Galerija Juraj Klović

Živjeti u snovima i od snova: Pola stoljeća rada Yasne Skorup Krnete

Nela Valerjev Ogurlić

Foto: Silvano Ježina

Foto: Silvano Ježina

Respektabilne obljetnice umjetnica je obilježila dvjema riječkim izložbama: »Istra magica« u Galeriji Kortil, kao posvetu Istri, te objektima i instalacijama u Galeriji Juraj Klović. O svom radu kaže da jo se čini da je u pola stoljeća dosta napravila, ali opet nedovoljno, jer nije iscrpila sve svoje zamisli



RIJEKA Pedesetu obljetnicu stvaralačkog rada i sedamdesetu godišnjicu rođenja nedavno je obilježila akademska slikarica Yasna Skorup Krneta dvjema izložbama, u Galeriji Kortil i Galeriji Juraj Klović, prema konceptu koji je osmislila povjesničarka umjetnosti Branka Arh. Na izložbi »Istra magica« u »Kortilu« uz rane radove predstavljena su umjetnici posebno važna djela nadahnuta istarskim krajolikom, a u »Kloviću« objekti i instalacije nastali u posljednjih deset godina. Među njima je i jedinstven produkt dizajn »Sto lica kravata«.


Životni put ove umjetnice započeo je 1948. godine u Zavidovićima u Bosni i Hercegovini. Školu primijenjenih umjetnosti završila je u Sarajevu, a Akademiju likovnih umjetnosti 1971. godine u Zagrebu. Profesori su joj bili Mica Todorović, Krsto Hegedušić, Ferninad Kulmer, Dalibor Parać, Matko Pejić… Nakon diplome petnaest je godina živjela i stvarala u Švicarskoj, a zatim se vratila u Opatiju, gdje živi i danas, ali je u međuvremenu jedno cijelo desteljeće, od 1995. do 2005. godine, imala atelje u Istri, u malom zaseoku Sošići nedaleko Rovinja.


U tom razdoblju nastaju ciklusi »Histria Poetica«, »Antejski dodir Istre« i » Saga o Istri«, na koji se nadovezuje i »Ditiramb zemlje«, a nekoliko godina potom i ambijentalna instalacija »U krilu majke Kastva«, slikovita minijatura grada postavljena u javnom prostoru nedaleko kastavske Crekvine.


Pohvale kritike


Istru je umjetnica odabrala kao prostor osame u koji se povukla iz potrebe da pronađe sebe i okrene novu stranicu, a boravak u njoj opisuje kao razdoblje svojevrsne »monaške« izolacije i meditacije.– U biti bio je to bijeg od svakodnevice. Osjetila sam potrebu izlučiti se od ovoljudskih gluposti, krutosti, diktata sredine – kaže slikarica, koju je Istra očarala.

Deset godina boravka u tom ambijentu koji ju je omađijao doživjela je kao deset tisuća godina strastvenog ljubljenja. Taj je osjećaj pretočila i u slike kojima je likovna kritika izricala pohvale, ističući da je umjetnica razvila svoj individualni, prepoznatljiv autorski izričaj, inzistirajući na metjerskoj perfekciji, na autentičnosti vizije i na poetici iskaza, uvijek pritom stavljajući naglasak na pomno izbrušen likovni jezik.


Likovni kritičar i teoretičar Josip Depolo opisao ih je ovim riječima: »Jasnina je Histria odjevena u istarsku terru rossu, u more Kvarnera, kiti se nakitom arhitekture istarskih gradića, ribarskih mreža, crkvenih zvonika, kamenih balustrada, pročelja ruralnih gradova, čempresa i živopisnih krajolika. Njeni su šeširi gradski zvonici sa satovima i kamena gradska vrata. Njena je odjeća dizajnirana pročeljima palača, crkava, stubištima i tornjevima. Ima u ovoj koketeriji sa znakovima povijesti šarma i opuštenosti, kultiviranog ukusa i zaljubljeničke privrženosti.«


Na obljetničkoj izložbi »Istra magica« prikazano je dvadesetak djela nadahnutih istarskim krajolikom koja se danas pretežno nalaze u privatnom vlasništvu.


Ljubav i strast


Yasna Skorup Krneta govori da su ljubav i strast dva ključna pojma koja prožimaju te radove, dok djela novijeg datuma opisuje kao produkt igre i traženja novih mogućnosti izražavanja, a kao nit koja se provlači cijelim opusom ističe vjernost hrvatskoj baštini. Među objektima i instalacijama tako posebno mjesto pripada djelima na temu kravate, koja se smatra izvornim hrvatskim modnim dodatkom.


– Kravata je dio naše baštine koji je univerzalno prihvaćen, ali tu činjenicu nedovoljno koristimo u promociji vlastitog kulturnog nasljeđa. Stoga sam osmislila projekt »Sto lica kravata«, koji ukazuje na drukčije načine njezina promoviranja. Tako su nastale unikatno oslikane sklopive suvenir kravate izrađene od drva, a potom i stolice, odnosno ležaljke jedinstvenog dizajna u obliku kravata – kaže umjetnica koja je lani na Zagrebačkom salonu pokazala da takva ležaljka može biti izvedena i kao atraktivna floralna instalacija.


Osim stolice-kravate, na izložbi smo vidjeli i dva naslonjača iz najnovije produkcije. Jedna je stolica minijaturnog formata posvećena Jurju Kloviću, a druga, opremljena dodacima u obliku novca, cigareta, mobitela, cipela, torbica – priča o ovisnostima današnjeg čovjeka.


Između ostalih prikazan je i upečatljiv, žicom presvučen kolaž s migrantima, kao posveta umjetnice svim egzodusima. Zanimljivo je da je ovo djelo nastalo godinu prije velikog migrantskog vala i stvarne pojave žice na europskim granicama, a među odabranim djelima svoje je mjesto našao i rad s velikim plamenim buktinjama nad kamenjarom, kao reakcija na kornatsku tragediju i stradanje vatrogasaca.


Svoj opatijski atelje umjetnica je nazvala »Yasna san«. To je zato što, kaže nam, neprekidno živi u snovima i od snova, a kad se osvrne na minulo vrijeme osjeća se zadovoljna, sretna i ispunjena.


– Čini mi se da sam u pola stoljeća dosta napravila, ali opet nedovoljno, jer nisam iscrpila sve svoje zamisli. Imam još puno toga za reći u vremenu koje tek dolazi, a ovo prošlo je strahovito brzo prohujalo – zaključuje umjetnica koja je dosad izlagala na mnogim skupnim izložbama te na više od 50 samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu te za svoj rad dobila više značajnih priznanja i nagrada, dok joj se djela nalaze u mnogim privatnim i javnim zbirkama.