U HKD-u

Kritika nacizma i malograđanštine: U subotu u Rijeci premijerno “Pred mirovinom”

Kim Cuculić

S obzirom na aktualne tendencije u društvu, čini se da je stvarnost prestigla fikciju. U vrijeme relativiziranja antifašističke tradicije važno je ukazati na izvore fašizma u različitim društvima – kaže intendant Oliver Frljić



Hrvatska drama HNK-a Ivana pl. Zajca premijerno će u subotu, 13. veljače, u HKD-u na Sušaku u 19,30 sati izvesti predstavu »Pred mirovinom« austrijskog književnika Thomasa Bernharda. Ovaj tekst izabran je na natječaju za mlade kazališne autore koji je riječki HNK raspisao prije godinu dana, a režija je povjerena Morani Novosel. Ova Bernhardova drama, napisana 1979. godine u povodu jedne tada aktualne političke afere, govori o bivšem nacističkom časniku Rudolfu Hölleru koji je uspio izbjeći suđenje te se pod lažnim imenom ponovno vratiti na svoju prijeratnu sudačku funkciju.


Ovim povodom intendant Oliver Frljić istaknuo je da mu je drago što se taj dramski tekst postavlja upravo u ovom trenutku.


– S obzirom na aktualne tendencije u društvu, čini se da je stvarnost prestigla fikciju. Mi danas živimo u društvu u kojemu ministar kulture Zlatko Hasanbegović tvrdi da je antifašizam floskula.




Za razliku od toga, mi smatramo da antifašizam nije floskula nego je civilizacijska tekovina. Zato je u vrijeme relativiziranja antifašističke tradicije važno ukazati na izvore fašizma u različitim društvima.


Michel Foucault dao je jednu od najboljih definicija fašizma rekavši da on nije samo fašizam Hitlera i Mussolinija, već je »fašizam u svima nama, u našim glavama i svakodnevnom ponašanju, fašizam koji uzrokuje da volimo moć, da želimo upravo ono što dominira nad nama i eksploatira nas«.


Spomenuo bih i »Masovnu psihologiju fašizma« Wilhelma Reicha, koji postavlja pitanje zašto su veliki dijelovi njemačkog društva, naročito radnici i srednji sloj, glasali protiv svojih interesa i priklonili se nacistima – osvrnuo se Frljić, naglasivši da je predstava »Pred mirovinom« realizirana uz pomoć Austrijskog kulturnog foruma.


Preživljavanje poražene ideologije


Redateljica Morana Novosel kazala je da je jedno od temeljnih pitanja koje ovaj tekst otvara preživljavanje ideologije koja je povijesno završila. Tri lika – Rudolf Höller i njegove dvije sestre – u tajnosti svake godine slave Himmlerov rođendan, što je povod Berhnardovu razotkrivanju naličja građanskog društva. Ovi likovi – rekla je Novosel – našli su se zatočeni u situaciji koja je bezizlazna i sami pristaju ostati u njoj.


Dramaturginja Ivana Đula ističe da je izazovno raditi Bernharda, koji se u većini svojih tekstova obračunava s nacističkom prošlosti svoga naroda, kao i s malograđanštinom i licemjerjem. Interesantno je da je Bernhard u svojoj oporuci zatražio zabranu izdavanja i postavljanja svih svojih djela unutar granica austrijske države.


Bivšeg nacističkog časnika Rudolfa Höllera utjelovit će glumac Dean Krivačić, koji smatra da je Bernhardov tekst i danas aktualan, što zapravo ne bi smio biti.


– Nacizam, naime, još uvijek postoji i ima sve više onih koji otvoreno priznaju da su nacisti. I aktualni hrvatski ministar kulture u tome je otvoren. Ne događa se to samo u Hrvatskoj, nego i u Europi. Ne mogu shvatiti kako nacizam, koji je ubio milijune ljudi, može biti nešto pozitivno. Volim Hrvatsku, ali ovo što se trenutačno događa je strašno – kazao je Krivačić.


Šira poruka


Vezano uz spomenutog ministra kulture, glumica Olivera Baljak – koja tumači Veru Höller – replicirala je Deanu Krivačiću da nije sklona tako etiketirati ljude i da svakome treba dati priliku. Govoreći o svome liku, istaknula je da joj je bio važan psihološki pristup.


– Lica ovog komada bila su odgajana bez ljubavi, odrastajući u obitelji oca tiranina i slabe majke koja je počinila samoubojstvo. Nacizam se ne može ničim opravdati, ali mi je u pristupu ovim likovima bitno njihovo djetinjstvo i to što se iz njihovih odnosa vidi da su gladni ljubavi. Tako ovaj Bernhardov tekst, osim što je kritika nacizma i malograđanštine, ima i širu poruku – smatra Baljak.


Claru Höller igra Aleksandra Stojaković, koja je objasnila da njen lik predstavlja kontrapunkt nacističkoj ideologiji, ali je Clara sebi oduzela moć i učinila se žrtvom. Ravnateljica Hrvatske drame Magdalena Lupi Alvir podsjetila je da Thomas Bernhard nije mnogo izvođen na hrvatskim pozornicama, a »Pred mirovinom« će sada u Rijeci imati hrvatsku praizvedbu. Ukazala je i na zanimljivu strukturu drame »Pred mirovinom«, kao i na odnos prema jeziku koji vizualno pokazuje odmak od realizma.


Kostimografkinja Maja Radešić svojim je kostimima napravila poveznicu između prošlosti i sadašnjosti. Scenografi su Elvis Butković i Morana Novosel, oblikovatelj svjetla je Elvis Butković, a autor video projekcija i asistent redateljice je Dino Nikšić.