Kazalište

U središtu raspad društva i zajednice: Doznajte što donosi ovogodišnji BITEF

Kim Cuculić

Foto M. Ercegović

Foto M. Ercegović

Glavni tematski koncept 53. BITEF-a čine predstave koje se bave raspadom prije svega političke zajednice, ali i obitelji i ljubavnih/partnerskih odnosa



BEOGRAD – Ovogodišnji, 53. BITEF – Beogradski internacionalni teatarski festival, bit će održan od 18. do 26. rujna. Među ukupno dvanaest predstava iz Francuske, Njemačke, Belgije, Srbije, Slovenije, Nigerije i Brazila, u program jednog od najznačajnijih europskih teatarskih festivala uvrštena je i hrvatska predstava »Mladež bez Boga« Boruta Šeparovića.


Festival se održava pod sloganom »Počnimo ljubav iz početka«, a otvara ga u Narodnom pozorištu u Beogradu predstava »Orest u Mosulu« NT Genta u režiji jednog od najvećih redatelja današnjice Mila Raua. Festival će zatvoriti belgijska predstava »Pozvani« u režiji Seppea Baeyensa. Ove godine BITEF je tematski posvećen problemu sveopćeg raspada društva i zajednice, ali i mogućnostima njihove obnove, a umjetničkom linijom pokušat će izbrisati granice scene i gledališta, odnosno izvođača i publike. Kako je istaknuo umjetnički direktor BITEF-a Ivan Medenica, obje linije manifestiraju se u predstavama »Orest u Mosulu« i »Pozvani«.


Orest u Mosulu


– Glavni tematski koncept 53. BITEF-a čine predstave koje se bave raspadom prije svega političke zajednice, ali i obitelji i ljubavnih/partnerskih odnosa, kao i onima koje pokušavaju ponuditi alternativu. Ta se alternativa svodi na obnovu humanističkih vrijednosti na kojima se moderna zajednica zasnivala od perioda prosvjetiteljstva do naših dana: slobodu, jednakost, solidarnost, kolektivni rad i zalaganje, povjerenje – rekao je Medenica.




Rau je predstavu »Orest u Mosulu«, čija je premijera bila u travnju ove godine, postavio u grad Mosul u Iraku, podjednako razoren i terorom Islamske države i napadima američke avijacije protiv islamista. Predstava kombinira filmski materijal iz Mosula i živu scensku radnju koja obnavlja snimljene prizore, prožimajući priču o razaranju Troje i vladarskog doma Argosa s razaranjem Mosula. Svojevrsni odgovor u tom pogledu pružit će i predstava »Pozvani«, koja objedinjuje umjetnička linija posvećena takozvanom imerzivnom kazalištu koje briše razliku scene i gledališta, izvođača i gledalaca i u kojima publika participira.


Belgija će, inače, biti i najzastupljenja i najvidljivija nacionalna produkcija na 53. BITEF-u, čime se nastavlja tradicija koju su predstave iz te zemlje uspostavile posljednjih nekoliko godina. Ove godine čitav drugi dio festivalskog programa bit će preseljen u Luku Beograd, koja će od 22. rujna postati središnje mjesto izvođenja svih predstava glavnog, ali i pratećih programa festivala. Kako se ističe u najavi, BITEF je oduvijek bio prepoznatljiv ne samo po izvođenju predstava u institucionalnim kazalištima, već i po izmještanju produkcija u alternativne prostore koji nisu prvobitno ili primarno predviđeni za kazališne događaje. Sada će to biti nekoliko hala Luke Beograd, gdje će biti prikazane »Nemoralne priče – 1. dio: Kuća majka« Compagnie Non Nova iz Nantesa u Francuskoj, čije autorstvo potpisuju Phia Menard i Jean-Luc Beaujault, te »Ali: strah jede dušu« Sebastijana Horvata i Slovenskog narodnog gledališča. Tu će biti prikazana i koreografska instalacija »O mesu i betonu« iz Brazila, produkcija kompanije Anti Status Quo iz Brazilije čiju koreografiju i koncept potpisuje Luciana Lara, kao i cirkuska predstava »Rijetke ptice« francuske skupine Un loup pour l’homme (Lille, Francuska) – javlja Hina.


Luka Beograd


U Luci Beograd za sve posjetitelje festivala bit će organizirani štandovi na kojima će se tijekom cijeloga dana moći kupiti hrana i piće, a tu će se održati i svečano proglašenje dobitnika nagrada 53. BITEF-a posljednjeg dana festivala.


U sklopu priprema za 53. izdanje festivala, BITEF najavljuje i veliku akciju prikupljanja smeća u suradnji sa svim zainteresiranim pojedincima, organizacijama i institucijama a s ciljem skretanja pozornosti javnosti na važnost ljudskog utjecaja na okoliš te podizanja svijesti o značaju ekologije i brige o otpadu. U okviru akcije, prikupljat će se otpad od kartona i plastike koji će potom biti iskorišten za izvođenje predstave brazilske koreografkinje Luciane Lare »O mesu i betonu«. Ove godine BITEF se prisjeća Mire Trailović, koja je zajedno s Jovanom Ćirilovim 1967. godine osnovala ovaj festival, a umrla je prije trideset godina. Tijekom života stvarala je kao kazališna, radijska i TV redateljica, osnovala je više od 20 kazališta, među kojima su Atelje 212 i Bitef teatar. BITEF nije zaboravio ni na nedavno preminulu Borku Pavićević, beogradsku dramaturginju i jednu od najistaknutijih mirotvornih aktivistica u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji.