Svjetska klasa

TOŠO DABAC U Muzeju grada Rijeke otvorena izložba slavnog hrvatskog fotografa

Jasmin Đečević

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

RIJEKA »Hrvatski krajolici u opusu Toše Dapca« naziv je izložbe otvorene u Muzeju grada Rijeke koja publici kroz 50-ak fotografija tog velikana pruža uvid u manje poznatio njegovog opusa. Kako je na otvaranju istaknuo ravnatelj Muzeja Ervin Dubrović, Dabac je slavu stekao svojim fotografijama socijalne tematike, prizorima iz zagrebačkog života u ciklusu »Ljudi s ulice«, dok ova izožba donosi prizore snimljene u Rijeci, Opatiji, Korčuli, Splitu, Rovinju, Primoštenu, Hercegovini, Gorskom kotaru i drugdje.

Nepretenciozni radovi




– Veseli me da imamo manje pretenciozne, i manje poznate, ali iznimno kvalitetne radove jednog od najpoznatijih hrvatskih fotografa te da imamo fotografije vezane uz naše krajeve. Ovo je dio njegovog kasnijeg opusa, iz 1950-ih i 1960-ih godina i te je fotografije Dabac radio za tržište, za velike izdavačke kuće i turističku promociju – rekao je Dubrović, posebno istaknuvši neobičnu činjenicu da se iste večeri u dva grada, Zagrebu i Rijeci, otvaraju dvije izložbe posvećene Dabcu. Dok se u Rijeci mogu vidjeti njegovi radovi iz područja krajolika, u zagrebačkom Muzeju suvremenu umjetnosti u Zagrebu otvorena je izložba posvećena njegovo industrijskoj fotografiji.



»Ma koliko se često priređivale izložbe Toše Dabca, kao i drugih majstora fotografije njegova doba, svaki se put iskreno divimo životnosti i svježini ovih prizora  jučerašnjog svijeta koji neke podsjeća na vlasitu mladost, a drugim otkriva nepoznati svijet očeva i djedova. Ovim se radovima fotograf ne predstavlja izložbenim, paradnim nego svakodnevnim, radnim fotografijama kojima je, međutim, vrijeme priskrbilo dodatnu vrijednost. Plemenita stilizacija crno-bijelog i neposredna prisutnots minulog svijeta uvijek imaju pojačan učinak. Ovom izložbom i neki od pomalo zaboravljenih radova Toše Dabca podsjećaju na velikog majstora u onom »običnijem« svijetlu, potvrđujući iznova neodoljivu privlačnost njegovih svjetlopisa«, navodi u katalogi izložbe Ervin Dubrović.


Dio fotografija na riječkoj izložbi je iz fundusa MSU-a, odnosno Arhiva Tošo Dabac, ali većina je iz privatnih zbirki austrijskih kolekcionara Milana Krivde i Geralda Ebingera, tako da je ovaj put Dabac u Rijecku stigao iz – Beča.


Antologijski autor


– Toša Dabac nesumnjivo je veliki i slavan fotograf, ali zbog raznih okolnosti nije toliko poznat. Ipak, to što ga svijet ne pozna ne znači da on nije svjetska klasa. Ponosan sam što mogu pokazati neke od svojih fotografija na ovoj izložbi, a vi možete biti ponosni na njegov rad i činjenicu da se njegov skuplja i poštuje izvan granica Hrvatske. Svijet na gleda na male zemlje, pogotovo one koje su bile dio »Istoka«, ali na kraju se vidi da su te zemlje često bile ispred »Zapada« – rekao je Gerald Ebinger dok je Milan Krivda, vlasnik najvećeg broja radova na izložbi, naglasio kako je Dabac »antologijski autor«.Izložba u Muzeju grada Rijeke je otvorena do 25. studenoga.




Tošo Dabac rođen je 1907. u Novoj Rači kraj Bjelovara. Nakon završetka Klasične gimnazije u zagrebu studira pravo te kasnih dvadesetih započinje raditi u austrijskom poduzeću za distribuciju filmova »Fanamet-Film«, a potom u zagrebačkoj podružnici kompanije Metro-Goldwin Mayer. Najranija sačuvana fotografija mu je panorama Samobora snimljena 7. ožujka 1925., a kao profesionalni fotograf počinje raditi 1932. Najveće priznanje stječe opusom isprva nazvanim »Bijeda«, a potom »Ljudi s ulice« nastalim između 1933. i 1937. Taj mu ciklus donosi i međunarodna priznanja. Arhiv Toša Dabca kojim upravlja Muzej suvremene umjetnosti čuva njegov opus od 200 000 fotografija i negativa.