Sezona 2019./2020.

Zagrebački HNK sezonu otvara “Antigona” Slavoja Žižeka pisana po narudžbi

Hina

Slavoj Žižek / Foto: Novi list

Slavoj Žižek / Foto: Novi list

Komad, koji je slovenski filozof i pisac Slavoj Žižek napisao posebno po narudžbi za središnji hrvatski nacionalni teatar, najavljen je kao "filozofski i politički eksperiment koji će otvoriti pitanje opasnosti od globalnog terorizma"



Hrvatsko narodno kazalište (HNK) u Zagrebu kao prvu od ukupno pet dramskih premijera nove sezone 2019./2020. najavljuje, 20. rujna, praizvedbu klasične tragedije “Antigona” u viđenju Slavoja Žižeka i u režiji njemačke kazališne redateljice Angele Richter.


Komad, koji je slovenski filozof i pisac Slavoj Žižek napisao posebno po narudžbi za središnji hrvatski nacionalni teatar, najavljen je kao “filozofski i politički eksperiment koji će otvoriti pitanje opasnosti od globalnog terorizma”.


“Novom obradom klasičnoga kazališnog predloška, Slavoj Žižek poseže za načelom trojstva; u smislu: triás – načelo trojedinstva teza-antiteza-sinteza”, stoji u najavi.




U svojoj verziji “Antigone”, koju skicira kao etičko-političku vježbu u stilu Brechtovih didaktičkih komada, Žižek nudi tri moguća kraja tragedije, ostavljajući gledateljima slobodu u donošenju odluke o sudbini suvremene Antigone.


Sistematična analiza Europe kao današnjeg sustava otvara pogled na krizu eura, izbjegličku krizu, Brexit, politiku stezanja remena, na zaoštravanje graničnih režima, podizanje ograda i izolaciju, na razne infiltracije i fake news – pogled na svijet u kojemu postoji prijetnja od raspada Europe.


Kazališna se večer s Antigonom tom zlokobnom scenariju želi suprotstaviti paneuropskim odgovorom. Slavoj Žižek bavi se pitanjem: Kakva bi (i koja?) Antigona mogla pravedno (objektivno) prosuditi uvjetovanosti našega vremena?


“Za Antigonu se može činiti da oscilira između dvaju ekstrema; tradicionalnoga i fundamentalnoga, bezuvjetno inzistirajući na simboličkom zahtjevu, pozivajući se na običaje i stare zakone bogova. U ovome post-političkome svijetu čije je definirajuće obilježje konsenzus, je li jedina mogućnost otpora ona tradicionalistička (s grčevitim držanjem za prošlost i odbijanjem prihvaćanja neizbježnosti novoga globalnog neoliberalnog poretka) ili ona fundamentalistička? Kako je pobuna više uopće moguća”, ističe se u najavi.


“Moja zamisao bila je jednostavna: obraditi Sofoklovu verziju kao zasebnu krhotinu razbijena vrča i nadopuniti je ostalim krhotinama, u nadi da je kroz taj proces moguće spoznati nekakvu istinu”, rekao je Žižek o tekstu.


Svojim redateljskim uprizorenjem Angela Richter želi potaknuti na razmišljanje o načinu na koji bi bilo moguće ponovno probuditi političko u obliku politike onih bez glasa, u Europi krize i prevrata.


Cijeli autorski tim je njemački, a predstava se radi u koprodukciji s kazalištima iz Bologne i Liegea.


Žižekova “Antigona” prva je od ukupno pet dramskih premijera sezone 2019./2020. HNK-a Zagreb. Slijede završna premijera autorskog projekta Bobe Jelčića po slavnom komadu A.P. Čehova “Tri sestre”, te još jedno klasično djelo ruske književnosti “Idiot” F.M. Dostojevskog u režiji poznatog srpskog redatelja mlađe generacije Igora Vuka Torbice.


Dalibor Matanić postavit će predstavu “Zbogom Berlin” u kojoj će povezati dva kultna filma “Cabaret” i “Nebo nad Berlinom”, a kraj dramske sezone HNK-a Zagreb sezone označit će scenska adaptacija romana “Kafka na žalu” suvremenog japanskog pisca Harukija Murakamija u režiji Ivice Buljana.