Vruć krumpir

Dosje “Zajc” – kako su protekle dvije sezone Frljića i Blaževića u riječkom teatru

Kim Cuculić

Foto D. Škomrlj

Foto D. Škomrlj

Predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« imat će riječku premijeru 22. studenoga u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku



Prva sezona u mandatu bivšeg riječkog intendanta Olivera Frljića, sezona 2014/2015, protekla je vrlo burno. Frljić i njegov suradnik Marin Blažević nerijetko su uznemiravali duhove i izazivali žestoke reakcije – i kazališnih i izvankazališnih krugova, a na neki način uzdrmali su i samu koncepciju hrvatskog narodnog kazališta.


Prva u nizu njihovih akcija izvedena je 8. listopada 2014., kad je na Dan neovisnosti riječki HNK »preimenovan« u »Hrvatsko LGBT kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka«, uz razvijanje zastave duginih boja. Sljedeća akcija na zgradi HNK-a bilo je postavljanje velikog portreta Bojana Glavaševića s natpisima »Ja ne mrzim« i »Heroj, a ne zločinac«. Na Dan sjećanja na žrtvu Vukovara, na pročelju zgrade riječkoga HNK-a pojavila su se dva natpisa: uprava HNK-a postavila je veliki natpis »Hrvatsko apolitičko kazalište«, a nakon toga riječki dragovoljci »A« bojne 111. brigade HV-a natpis »I reći ću vam samo jednu stvar – zapamtite Vukovar 18. 11. 1991.«.


Zatim je na zgradu HNK-a Ivana pl. Zajca stavljen transparent na kojemu je pisalo »Predsjednice – dobrodošli u Hrvatsko glumište«, a potom je premijera predstave »Životinjska farma« najavljena instalacijom u obliku šatora (aluzija na »šatoraše«), postavljenom na riječkom Korzu.Sve ove akcije izazvale su žestoke reakcije, a vijećnici HDZ-a i Hrvatskih laburista u riječkom Gradskom vijeću u jednom su se trenutku dogovorili da će pokrenuti postupak uvrštavanja rasprave o radu Kazališnog vijeća HNK-a Ivana pl. Zajca i intendanta toga kazališta Olivera Frljića na dnevni red Gradskog vijeća.

Na rubu fizičkog obračuna


Velika bura podignula se i oko predstave »Hrvatsko glumište«, kojoj je prethodila polemika Slobodana Šnajdera, autora »Hrvatskog Fausta«, s Frljićem i Blaževićem. Na kraju Šnajderov »Hrvatski Faust« nije izveden, a realiziran je autorski projekt Frljića i Blaževića pod nazivom »Hrvatsko glumište« koji je – tematiziranjem vremena NDH i 1990-ih godina u Hrvatskoj – izazvao podijeljene reakcije, napade i osude. Zazivao se otkaz Frljiću i Blaževiću, a oglasila se čak i Riječka nadbiskupija s apelom da se prestane vrijeđati vjernike i njihove svetinje. Predstavu »Hrvatsko glumište« od njene premijere nastavile su pratiti kontroverze.




I Riječke ljetne noći 2015. otvorene su uz incidente. Uoči svečanog otvaranja, umjetnički voditelj festivala i ravnatelj Opere u kazalištu Marin Blažević i intendant Oliver Frljić upriličili su ispred zgrade »Zajca« performans »Otkaz Frljiću i Blaževiću« u kojemu su sjedili i čitali poruke mržnje koje su im bile upućene na istoimenoj Facebook grupi, putem raznih portala i društvenomrežnih kanala, ali i s kojima se stalno susreću u svojem radu. Tom su prilikom od strane manje grupe građana vrijeđani i gađani jajima, dok je deblji kraj izvukao pročelnik za kulturu Grada Rijeke Ivan Šarar, koji je tom prilikom i fizički napadnut.


Incident se ponovio i na središnjem događaju otvaranja festivala na Trgu 128. brigade Hrvatske vojske, gdje su na kraju koncerta na pozornicu bačena jaja, od kojih je jedno pogodilo violinisticu ispod oka te se razlilo po skupocjenom instrumentu.



Prema planu za 2016. godinu Grad Rijeka financira HNK Ivana pl. Zajca s 40.707.900 kuna. Od toga se 35.750.900 kuna odnosi na stručno, administrativno i tehničko osoblje, 3.039.300 na redovnu djelatnost, 200.000 na Riječke ljetne noći, a 300.000 na programske aktivnosti. Za sanaciju i obnovu zgrade Kazališta planirano je 1.213.000 kuna.Usporedbe radi, Ministarstvo kulture u ovoj godini sufinancira »Zajc« (redovni program Opere, Talijanske drame i Baleta) s 1.200.000 kuna, a Riječke ljetne noći s 50.000 kuna. Hrvatska drama nije dobila sredstva od Ministarstva kulture.


Na Riječkim ljetnim noćima 2015. godine prikazana je i »Trilogija o hrvatskom fašizmu« Frljića i Blaževića – koju uz »Hrvatsko glumište« čine predstave »Bakhe« i »Aleksandra Zec« – čija je izvedba popraćena velikim mjerama osiguranja. Dramatično je bilo i 5. kolovoza 2015. kad je u riječkom Kazalištu održana tribina »Drugi rat«. Performans, na kojem je pet žena različitih nacionalnosti govorilo o sjećanjima na ratne traume, javno je prozvan kao »Kontra Oluja«, pa se pred Kazalištem okupio znatan broj nezadovoljnih.


Atmosferu pred taj događaj početno je zagrijao dnevnik Slobodna Dalmacija u kojem je tekst o tom događaju opremljen s naslovom »U Rijeci spremaju kontra Oluju«, zbog čega se Frljić žalio Hrvatskom novinarskom društvu navodeći da je »riječ o pokušaju da se o ratu govori ne iz pozicije nacionalne pripadnosti, već iz pozicije žene«, te da je cijeli skup zamišljen kao afirmacija kulture mira.


Prosvjednici su pred zgradom HNK-a pjevali domoljubne pjesme i prozivali Frljića, a pridružio im se i dio riječke Armade. S Mosta hrvatskih branitelja prosvjednici su krenuli prema Korzu do Jadranskog trga. Nakon toga su se vratili do riječke Gradske uprave pred kojom je Mile Biondić održao govor. Izlazak publike iz Kazališta po završetku javnih razgovora došao je osigurati kordon interventne policije, a na riječkom Korzu napadnuti su i pretučeni novinari i aktivisti.


Od revizije do DORH-a


Prilikom preuzimanja riječkog Kazališta, Oliver Frljić i Marin Blažević nisu znali za goleme dugove HNK-a Ivana pl. Zajca, pa je dobar dio njihove prve sezone protekao u rješavanju financijskih i drugih problema koji su ostali iza bivše uprave, a sve je kulminiralo otkazom bivšoj intendantici Nadi Matošević Orešković u lipnju 2015. godine. Kao razlog navedeno je to što nije dobila suglasnost intendanta i Kazališnog vijeća za nastup u Genovi. Prije toga bivša je intendantica tužila HNK zbog »uznemiravanja i diskriminacije«.


Godine 2015. Državni ured za reviziju objavio je izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci za 2013. godinu, u vrijeme kad je intendantica bila Nada Matošević Orešković (koja je riječko kazalište vodila od 2007. do 2014. godine), a poslovna ravnateljica bila je Ana Lučić. Revizijom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje, a u zaključku izvješća izraženo je nepovoljno mišljenje. Revizori su tada u »Zajcu« utvrdili brojne nepravilnosti koje se odnose na planiranje i računovodstveno poslovanje, prihode, rashode te postupke javne nabave.


Uprava Kazališta sve je nalaze i informacije dostavila nadležnim institucijama, a sama Državna revizija dostavila je po službenoj dužnosti svoj nalaz DORH-u. U srpnju 2016. Policijska uprava primorsko-goranska objavila je da je provedeno kriminalističko istraživanje, a za više kaznenih djela gospodarskog kriminala osumnjičeno je »pet odgovornih osoba kulturno-umjetničke ustanove u Primorsko-goranskoj županiji od 2007. do 2014. godine«. Procjenjuje se da je ustanova oštećena za više stotina tisuća kuna. Iz izvora bliskih istrazi doznalo se da se radi o HNK-u Ivana pl. Zajca u Rijeci i odgovornim ljudima u riječkom Kazalištu u navedenom razdoblju.


U listopadu ove godine Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci pokrenulo je istragu nad šest odgovornih osoba u riječkoj ustanovi u kulturi zbog sumnje da su od 2007. do 2014. oštetile tu ustanovu za oko milijun kuna. Neslužbeno se doznaje da se radi o riječkom HNK-u i čelnim osobama Kazališta u vrijeme intendanture Nade Matošević Orešković. Županijsko državno odvjetništvo tereti šest osoba za zlouporabu položaja i ovlasti, poticanje na zlouporabu položaja i ovlasti, povredu obveze vođenja trgovačkih i poslovnih knjiga, krivotvorenje službene isprave i prijevaru.


Frljić otišao, pritisci ostali


U ožujku 2016. Oliver Frljić priopćio je da je netko provalio u njegov stan, ali i u stan njegove djevojke. Vezano uz to Frljić je izjavio: »Učestale prijetnje kojima sam izložen gotovo od prvog dana intendanture u riječkom HNK-u, a kojima je značajan doprinos dao i dio aktualne političke vrhuške – u tom kontekstu svakako treba izdvojiti predizborno obećanje prvog potpredsjednika Vlade Tomislava Karamarka da će riječki HNK ponovno učiniti hrvatskim i narodnim kad osvoji vlast, kao i nedavno pismo predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović, u kojem je našla puno razumijevanja za nesnošljivost prema pojedinim javnim osobama, uključujući i mene, te time dala zeleno svjetlo ulici da se obračuna s nacionalnim vješticama – ovaj vikend dobili su i novu dimenziju jer su se preselili i na bližnje mi«.


U travnju 2016. Oliver Frljić iznenada je podnio ostavku na mjesto intendanta riječkog HNK-a, prešavši u tim za realizaciju projekta Europske prijestolnice kulture. U povodu imenovanja Zlatka Hasanbegovića za ministra kulture, u travnju je u riječkom Kazalištu upriličen »Tjedan posvećen ministru Hasanbegoviću«, uz obrazloženje: »U želji da pridonesemo proslavi 10. travnja, Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca odlučilo je jedan cijeli tjedan posvetiti ministru kulture Zlatku Hasanbegoviću. Dok kulturni radnici i umjetnici potpisuju apel za njegovu smjenu, mi ministru posvećujemo naše dvije predstave: »Trilogiju o hrvatskom fašizmu« i »Nad grobom glupe Europe« (predstava koja se nekad zvala »Hrvatska rapsodija«). Pozivamo ga da se tragom »Trilogije« s nama prisjeti prve i jedine prave hrvatske pobjede«.


Nakon ostavke Olivera Frljića, raspisan je natječaj za intendanta HNK-a Ivana pl. Zajca na koji su se javili obnašatelj dužnosti intendanta i ravnatelj Opere Marin Blažević te glumica Ana Vilenica. U srpnju 2016. riječko Gradsko vijeće potvrdilo je Marina Blaževića za intendanta »Zajca«. Vijećnici HDZ-a i nezavisni Hrvoje Burić glasovali su protiv Blaževićeva imenovanja, što nije prošlo bez burne rasprave, pa čak i uvredljivih tonova. Zatim je tehnički ministar kulture Zlatko Hasanbegović donio rješenje kojim se odbija zahtjev riječkog Gradskog vijeća za potvrđivanje odluke tog Vijeća o imenovanju Marina Blaževića kao intendanta, a Blažević mu je odgovorio da krši zakon jer kao tehnički ministar u Vladi od dana raspisivanja izbora ne smije donositi odluke o imenovanjima na dužnost.


Hasanbegovićevi udari


S obzirom na to da je Marinu Blaževiću istekao mandat v.d. intendanta, Kazališno vijeće je predložilo izmjenu datuma od kojeg bi Blažević počeo vršiti funkciju intendanta, na 1. prosinca 2016., kako bi Kazalište moglo funkcionirati, a Grad Rijeka očekuje od Upravnog suda da u međuvremenu donese pravorijek kojim će odluka bivšeg ministra biti poništena, ali i da će funkciju ministra obavljati neka druga osoba. To se i dogodilo – za novu ministricu kulture imenovana je Nina Obuljen Koržinek.


Međutim, posljednjeg dana svojeg mandata Hasanbegović je na stranicama Ministarstva kulture objavio zapisnik o nadzoru u HNK-u Ivana pl. Zajca. Nadzorom kojega je Zlatko Hasanbegović poslao u riječki HNK tražilo se, između ostaloga, da se dostave odluke Kazališnog vijeća o odobrenju za rad Olivera Frljića, podaci o troškovima za reprezentaciju u njegovom mandatu, podaci »o smještaju svih gostujućih umjetnika u hotelima u Rijeci – evidencija i obrazloženje«; evidencija stanova u najmu, tablica korištenja i obračun drugog dohotka u Frljićevo vrijeme. Hasanbegović je poželio proučiti i ugovor o gostovanju koreografa Lea Mujića, honorare i troškove puta za dirigenta Villea Matvejeffa; evidenciju troškova o gostovanjima u Hrvatskoj i inozemstvu u Frljićevom mandatu; evidenciju o prekovremenim satima za članove orkestra; podatke o svoj opremi uzetoj na leasing… Hasanbegovićev nadzor je naložio i da se dostavi raspored rada u Operi u Frljićevom mandatu, podatke za iznajmljivanje sve kazališne opreme kao i unajmljivanje opreme koja nije u vlasništvu kazališta; podatke o evidencijama kazališnih kostima i rekvizita; dokumentaciju o investicijskim ulaganjima u zgradu riječkog HNK u njegovom mandatu te ispis blagajne o ukupnom iznosu prihoda za pretplatu i slobodnu prodaju.

Zapisnik o upravnom nadzoru nad radom »Zajca« v.d. intendanta Marin Blažević ocijenio je nepotpunim, manipulativnim i protuzakonitim, istaknuvši da je potpuno jasno da je riječ o pokušaju političkog obračuna nad ustanovom kojoj je bio intendant Oliver Frljić. Pritom je Blažević priložio i opsežnu dokumentaciju s kojom je upoznato i Ministarstvo kulture.


U rujnu 2016. predstava Olivera Frljića »Naše nasilje i vaše nasilje« inspiriranu romanom Petera Weissa »Estetika otpora«, zaradila je nekoliko prijava u Poljskoj. Predstava čiju dramaturgiju potpisuje sadašnji v.d. intendanta HNK-a Ivana pl. Zajca Marin Blažević, navodno je povrijedila vjerske i nacionalne osjećaje nekolicine gradskih vijećnika i jedne parlamentarne zastupnice iz konzervativne vladajuće stranke Pravo i pravednost, pa su predstavu prijavili tužiteljstvu, odnosno kazalište u gradu Bydgoszczu na čijem je festivalu komad izveden. Povrijedila ih je ponajviše scena u kojoj gola žena glave pokrivene hidžabom iz spolovila izvlači poljsku zastavu, potom erotizirani ples uz melodiju »Tihe noći« i pojava Isusa Krista koji je, okrunjen trnovom krunom, razapet na križu sastavljenom od kanti za benzin.


Naše nasilje i vaše nasilje


Slično se dogodilo i na ovogodišnjem sarajevskom MESS-u, kad je kardinal Vinko Puljić, nadbiskup Vrhbosanski, uputio kaznenu prijavu tužiteljstvu BiH već zbog najave izvođenja predstave.


Zbog sigurnosnih razloga, direkcija MESS-a odlučila je da predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« bude izvedena bez prisustva publike, no na kraju se publika ipak izborila i gledala predstavu. Iz MESS-a je priopćeno da je proizveden »val dezinformacija o predstavi redatelja Olivera Frljića, a u kojima se autor i predstava lažno optužuju za blasfemiju te za vrijeđanje vjerskih osjećaja kršćana i muslimana u BiH«.


Predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« imat će riječku premijeru 22. studenoga u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku. Nastala je kao koprodukcija »Zajca« i HAU Hebbel am Ufer iz Berlina, festivala Wiener Feswochen iz Beča, Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane, Kunstfesta iz Weimara, Zürcher Theater Spektakel iz Švicarske i Internacionalnog teatarskog festivala MESS iz Sarajeva, uz podršku German Federal Cultural Foundation iz Njemačke.