Trinaesti album

RECENZIJA Steve Earl & The Dukes, “J. T.”: Dirljiva posveta tragično preminulom sinu”

Netom objavljeni nosač zvuka nastao je u sjećanje na Earlovog sina, sjajnog glazbenika Justina Townesa Earla koji je prošle godine preminuo od predoziranja u 39. godini života. Steve je obradio deset njegovih pjesama dodavši im i jednu svoju, pjesmu »The Last Words« napisanu baš u povodu smrti sina

S glazbene strane nova je 2021. godina počela istodobno i lijepo i tužno, a najzaslužniji za ove potpuno suprotne odrednice svakako je čuveni američki alt country i americana rocker Steve Earle koji je uz pratnju svog stalnog banda The Dukes objavio album koji teško koga može ostaviti ravnodušnim.

Riječ je o albumu »J.T« u cijelosti posvećenom sjećanju na Earlovog sina Justina Townesa Earla koji je prošle godine (20. kolovoza) preminuo u Nashvilleu od predoziranja u svojoj tek 39. godini. Justin Townes Earle bio je, poput oca, izniman glazbenik i autor osam sjajnih albuma pa su u svjetskim okvirima otac i sin Earl bili primjer najkvalitetnije glazbene veze otac/sin, a nakon tragične smrti sina kojeg je, kako je rekao, volio više od ikoga i ičega na svijetu, Steve je sjeo u studio te obradio deset sinovih pjesama, dodavši im i jednu svoju, pjesmu »The Last Words« napisanu baš povodom njegove smrti.

Sličan životni put

Naravno, ove činjenice već i prije slušanja albuma čine izniman emocionalni okvir, a pojačava ga i činjenica da je životni put ove dvojice ljudi bio sličan. Tako je Steve Earle još kao tinejdžer, točnije u četrnaestoj godini, pobjegao od kuće da bi slijedio na koncertima američkog kantautora Townesa Van Zandta koji mu je bio idol i po kojem je sinu dao i drugo ime. U šesnaestoj napušta školu i bavi se isključivo glazbom, a živi od raznih fizičkih poslova. Naravno, takav je život dovodio do brojnih neprimjerenih trenutaka s puno alkohola, droge i ostalih sličnih negativnosti pa Steve Earle u svom životopisu ima i dio vezan uz odsluženje zatvorske kazne. No, sve se mijenja sredinom osamdesetih, točnije 1986. godine, kad uspijeva snimiti briljantan album »Guitar Town« nakon kojeg počinje njegova sjajna karijera u okviru koje će i dalje imati dodira s drogom i alkoholom, ali će ipak sve uspijevati kontrolirati u tolikoj mjeri da ga te mane na zaustavljaju u poslu.

Problemi s opijatima

Početkom osamdesetih u vezi je s Caroll Ann Hunter s kojom 4. siječnja 1982. godine dobiva sina Justina Townesa Earla. S njima živi dvije godine da bi ih potom napustio zbog problema s ovisnošću, a deset godina kasnije, nakon što se Steve izliječi, tada dvanaestogišnji Justin Townes počinje živjeti s njim te ubrzo, iako su mu prve glazbene ljubavi Kurt Cobain i Nirvana, počinje otkrivati svijet americane, country i blues glazbe. Naravno, i on zbog glazbe napušta školu te neko vrijeme svira u očevom pratećem bandu The Dukes, da bi 2007. godine objavio svoj prvi EP pod nazivom »Yuma« te nakon toga još osam sjajnih albuma koji će ga, kao i oca, učiniti jednim od najznačajnijih suvremenih kantautora americane. Nažalost, slično kao i kod oca, i njegov će rad u velikoj mjeri biti vezan uz korištenje opijata, pri čemu će i on djelovati kao osoba koja kontrolira tu opasnu potrebu za drogom. Tako je očigledno bilo sve do 20. kolovoza 2020. godine kad je pronađen mrtav u svom apartmanu u Nashvilleu.

Simboličan datum objave

Svega mjesec dana nakon te tragedije njegov otac Steve odlazi u studio te počinje rad na svom trinaestom studijskom albumu koji će nazvati po inicijalima svog sina kojem je u cijelosti i posvećen.

– Ne znam je li to dobro ili loše, pravo ili krivo, ali Justina sam volio više od ičega i ikoga na svijetu, a album posvećen njemu radio sam kao i sve svoje druge albume – da bih iskazao sebe. Za mene je to bio jedini način da mu kažem zbogom, zapisao je Steve Earle na omotnici albuma koji se, simbolično, pojavio u prodaji 4. siječnja 2021., na dan kad bi njegov sin Justin, da je živ, napunio 39 godina. Sav prihod od prodaje bit će doniran maloj trogodišnjoj Etti St. James Earle, kćeri Justina i Jenn Earle.

Kroz deset odabranih pjesama Steve Earle dotaknuo se svih dijelova karijere svog sina, a najveću je pažnju posvetio debitantskom albumu »Good Life« s kojeg su čak četiri pjesme od kojih su zaista sjajno i s puno emocija odsvirane moćna country balada »Far Away in Another Town« te country valcer »Ain’t Glad I’m Living«. Isto je tako dojmljiva »Champagne Corolla«, poletni suvremeni brzi rockabilly s odličnog albuma »Kids in the Street«, razigrana i rockerska »Maria« s albuma »Nothing’s Gonna Change the Way You Feel About Me Now«, a možda je ponajbolji trenutak albuma, bar kad je o obradama riječ, sjajna »Harlem River Blues« s istoimenog albuma objavljenog 2009. godine, iznimna gospel rock pjesma o samoubojstvu koja je 2011. godine dobila nagradu za pjesmu godine na Americana Music Awards natjecanju.

»Volim te«

Uz ovih pet, Steve Earle i The Dukes dobri su i u ostalim pjesmama pa je »I Don’t Care« za njih tipičan opušteni plesni hillibilly, u cajun stilu odsvirana je »They Killed John Henry« s albuma »From Midnight at the Movies«, »The Lone Pine Hill« prepuna je tuge i melankolije, a »The Saint of Lost Causes«, naslovna tema posljednjeg JT-jevog albuma, mračni je americana blues rock. Ipak, vrhunac je »Last Words«, jedina pjesma koju potpisuje Steve Earle i koja govori ne samo o tome koliko su se voljeli, već i o njihovom posljednjem telefonskom razgovoru koji su završili riječima – »volim te«. Nakon toga nisu se više čuli.

Treći album posvete

Steve Earleu ovo je već treći album posvete. Najprije je 2009. godine objavio album »Townes« posvećen Townesu Van Zandtu, potom 2018. godine »Guy« kojim je zahvalio teksaškoj country legendi Guyu Clarku, a ove 2021. godine tu je i »J.T«. Njegov je pak sin autor osam albuma – »The Good Life« (2008.), »Midnight at the Movies« (2009.), »Harlem River Blues« (2010.), »Nothing’s Gonna Change the Way You Feel About Me Now« (2012.), »Single Mothers« (2014.), »Absent Fathers« (2015.), »Kids in the Street« (2017.) te »The Saint of Lost Causes« (2019).