Premijera

“Predsjednice” u Zajcu: O društvenom licemjerju iz pera austrijskog pankera

Kim Cuculić

Foto. S. JEŽINA

Foto. S. JEŽINA

"Predsjednice" Wernera Schwaba opisuju jedan mračan i okrutan, ali i urnebesno zabavan svijet. Unutar mnoštva izgovorenih riječi potpuno je narušena mogućnost dijaloga i bilo kakve stvarne komunikacije



RIJEKA Predstava »Predsjednice« Hrvatske drame HNK-a Ivana pl. Zajca premijerno će biti izvedena u ponedjeljak, 28. svibnja, u 19.30 sati na pozornici riječkog kazališta.


Prema tekstu austrijskog pisca Wernera Schwaba predstavu režira beogradska redateljica Bojana Lazić, a dramaturginja je Olga Dimitrijević.


U »Predsjednicama« glume Olivera Baljak (Greta), Tanja Smoje (Erna) i Katarina Bistrović Darvaš (Mariedl).




Na početku konferencije za novinare izveden je prizor iz predstave, u kojemu smo vidjeli zanimljivu scenografiju Zorane Petrov: u prvom planu je detalj u roza obojene kuće s raspelom na zidu, a oko kuće je zemlja razasuta pozornicom koja predstavlja kontrast uglađenoj fasadi. Olivera Baljak, Tanja Smoje i Katarina Bistrović Darvaš uvele su nas u »Predsjednice«, za koje je redateljica Bojana Lazić kazala da su Erna, Greta i Mariedl predsjednice malih građanskih života, društvenog licemjerja i potisnutih nagona.


Dramaturginja Olga Dimitrijević podsjeća da je Werner Schwab bio veliki panker, do kraja i na svim poljima posvećen izravnom sukobu s (malo)građanskom kulturnom sredinom iz koje je potekao.


– Nepopravljivo zgađen austrijskom visokom kulturom i društvom, kao takav on pripada s jedne strane dugoj tradiciji austrijskih književnih autorica i autora koji su se kroz cijeli svoj rad kritički odnosili prema svojoj zemlji, prije svega zbog ignoriranja ili prešutnog odobravanja vlastite imperijalne i nacističke prošlosti. S druge strane možemo ga kontekstualizirati i kao nasljednika jedne od najznačajnijih pojava austrijske suvremene umjetnosti 20. stoljeća, bečkog aktivizma, koji se na neki način vodi kao umjetnost društvenog skandala…


»Predsjednice« opisuju jedan mračan i okrutan, ali i urnebesno zabavan svijet. Unutar mnoštva izgovorenih riječi potpuno je narušena mogućnost dijaloga i bilo kakve stvarne komunikacije. Junakinje izgovaraju riječi kao da je u pitanju bujica koja nosi pred sobom sve živo, i prepuna je smeća i fekalija. Schwabov jezik je jezik društva s one strane društvenih normi – osvrnula se Dimitrijević.


Bojana Lazić ističe da je glavna tema predstave skrivanje: »I danas se, kao i tada kad je komad napisan, iza (malo)građanskog, izrazito klasno podijeljenog i prenaglašeno religioznog društva krije ozbiljan fašizam, mimikriran opsjednutošću bogom i moralom. Upravo zbog neprestanog skrivanja istine, zbog ‘skrivenih kostura u ormaru’, iz ove drame kulja nasilje, bol i bijes.«


U hrvatskom kazalištu Schwab se pojavio s »Predsjednicama« u zagrebačkom ITD-u 1997. u režiji Ozrena Prohića, a tada su glumački trolist činile Marija Kohn, Semka Sokolović-Bertok i Katarina Bistrović Darvaš, koja je za ulogu Mariedl dobila brojne nagrade.


Istu ulogu Bistrović Darvaš sada igra i u riječkoj predstavi, a nakon pauze na pozornicu »Zajca« vraća se glumica Tanja Smoje. Olivera Baljak je istaknula da se radi o crnoj komediji, koja je vrlo zahtjevna i puna zamki. Dodala je i da su htjeli izbjeći grotesku, pristupajući Schwabovu tekstu što realističnije. Baljak je kazala i da je riječ o komadu koji se može mijenjati, pa će i izvedbe u tom smislu biti različite.


Nekonvencionalna je i biografija Wernera Schwaba. Rođen je u Grazu 1958. godine. Vrlo brzo napustio ga je otac, a s majkom spremačicom i kućepaziteljicom živio je i često ostajao sam u podrumu gdje su živjeli. Studirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču, a 1980-ih živio je povučeno, na farmi u istočnoj Štajerskoj gdje je radio na svojim skulpturama i prvim tekstovima. U kazalištima se pojavio krajem 1989. godine, iznenada i poput oluje. »Predsjednice« je nazvao jednom od svojih »fekalnih drama«. Postavljene 1990. u Beču, »Predsjednice« su podijelile i publiku i kritiku: jedni su bili krajnje negativnih dojmova, dok su oni oduševljeni pokušavali oponašati njegov specifičan jezik pun višesmislenosti, u kojem zanemaruje konvencije.


U kratkom periodu Schwab je napisao šesnaest drama, da bi akoholom (4,1 promila) iscrpio vlastito zdravlje do respiratorne paralize u novogodišnjoj noći u ranim satima prvog dana 1994. godine u 35. godini života. Danas kažu da su okolnosti iznenadne smrti ipak nerazjašnjene.


U autorskoj ekipi riječkih »Predsjednica« su i autor glazbe Vladimir Pejković, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, suradnik za scenski pokret Damjan Kecojević i oblikovatelj svjetla Boris Blidar.


Ovim povodom intendant Marin Blažević istaknuo je da riječki HNK nastavlja suradnju s redateljicama i autoricama, dok ravnateljica Hrvatske drame Renata Carola Gatica vidi kao izraz hrabrosti postavljanja na nacionalnu scenu teksta jednog pankera i aktivista.


Upraviteljica propagande Milena Jerneić najavila je popratne programe. Danas će ispred i u HNK-u Ivana pl. Zajca u 11 sati početi javni performans »Dolaze predsjednice, očistimo kazalište«, koji je dio manifestacije Riječki zeleni tjedan.


U ponedjeljak, 28. svibnja, u foajeu kazališta u 12 sati bit će predstavljena knjiga »Radikalne komedije« Wernera Schwaba.