Finale Festivala 130

“Za sve postoji prvi put”: Oduševljenje arijama i djelima koje Rijeka nije poznavala

Svjetlana Hribar

Snimio Marko GRACIN

Snimio Marko GRACIN

Izvedeni su, dakle,  prizori iz djela koja nisu bila na repertoaru riječke Opere, prvi put smo s riječke scene čuli i »Posvećenje proljeća« Igora Stravinskog,  što znači da je za najveći broj sudionika programa, ali i publiku, ovaj koncert bio zahtjevan i izazovan



RIJEKA U povodu 130. godišnjice otvorenja zgrade, 3. listopada, 1885.godine,  u riječkom je teatru održano veliko finale Festivala 130. Prepuno kazalište skandiranjem je ispratilo riječki orkestar Opere i soliste koji su izveli izuzetno obiman i uzbudljiv koncertni program, pod naslovom »Za sve postoji prvi put«. Izvedeni su, dakle,  prizori iz djela koja nisu bila na repertoaru riječke Opere, što znači da je za najveći broj sudionika programa, ali i publiku, ovaj koncert bio zahtjevan i izazovan.


U prvom redu treba spomenuti orkestar, koji se našao pred notnim materijalom koji nitko od glazbenika aktualnih generacija nije poznavao, a raznolikost programa u kojem su se u prvom dijelu našle skladbe Richarda Straussa, Albana Berga, Karola Szymanowskog,  Bele Bartoka, Leoša Janačeka, samo je potencirala složenost zahtjeva. U drugom dijelu koncerta izvodila se glazba Richarda Wagnera – iz opera »Walküre« i »Sumrak bogova« – ponovo nova autorska poetika i novi izazov.



Festival 130 započeo je  25. rujna, koncertom pod naslovom  »Riječki skladatelji i solisti«. Pod ravnanjem Zorana Juranića (koji se ovim koncertom umjetnički vratio Rijeci,  nakon desetak godina izbivanja, ne svojom voljom),  skladatelji čija  smo djela te večeri slušali su Josip Kaplan, Ivo Maček, Zoran Juranić i Juraj Marko Žerovnik, a solisti su bili Goran Končar, Goran Filipec, Marco Graziani i Krunoslav Marić. Dan kasnije, 26. rujna, izvedbeno je bio posvećen mladima. U suradnji s Glazbenom školom Ivana Matetića Ronjgova, u kazalištu je izveden program pod naslovom »Maraton mladih glazbenika« koji je okupio petstotinjak učenika – soliste, gudački orkestar i zborove škole, uključujući i zbor Područnog odjela Rab.





Vrhunci orkestra


 A u finalu – eksplozija orkestralnog zvuka široko razvedene dinamike – Stravinski i njegovo legendarno »Posvećenje proljeća«. U sjećanje ne mogu prizvati da je riječki orkestar svirao ovako zahtjevan i obiman program, k tomu i ovako kvalitetno i uzbudljivo.


Već sam početak, s Straussovom »Salome« i Plesom sedam velova, nagovijestio je da pred sobom imamo kompaktan orkestralni sastav, vođen sigurnom rukom Villea Matvejeffa. Iako je orkestar bio pojačan glazbenicima iz Pečuha (Panonska filharmonija) i pojedinim instrumentalistima koji su pristigli iz Zagreba, Ljubljane, Splita, Sarajeva i Udina, treba reći da je upravo riječki orkestar Opere ovim koncertom dosegnuo vrhunce, za koje su njegovi glazbenici dokazano sposobni.


Prvi i drugi koncertni blok bio je sastavljen od prizora i opernih arija koji su soliste riječke Opere predstavili u novom svjetlu! Vedrana Šimić otpjevala je ariju Salome, uz sudjelovanje Ivane Srbljan i Marka Fortunata (Herodijada i Herod); Robert Kolar pjevao je part Wozzecka (iz istoimene opere Albana Berga), a Anamarija Knego – pjesmu Roxane iz opere »Kralj Roger«. Ljepotu zapjeva Giorgia Suriana čuli smo u prizoru iz Bartokove opere »Dvorac Modrobradog« – uz Ivanu Srbljan, a potom je monolog Kostelničke izvela specijalna gošća riječke Opere Vlatka Oršanić.


Prizore iz Wagnerovih opera pjevao je gost večeri Carlo Colombara i prvakinja riječke opera Kristina Kolar, koja je kao Brunhilda nagovijestila nove mogućnosti svoje karijere. Publika je dugim aplauzom nagradila sve soliste, a posebno talijanskog basa Carla Colombaru i Kristinu Kolar, koji su pjevali neke od najljepših stranica Wagnerovih djela…



Pod motom  »Prisjetimo se prošlosti, pogledajmo u budućnost«, u srijedu i četvrtak (30.rujna i 1. listopada)  Riječanima je bilo otvoreno kazalište za obilazak svih prostora –  od atrija i pozornice, kroz dvorane za probe i garderobe te foyera, sve do tonske dvorane. A u  svakom od tih prostora Kazališta, članovi svih ansambala riječkog HNK,  glumci, pjevači, plesači, cijeli zbor i orkestar, ukupno oko 200 izvođača, zaposlenika i gostiju  riječkog HNK-a – izvelo je program »Vaše kazalište – vama!«. Među odlomcima najboljih riječkih predstava te dijelova onih u nastajanju, dvjestotinjak je gledatelja svake od dvije večeri vidjelo odlomke iz baleta »Giselle«, ali i dio probe za suvremeni balet »Sex« čija će premijera uslijediti 16. listopada. Podijeljeni u dvije grupe, nazočili su dijelovima predstava Hrvatske drame »Škrtac«, »Životinjska farma«, potom »Notti romane« i »Le quinte della vita« Talijanske drame, da bi se u konačnici dvije grupe ujedinile na pozornici, kako bi prisustvovali probi orkestra »Buđenje proljeća« Igora Stravinskog. Za ovu su prigodu u dubini pozornice – iza leđa orkestra, na praktikable – bile postavljene stolice za gledatelje, koji su na ovaj način imali prilike vidjeti dirigenta onako kako ga vide muzičari orkestra. Bilo je to nezaboravno iskustvo, tvrde oni koji su tijekom dvije večeri obilazili kazalište.


Akustička školjka


Ovim svečanim koncertom započela je dvogodišnja suradnja riječke Opere i Panonske filharmonije iz Pečuha,  predstavljajući publici  nove mogućnosti povećanog orkestralnog sastava. Svjedočili smo i plasmanu akustičke školjke koju je riječko kazalište naručilo od arhitekta Idisa Turata. Školjka  je usmjerila zvuk s pozornice u gledalište, ne dozovoljavajući mu da se nekontrolirano razliježe, pogotovo da ne »bježi« u vis. Nova je okolnost predimenzionirala zvuk limenih puhača, koji su –  u prvom dijelu koncerta – povremeno pokrivali soliste i ostatak orkestra. Na sve se treba naviknuti, pa i na poboljšane uvjete. Obljetnice su za to pravi trenutak!


Nakon tri sata glazbe (koja su proletjela u trenu) i zaista dojmljive izvedbe »Posvećenja proljeća« čime je Ville Matvejeff pokazao umijeće eksplicitnog vodstva velikog orkestralnog korpusa, ushićena je publika više puta pozivala dirigenta na poklon. I sam očito zadovoljan izvedbom zaista za naše prilike nesvakidašnjeg programa, Ville Matvejeff podizao je na poklon svaku dionicu orkestra posebno – od limenih puhača, udaraljki, drvenih puhača do svake sekcije gudača – a  oznojena su lica glazbenika zračila sretnim zadovoljstvom.