Velimir Bujanec. Publika je predstavu ispratila pljeskom.



Gubitnik u teatru


Ali to je u ovom kontekstu svakako manji problem. Puno veći je Frankov pokušaj da kroz Novi list orkestrira riječku konzervativnu revoluciju… U ovom kontekstu svakako ne treba previdjeti ni Frankove pokušaje da od Novog lista napravi sredstvo evangelizacije »komunističke« Rijeke… Svim ovim se gospodin Frank kvalificirao da nam se pridruži u »Turbofolku«.


A Hrvoja Burića smo uključili iz samilosti. Naime, to je bio jedini način da ovaj višestruki gubitnik u utrci za gradonačelnika uđe u riječki teatar. Taj pasionirani ljubitelj kazališne umjetnosti, koji je radio i rukama i nogama da me na svaki zamislivi način difamira prije i nakon što sam postao intendant, se tijekom cijele moje intendanture nijednom nije obreo u HNK-u – objasnio je Frljić u razgovoru za naš list.


»Turbofolk« inače progovara o fenomenu narodnjačke glazbe i svim njezinim popratnim efektima. Preko melodija na mobilnim telefonima, kroz životni stil novih društvenih elita, te kroz narodnjačke klubove koji sve više sudjeluju u kreiranju identiteta jedne nove generacije, turbofolk je u našoj sredini i dalje vrlo prisutan, nezaustavljivo ulazeći u sve društvene pore. Ova predstava pokušava odgovoriti na pitanje u čemu leži tolika fascinantnost ovog fenomena, zašto se sve više mladih, ali i ne samo mladih, poistovjećuje s njegovim zvijezdama i pjesmama, represivni pristup smanjuje ili povećava interes za njega, te ukazati na cijeli niz paradoksa koji turbofolk okružuju.


Turbo veterani i debitanti


Predstava »Turbofolk« je od svoje premijere 2008. godine postigla uspjehe na mnogim inozemnim i domaćim festivalima, poput budimpeštanskog Spring Festivala, bečkog festivala Wiener Festwochen, festivala »Beyond belonging« u Berlinu, Sterijinog pozorja u Novom Sadu, Festivala mediteranskog kazališta »Purgatorije« u Tivtu, Gavellinih večeri u Zagrebu, Međunarodnog festivala malih scena u Rijeci, Festivala »Zlatni lav« u Umagu, Marulićevih dana u Splitu ili Međunarodnog festivala Slovenskog mladinskog gledališča u Ljubljani, a nedavno i na festivalu Malta u poljskom Poznanju.


U svom obnovljenom, reloaded izdanju, predstava se igra s novim glumačkim sastavom, aktualizirana za vrijeme u kojem ponovno izlazi na scenu. Glumački ansambl čine »turbo-veterani« Olivera Baljak, Dražen Mikulić, Jasmin Mekić i Rosanna Bubola, te »turbo-debitanti« Marija Tadić, Nikola Nedić, Dean Krivačić, Tena A. Torjanac i Giuseppe Nicodemo. Uz režiju, Oliver Frljić potpisuje i izbor glazbe te scenografiju zajedno s Borutom Šeparovićem, dramaturgom predstave. Za kostimografiju je zaslužan Modni studio Artiđana, a za oblikovanje svjetla Boris Blidar.