Umjetnici i političari

Dobar umjetnik je dobar umjetnik: Gdje je granica priklanjanja zlu i tko to uopće određuje?

Siniša Pavić

Mnogi veliki umjetnici bili su rasisti, bili su fašisti, bili su puno gori od bilo čega što je rekao ili napravio Bata Živojinović, pa su svejedno postali dio povijesti opere, književnosti, povijesti filma, smatra filmolog Nikica Gilić



Htjeli ne htjeli, voljeli ili mrzili, činjenica jest da te nesretne društvene mreže sugeriraju katkad kako kuca bilo društveno, kakve nas muke i dileme muče, koga se bezrezervno voli, a koga ne voli uopće. Da ima, međutim, i treća kategorija, ona s kojima ne znamo gdje bi i kako bi, pokazalo se opet nema koji dan.


Umro je Bata Živojinović. Glumački velikan kojeg smo za života stigli i voljeti i ne voljeti. Voljeti zbog svih onih Nijemaca koje je pobio za glumačka života ako ne i zbog one breze koju je shrvan grlio u istoimenom filmu Ante Babaje, ne voljeti zbog političkog angažmana u 90-ima i sve te naklonosti ni manje ni više nego Slobodanu Miloševiću.


Primjer prvi, Facebook status koji kaže: »Koliko god nekima nije bio drag nakon 90-ih, Bata Živojinović i filmovi Šibe Krvavca bit će dio mog djetinjstva, a Valter ili Bata jedan od najvećih idola jer je pobio više Švaba nego Prva dalmatinska. Počivao u miru dragi Bato!«




Primjer, drugi, onaj koji veli: »Bata Živojinović je bio veliki glumac, a kasnije je usrao motku. Sad kad je umro, čovjek ne zna što bi mislio. Dođe ti žao, zbog nekih datuma jula iz djetinjstva, pa ti dođe zaboli me k…., zbog nekih novijih i krvavijih datuma. Što da čovjek radi sa herojima koji su se valjali u blatu nacionalizma?«


Elem, lako je podičiti se sa sućuti kad primjerice premine David Bowie, ali što da čovjek radi s majstorima zanata, umjetnicima svake vrste, koji su s jedne strane iza sebe ostavili djelo kojeg ne možeš ignorirati, a druge strane čisto ljudski, otklizali gdje ne treba štujući ponajveće negativce svoga doba. Može li to uopće jedno s drugim da bi se realno o njima i njihovu djelu govorilo!?


Književniku Ivici Prtenjači na pamet pada Knut Hamsun, čovjek koji je napisao Hitlerov nekrolog.


Borba s divljim zvijerima


– Doduše, tad je Hamsun bio vrlo star i nedugo zatim je umro. Zanimljivo da u Norveškoj gotovo da nećete naći spomenik ovom piscu, no mi ga čitamo, on je velik pisac, starac koji je jako pogriješio. Kad sam čitao njegovu »Glad«, nisam ni znao tko je taj čovjek, kasnije sam saznao, ali ja i dalje jako volim taj roman. Hamsunu mogu zamjeriti što je bio ludi starac, ali ne i to da je loš pisac – iskreno će Prtenjača.


Čini se, lako je. Ili je samo lakše kad se radi o umjetnicima koji nisu s ovih, naših prostora. Ili je, kako to kaže Ahmed Burić, sarajevski pisac i novinar, pitanje nešto drugo – gdje je granica priklanjanja zlu, i ‘ko to određuje!?


– I kako se određuje? Hajdemo, dakle, od Centra zla, što je u našim uvjetima bio Miloševićev režim. Dosta velikih, koji su napravili karijere bili su s njim: Aleksandar Tijanić, Bata Živojinović, Dragan Kićanović, našlo bi ih se još, obnašali su razne dužnosti u tom režimu, i to znamo. Cijelo društvo je otišlo udesno, sjetimo se samo izjava Bore Čorbe, a »malo« je bilo nezgodno što se ništa u okviru tog režima nije moglo napraviti bez amena glavnih, tako da su se nakon devedesetih i pada Miloševića svi počeli prati od toga da su radili s tom vlašću: od Kusturice i Bregovića, do nekakvih opskurnih likova koje baš ne možemo nazvati velikima u svom poslu – podsjeća Burić.


Okrenemo li, pak, glavu na drugu stranu, vidjet ćemo, kako kaže, slične pojave i u svojim sredinama.


– Istina, nije isto, ali čovjek iz ove perspektive već ne bi potpisao sve što su radili i govorili, recimo, istinski velikani i majstori svog posla poput Ranka Marinkovića, Fabijana Šovagovića i Mersada Berbera. Na kraju, uvijek volimo isticati primjere Pounda ili Hamsuna koji su otvoreno stali na stranu Zla, ili, recimo, Stravinskog koji se prema tome, blago rečeno, nije adekvatno odredio, ali mislim da to nije ovdašnji problem. Ovdje je problem što u novije vrijeme nijedan režim nije valjano osuđen – nego njegove odgođene i našminkane varijante još uvijek žive kao dominantni koncepti – pa je onda i puk zbunjen. Dakle, da bi čovjek »sudio« izvršiocima, morao bi imati potporu u tome da su nalogodavci i ideolozi stavljeni u pravi kontekst, socijalno, pravosudno, kako god hoćete… Budući da toga nije bilo, niti ga ima na vidiku. Ispada, onda, da su se ljudi »snalazili«. A to je uvijek pitanje što nekome može stati pod kapu, ili ne – ističe Burić.


Teško je, kako kaže, mjerilima jednog vremena mjeriti drugo, baš kao što je teško i birati zdravo društvo kad su cijele nacije zahvaćene virusom.


Mjera duhovne mizerije


– Što bi rekao dobri, stari i dragi Miroslav Krleža, »život umjetnika je od samog početka borba sa divljim zvijerima«. I još su imali tu nesreću da su oči uprte u njih. Na kraju, ostane ono što su uradili za svoje djelo. I svoju publiku – zaključuje Burić.



Novinar Davor Krile Krile na uvriježen stav kako umjetnika treba jasno odijeliti od njegova djela koje je jedino mjerodavno u očima historije. – Nećemo iz kuće baciti niti dobar ormar ako saznamo da nam je stolar ubojica ili pedofil, ali – budimo iskreni – nećemo se njime baš ni razmetati. Mnogo je oko nas lažnih vjernika s krajnje prizemnim motivima: kako onih nekadašnjega bratstva i jedinstva, tako i domoljublja, kršćanstva ili istine. Valja u njih konstantno sumnjati i pamtiti im riječi i djela, pogotovo ako nisu jednokratno posrnuli nego su iz kategorije beskrupuloznih političkih profitera – smatra Krile. Stoga mu se čini kako je Bata Živojinović svoju najuvjerljiviju ulogu možda dao tamo gdje je, kako kaže, najviše igrao sebe: u Dragojevićevim »Lepim selima« što lepo gore. – Tu je imao prilično autoironičnu rolu, kao nekadašnji Titov apologet u novoj koži Slobina ratnika što aktivno služi voždu uz romantična prisjećanja na »šepu ledenog«. Taj lik je esencija Batine pojave i neke tipično ovdašnje tuge, glavni junak mentalne konzerviranosti i beznađa, kako one bivše, tako i svih država koje su iz nje nastale – kazuje Krile.


Novinar Davor Krile malo drugačije gleda na tu (ne)mogućnost odvajanje umjetnika od njegova djela. Za njega, prije svega, Bata Živojinović i nije bio glumac, nego prije politička značka na filmskom platnu.


– Bez obzira na njegov mitski medijski status, ne doživljavam ga kao nekog velikog umjetnika, a još manje kao velikog čovjeka. Mislim da su on i njemu slični zapravo prava mjera duhovne mizerije Titove Jugoslavije. Da je bila uistinu velika i progresivna, proizvela bi makar manje transrežimskih propagandista u svim žanrovima. No, da nije bilo Borisa i Bate možda preživjeli iz naše generacije ne bi prošli tako kvalitetan proces odrastanja, pa ne bi ni do danas znali zašto su istinski veliki, na primjer, Ivica Vidović, Dragan Nikolić ili Bekim Fehmiu – smatra Krile.


Da je samo priče o prijateljstvu Bate Živojinovića i Borisa Dvornika, onom što se raspalo dok je jedan navijao za Miloševića a drugi, makar kratko, bio saborskim zastupnikom HDZ-a, bila bi filmska i bila bi posve zbunjujuća za ovaj naš narodi narode. Filmolog Nikica Gilić međutim sve vraća skoro pa na početak kazujući kako je Bata Živojinović nesporno ne samo popularan glumac, nego i izvrstan glumac što se katkada zaboravlja. – Glumio je on i u modernističkim filmovima, recimo kao što je »Breza« Ante Babaje. Baš je taj film jedno vrijeme bio poluzabranjen u Hrvatskoj, nije smio biti na televiziji 90-ih jer je u njemu Živojinović koji podržava Miloševića. A ako je već politika u pitanju, možda je bilo lukavo pustiti na televiziji film u kojem Živojinović maše hrvatskom zastavom. Možda bi bilo politički mudro – veli Gilić. Umjetnici i političari, to su, kaže, dva različita sistema.

– Mnogi veliki umjetnici bili su rasisti, bili su fašisti, bili su puno gori od bilo čega što je rekao ili napravio Bata Živojinović, pa su svejedno postali dio povijesti opere, književnosti, povijesti filma. Tako će, s obzirom na broj i kvalitetu uloga Živojinović ostati upamćen kao važan glumac bez obzira na politiku kojom se jedno vrijeme bavio – smatra Gilić. S druge pak s strane svaku raspravu na temu kako mi, kao u ovom slučaju, gledamo Srbe i oni nas, ili pak onu tko je ljevičar a tko desničar, Gilić smatra potpuno neplodnom.


– Osobno sam jednako sklon filmovima Tomislava Radića koji je bio desničar i Hrvoja Hribara koji je nekakav ljevičar. Njihova ideologija tu nije presudna. To je tema koja se javi kada se neka politička situacija zaoštri i kade netko umre, ali iz povijesne perspektive se vrlo brzo zaboravi – smatra Gilić.


Reklo bi se, dobar film je dobar film, dobra knjiga dobra knjiga!?


– I to je ono što ostaje – zaključuje Gilić.