HNK Ivana pl. Zajca

Giorgio Surian nacionalni prvak riječke Opere

Svjetlana Hribar

Presretan sam zbog povratka u riječko kazalište, jer osjećam da mu uistinu pripadam. Što se Opere tiče, imam jako dobar osjećaj – do sada su na ovu scenu pozivani pjevači iz inozemstva – na slijepo, bez pravih referenci, a sad ćemo u kući, uz Kristinu Kolar, imati bazu na kojoj se može graditi repertoar



RIJEKA  Nakon dugogodišnjeg iskazivanja želje za povratkom na riječku opernu scenu, Giorgio Surian dolazi u angažman operne kuće na čijoj je pozornici prvi put pjevao.


 Vraća se kao umjetnik svjetskog glasa, s pripadajućim mu statusom nacionalnog prvaka opere! Naime, na traženje nove Uprave HNK Ivana pl. Zajca, Odjel za kulturu grada Rijeke odobrio je prijem opernog solista, bas-baritona Giorgija Suriana u radni odnos, kao prvaka riječkog kazališta.


Ovom statusu Stručno povjerenstvo Ministarstva kulture RH dodalo je i status nacionalnog prvaka opere hrvatskog kazališta, obrazlažući to impresivnom svjetskom karijerom Giorgija Suriana.




  Naime, godine 1977. Giorgio Surian debitirao je na sceni riječke Opere kao Sulejman u »Nikoli Šubiću Zrinjskom«, nakon čega je počela njegova velika umjetnička karijera na svjetskim pozornicama – milanska Scala, njujorški Metropolitan, Staatsoper u Beču, Arena u Veroni, Opera National u Parizu, Covent Garden u Londonu, El Liceo u Barceloni, Boljšoj u Moskvi, Festival u Salzburgu…


 


 Povratak kući


Glazbeno obrazovanje Giorgio Surian stekao je na Glazbenoj akademiji u Ljubljani i Konzervatoriju u Trstu i Padovi, a usavršavao se u Centru za usavršavanje pjevača milanske La Scale.


  Tijekom bogate karijere, zahvaljujući velikom rasponu glasa, ostvario je više od 160 uloga u operama, oratorijima, misama… Pjevao je na talijanskom, hrvatskom, francuskom, njemačkom, portugalskom, ruskom, češkom, latinskom i engleskom jeziku, pod dirigentskim vodstvom najvećih – kao što su Claudio Abbado, Carlos Kleiber, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Lovro von Matačić, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Placido Domingo… uz suradnju s najvećim opernim redateljima svoga vremena – Francom Zeffirellijem, Ugom De Anom, Lucom Ronconijem, Wernerom Herzogom…



– Ponekad me zabavlja, no češće zapanjuje kampanja nekih naših kolega, a sada i lokalnih političara, koji tvrde da se u riječkom kazalištu ne događa ništa osim političkih – a zapravo umjetničkih – provokacija. Razmjeri sljepila su toliki da se čak javno laže i tvrdi da u našem programu jedva ima poneka predstava, premda smo u dva mjeseca mandata producirali tri premijere. Ti huškači ne razumiju ili naprosto ne znaju da se većina kazališnog posla zapravo odvija izvan pozornice i ostaje nevidljivom dok se ne dogodi nešto iznimno bitno.   Pa evo – upravo se dogodilo – kaže dramaturg u riječkom kazalištu, zadužen za Operu, dr. sc. Marin Blažević.   – Meni je – dolaskom u Rijeku – jedan od najvećih izazova obnova riječke Opere, posebno u ansamblu solista. Već nam se pridružila izvanredna nova mezzosopranistica Ivana Srbljan, a vijest koju smo prošli tjedan dobili iz Ministarstva kulture smatram glazbenom vijesti desetljeća u Rijeci. Ne samo da je pjevački maestro Giorgio Surian već početkom sezone pristao biti našim počasnim članom ansambla, ne samo da smo nakon izvedbe opere »Tosca« počeli tražiti mogućnost da nam se pridruži i u ansamblu kao prvak kazališta, u čemu je presudnu ulogu odigrao pročelnik za kulturu Ivan Šarar, nego je i ministrica Andrea Zlatar Violić prošli tjedan potpisala odluku o imenovanju Giorgia Suriana nacionalnim prvakom u HNK-u Ivana pl. Zajca.   Osobno ne mogu dočekati nove nastupe Giorgia Suriana na našoj sceni. Mislim da će i njegov autoritet i stručnost, uz one Vlatke Oršanić, odigrati presudnu ulogu u razvoju našeg ansambla prema izvedbenim standardnima koji su proteklih godina prečesto bili zapostavljani, napose u operi. Neshvatljivo mi je da bivša intendantica devet godina nije pozivala rođenog Riječanina, Giorgia Suriana, u riječko kazalište, kao i da je do posljednjeg dana svojeg mandata vrata kazališta držala zatvorenima za Dianu Haller.   Prije desetak dana u New Yorku sam razgovarao s Fabriziom Melanom – suradnikom Marije Callas, redateljem Jessye Norman, Terese Stratas, Renate Scotto, Luciana Pavarottija i suradnikom Jamesa Levinea – koji je vrlo dobro upoznat s impresivnom karijerom Giorgia Suriana i već prati razvoj karijere još jedne Riječanke – Diane Haller. S Dianom sam u New Yorku dogovorio i projekte za sljedeće dvije sezone. Zašto je proteklih godina za njih bilo mjesta na pozornicama posvuda u svijetu, ali ne i u Rijeci? – pita Marin Blažević.


  Pedagogijom se počeo baviti 2008. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a uz niz nagrada u inozemstvu, dobitnik je i najvećih priznanja u domovini – odlikovan je Redom Danice hrvatske s likom Marka Marulića, dobitnik je nagrade »Orlando« u Dubrovniku i nagrade Varaždinskih baroknih večeri, nagrade »Milan Pichler«, »Milka Trnina« i »Vladimir Ruždjak«.


  Zabilježili smo izjavu Giorgija Suriana o novom statusu i povratku u Rijeku, grad rođenja i mladosti, koji ne krije zadovoljstvo razvojem događaja:


  – Stvarno sam presretan zbog povratka u riječko kazalište, jer osjećam da mu uistinu pripadam. Zahvaljujem se agilnom kazališnom dramaturgu Marinu Blaževiću što je tako uporno inzistirao na mom povratku te intendantu Oliveru Frljiću, što je podržao tu ideju. Za mene je to velik i jako važan događaj, jer prošlo je gotovo desetljeće od prvog pokušaja do mog konačnog povratka na riječku scenu.


  Počašćen sam i dirnut i odlukom Ministarstva kulture koje je priznalo moj cijeloživotni rad. Ne samo što nisam očekivao da će do toga doći nego nisam vjerovao da je moguće tako brzo! – rekao je Giorgio Surian.    

Riječki potencijali


– Moram reći da sam i prije ovih velikih pomaka koji me dovode natrag u Rijeku, dobio ponudu nove Uprave riječkog kazališta da budem počasni član Opere i da sudjelujem u kreiranju repertoara. Prihvatio sam s radošću, jer smatram da je jako važno stvoriti pjevačku okosnicu koja će nositi repertoar – tu je Kristina Kolar, a čujem sve najbolje i o Diani Haller, koju nisam imao prilike slušati. Kad se nađu 3-4 pjevača s dobrim glasovima i iskustvom, može se raditi atraktivan operni repertoar, a kvaliteta izvedaba podići na sasvim drugi nivo!


  S te strane, što se riječke Opere tiče, imam jako dobar osjećaj. Jer, do sada su na ovu scenu pozivani pjevači iz inozemstva – na slijepo, bez pravih referenci, često na temelju slušanja s YouTubea – a sad ćemo u kući imati bazu na kojoj se može graditi repertoar. Još ako nađu i dobrog tenora, riječka bi Opera mogla biti jako važna u Hrvatskoj – kaže Giorgio Surian.