Koncert za pamćenje

Svečano obilježena 130. godišnjica otvorenja zgrade riječkoga HNK

Svjetlana Hribar

Snimio Marko GRACIN

Snimio Marko GRACIN

Na programu su bile arije i odlomci iz opera koje nisu nikad izvođene u riječkom kazalištu, djela Richarda Straussa, Albana Berga, Karola Szymanowskog, Bele Bartoka, Leoša Janačeka i Richarda Wagnera. U drugom dijelu koncerta je izvedeno "Posvećenje proljeća" Igora Stravinskog



 Vreva ispred ulaza u kazalište, žamor u gledalištu i svečana atmosfera rasprodanog gledališta – slika je sinoćnjeg jubileja, 130. obljetnice kazališne zgrade u Rijeci, koja je obilježena dugim i uzbudljivim koncertom. Pod naslovom »Za sve postoji prvi put«, pod dirigentskim vodstvom Villea Matvejeffa, solisti Kristina Kolar, Vedrana Šimić, Anamarija Knego, Ivana Srbljan, Marko Fortunato, Robert Kolar i nacionalni prvak riječke Opere Giorgio Surian uz posebne goste Vlatku Oršanić i talijanskog basa Carla Colombaru, u prvom i drugom dijelu koncerta izveli su prizore iz opera »Salome« Richarda Straussa, »Wozzeck« Albana Berga, »Kralj Roger« Karola Szymanowskog, »Dvorac Modrobradog« Bele Bartoka, »Katja Kabanova« i »Jenufa« Leoša Janačeka te »Walküre« i »Sumrak bogova« Richarda Wagnera.


U protokolarnom, uvodnom dijelu koncerta, publici se obratio gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel, intendant kazališta Oliver Frljić i direktor Opere Marin Blažević.– Htjeli smo biti ambiciozni, kao i u vrijeme otvaranja Zgrade, kada je sezona 1885. počela s dvije opere. Trećeg listopada – zbog nestanka električne struje – opere nisu izvedene, ali nas to nije spriječilo da ostvarimo svoje ambicije ovim opsežnim koncertom dijela koja u Rijeci nisu bila izvođena, rekao je Marin Blažević pozdravljajući uzvanike i publiku. Uz pomoćnika ministra branitelja Bojana Glavaševića, u Rijeci su sinoć bili i veleposlanici Izraela, Finske i Španjolske, te gošće Dunja Vejzović i Mani Gotovac.


Intendant Oliver Frljić rekao je da mu je čast biti sudionikom sadašnjosti riječkoga kazališta zahvaljujući svim koji su pridonijeli ovom ali i svim budućim i prošlim programima. A gradonačelnik Vojko Obersnel je napomenuo da je kazališna tradicija u Rijeci duga, seže i prije 1870. ali su se najbolje predstave ipak dogodile u ovoj zgradi. 




U finalu koncerta, veliki orkestar od sto i više glazbenika – riječkom orkestru Opere su se pridružili glazbenici Panonske filharmonije iz Pečuha te pojačanja iz Zagreba, Splita, Sarajeva, Ljubljane, Udina – izveo je pod vodstvom Villea Matvejeffa »Posvećenje proljeća« Igora Stravinskog. 


Doživljaj ovog nesvakidašnjeg koncerta zvučno je pojačala akustička školjka, koju je autor – arhitekt Idis Turato – projektirao kao scenografski element koji će omogućiti specifičnu upotrebu svjetla i zvuka u predstavama riječkog kazališta. Školjka je rađena u stilu kontrapunkta klasične ljepote i tradicije suvremenom izričaju, što je moto kazališne djelatnosti narednih sezona.