Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 17° 1
Sutra: 17° 17° 1
16. listopada 2019.
Prvi čakavski mjuzikl

Mjuzikl »Sušak, Sušak« - nostalgično-emotivna sušačka priča

Foto V. KARUZA
Foto V. KARUZA
Autor:
Objavljeno: 14. rujan 2015. u 8:51 2015-09-14T08:51:39+02:00

Od same ideje do ostvarenja na pozornici Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku prošlo je čak osam godina i prvi čakavski mjuzikl sada je konačno pred nama

Premijera čakavskog mjuzikla »Sušak, Sušak« autora teksta Mensura Puhovca i skladatelja Olje Dešića, pokazala je da su mjuzikl, čakavica i tema vezana uz Rijeku dobitna kombinacija za riječku publiku. Od same ideje do ostvarenja na pozornici Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku prošlo je čak osam godina i prvi čakavski mjuzikl sada je konačno pred nama. Sudeći prema iznimnom interesu koji za njega vlada i reakcije premijerne publike, »Sušak, Sušak« mogao bi postati popularan i rado gledan naslov. U njegovoj realizaciji snage su udružili Studio Maraton i HNK Ivana pl. Zajca, a režija i koreografija povjerene su Edvinu Liveriću. I ostatak ekipe je iz Rijeke, pa bi se moglo reći da je riječ o originalnom riječko-sušačkom »proizvodu«.  

Mjuzikl »Sušak, Sušak« na jednoj je razini priča o povijesti Sušaka, u razdoblju od 1930-ih do 1970-ih godina. Mjesto radnje je oštarija uz nekadašnji sušački kolodvor, koji je 2008. godine srušen zbog izgradnje ceste. Još i ranije Sušak je polako počeo gubiti svoj identitet, kojeg pamte starije generacije Sušačana. Danas je Sušak, kao dio Rijeke, zapušten i umrtvljen. Stoga, na neki način, predstava »Sušak, Sušak« dolazi poput nekog poziva za novo promišljanje identiteta Sušaka. Mjuzikl ima i nostalgično-emotivnu crtu koja evocira Sušak kakav je nekad bio i kojeg pamti vlasnik oštarije Barba Pave. U završnom prizoru predstave on se pravi da ne vidi, jer se ne može i ne želi suočiti i pomiriti sa stvarnošću. U njegovoj memoriji žive neke druge slike Rijeke i Sušaka...

Obični ljudi

A Mensur Puhovac svojim tekstom oživljava nekadašnje posjetitelje sušačkog kolodvora – placarice, mlekarice, lučke radnike..., male i obične ljude koji su činili povijest Sušaka. U dijalogu između Profesora (Anton Plešić) i Barbe Pave (Mario Lipovšek Battifiaca) razvija se i tema ondašnje jezične situacije. Profesor govori književnim hrvatskim jezikom, a većina ostalih gostiju oštarije čakavicom, dok Željezničar kojega je utjelovio Denis Brižić odražava nekadašnju stvarnost Rijeke i Sušaka, kad su se ovdje mogli čuti njemački, mađarski, talijanski i drugi jezici. Razgovor između Profesora i Barbe Pave povlači i još jednu temu – granicu koja je u to vrijeme postojala između Rijeke i Sušaka. Novo razdoblje za Sušak nastupa u vrijeme Drugog svjetskog rata, kad likovi iz kolodvorske gostionice odlaze u partizane. U poraću neki od bivših revolucionara partizanske uniforme zamjenjuju direktorskim odijelima, a ovu promjenu na duhovit su način prizvali Lucio Slama i Denis Brižić. Među nezaobilaznim sušačkim figurama je i legendarni Frane pitur, koji je kao pučki smjehotvorac svojim šalama, dosjetkama i kalamburima nasmijavao ne samo svoje sugrađane, nego i europsku gospodu svojega vremena. U songu Saše Matovine on postaje Frane partizan, koristeći piturske ljestve kao pušku... Svako malo mjesto ima i svoga popa, a u »Sušaku, Sušaku« igra ga Nenad Vukelić. 

To je povijesna razina mjuzikla, a okosnica radnje je u dvije usporedne ljubavne priče – jedna se odvija između Pavine kćeri Ane i dimnjačara Lovre, a druga između Barbe Pave, koji je ostao udovac, i Pepice. Anu i Lovru tumače Katja Budimčić i Damir Kedžo, koji su se predstavili kao odličan scenski par, dok je svaki njihov song ispraćen aplauzom. Damir Kedžo već ima iskustva s mjuziklima, što je i u glazbenom i u izvedbenom smislu pokazao u »Sušaku«, dok Katja Budimčić osvaja toplinom svoga glasa. Središnji je lik ipak Barba Pave, kojega glumački uvjerljivo interpretira Mario Lipovšek Battifiaca, koji je u svoju igru unio njemu svojstven smisao za humor. Crtu komičnosti u svoju Pepicu utkala je i Olivera Baljak, utjelovivši temperamentnu Primorku. U ulogama poštara i smetlara pojavljuje se Mensur Puhovac, a na premijeri je ulogu unuka Ivića igrao Jura Džida. 

Zadovoljna publika

Ozračje nekadašnjeg Sušaka, u rasponu od četrdesetak godina, kostimima je evocirala Manuela Paladin Šabanović. U vizualnom oblikovanju gostionice i kolodvorskog prostora scenograf Damir Šegota poslužio se elementima stripa (oblačići), a koristi i projekcije s motivima Sušaka. Oblikovatelj svjetla je Dalibor Fugošić, a suradnica za step Elena Brumini. Za jezičnu razinu brinula se lektorica dr.sc. Silvana Vranić. U izvedbi sudjeluju članovi Studija Maraton te članovi orkestra i zbora Opere HNK Ivana pl. Zajca. Olja Dešić skladao je dopadljivu glazbu koja brzo »ulazi u uho«. Prepoznala je to i riječka premijerna publika, koja je izvođače i autorsku ekipu ispratila velikim pljeskom i ovacijama.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.