STARTING OVER

RECENZIJA Chris Stapleton: Jedan od onih albuma koji 2020. čine ljepšom

Najčešća tema Stapletonovih stihova je ljubav, i to ona sretna, koju osjeća prema majci svoje djece.

Sve do 2015. godine Chris Stapleton bio je samo jedan od brojnih tekstopisaca i glazbenika koji su u Nashvilleu stvarali pjesme koje su druge činili zvijezdama. Onda je u 37. godini života, dakle ne baš u cvijetu mladosti, odlučio kako je toga dosta i objavio izvrsni debitantski album »Traveller« koji ga je učinio svjetskom zvijezdom (posebno pjesma »Tennesse Whiskey«) da bi potom dvije godine kasnije albumima »From A Room: Volume 1« i »From A Room: Volume 2« potvrdio ne samo zvjezdani status, već od strane kritike stekao sveopće uvažavanje kao jedan od ponajboljih country rock i americana autora. Zatim je na više od tri godine zašutio, ponajprije zbog obiteljskih obveza (on i supruga mu Morgana imaju petero male djece!), da bi ove godine objavio od mnogih žuđeno očekivani četvrti studijski album, sjajni »Starting Over«.

Sretna ljubav

Kroz 14 novih pjesama i gotovo 55 minuta glazbe Stapleton je iznova iskazao dugo tajenu nadarenost iznimnog soul pjevača sposobnog okrenuti se i zavladati i sazviježđem country i blues pjesama. Uz odličnu pomoć pratećeg vokala supruge Morgane te sjajan svirački doprinos Benmonta Tencha (klavijature) i Mikea Campbella (gitare), nekadašnjih članova grupe Heartbreakes, pratećeg sastava Toma Pettyja, Stapleton je stvorio album koji će istodobno voljeti i publika i kritika jer ama baš na svakom području pruža puno kvalitete i mogućnosti za uživanja, bilo da je riječ o nježnijim i baladičnijim trenucima – kojih je više – bilo da se radi o poletnijim i razigranijim pjesmama.

Najčešća tema Stapletonovih stihova je ljubav, i to ona sretna, koju osjeća prema majci svoje djece. Vrhunac tih pjesama svakako je »When I’m With You«, prekrasna ljubavna pjesma o četrdesetogodišnjem gubitniku koji shvaća da na kraju duge za njega nema vrča sa zlatom te da je dosta toga u životu loše radio. No, sve to negativno mijenja se u sreću i pozitivu čim je – s njom.

Neodoljivi gubitnik

Sjajna americana balada sa svim potrebnim sastojcima – promuklim glasom, slide i akustičnim gitarama, laganim valcer ritmom koji svjedoči o uživanju u zreloj ljubavi, najbolje pokazuje čaroliju njegove glazbe. Jer, može on izgledati kao simpatični veliki nespretni bradati medo, ali gotovo će se svaka žena bar malo osmjehnuti na ove iskaze ljubavi gubitnika koji priznaje da je samo zbog toga što je ona s njim – dobitnik. Poetika ove pjesme, tako bliska autorima kao što su Merle Haggard, Willie Nelson ili Wylon Jennings, osjeti se i u naslovnoj »Starting Over« gdje mu back vokale također pjeva Morgana u himni o novim počecima, pravom trubadurskom trenutku s folk i country rock okvirima kao temeljima. U krug čistih ljubavnih upućenih supruzi ide i obrada Fogertyjeve »Joy of My Life«, kao i mazno erotska »You Should Probably Leave«, sjajno opisan trenutak blagog zasićenja među ljubavnicima, ali izveden tako uvjerljivo da se naslov pjesme sigurno neće poštovati.

Country nasljeđe

Naravno, svaka ljubav ima i svoju tamnu stranu, a u slučaju ovog albuma ljubavnim su porazima posvećene čvrsti blues rock »Whiskey Sunrise« s pričom o utapanju boli u whiskeyju te izvrsna balada »Cold« koja o posljedicama prekida veze (»Kako ću nastaviti živjeti kad sam svoj život izgradio oko tebe?«) govori kroz oblike klasične, velike i moćne pop balade (tu su i gudači) koja nadilazi granice americane i country glazbe. Nemoguće je među ljubavne ne svrstati i »Maggie’s Song«, ali u napomenu da Maggie nije djevojka, već kujica koju su Chris i Morgana pronašli na parkiralištu velikog trgovačkog centra.

Godinama je s njima živjela i taj je život, sve do nedavne smrti, opisan vrlo emocionalno, pri čemu je Stapleton ne naziva psom već – prijateljicom. Ljubitelji životinja, posebno pasa, uz ovu će pjesmu i zaplakati. Povezanost s country nasljeđem Stapleton otkriva i u dojmljivoj outlaw žestici »Devil Always Made Me Think Twice«, čvrstom i oporom swamp rocku (rifovi jako vuku na »Green River« grupe Creedence Clearwater Revival) s pričom o liku koji ne može protiv nekih tamnih i opasnih strana svog karaktera.

Zahvala Nashvilleu

Dodir s tradicijom još je uočljiviji u dvije izvrsne obrade teksaškog country majstora Guya Clarka – »Worry B Gone« sjajni je boogie rock koji slavi ono što zakon uglavnom ne dozvoljava, a to su, kako bi ih Davor Gobac nazvao, »supstance«, dok je prekrasna »Old Friends« sjajna posveta dugogodišnjim prijateljstvima i svim onim ljudima na koje se možeš osloniti baš kad je to potrebno.

»Hillibilly Blood« himna je gorštačkom dijelu južnih država SAD-a, dakle i vlastitim Stapletonovim korijenima, a razigrani a la Lynard Skynard južnjački rock »Arkansas« do besvijesti će biti sviran u gorju Ozark jer hvali tu državu kao mjesto izvrsnih razuzdanih zabava koje su »vjerojatno i malo protivne zakonu«, pjeva Stapleton koji za završni dio albuma čuva dva jaka aduta.

»Watch You Burn« razorni je garažni blues rock s porukom svim nasilnicima te vrste da će gorjeti u paklu, a pjesma je utemeljena na tragičnom incidentu kad je 2017. na Harvest Festivalu u Las Vegasu sumanuti snajperist ubio 60 ljudi. Isto je tako sjajna i završna »Nashvile, TN«, pjesma s puno autobiografskog u kojoj Stapleton istodobno zahvaljuje, ali i kritizira Nashville, odnosno country glazbu koja mu je puno dala, ali koju ne smatra savršenom.

Sve je to americana

Ne treba se bojati da ovakav završetak albuma znači i razračunavanje Stapletona s glazbom koja ga je učinila glazbenim velikanom. Koliko god bio kritičan, pa i okrenut drugim glazbenim izrazima (a sve je to, budimo iskreni, americana), Stapleton je baš ovim albumom potvrdio kako je ukorijenjen u glazbeno nasljeđe svoje domovine, posebno svog rodnog ruralnog Juga. To pak znači da se folk trubadurstvo i baladičnost country tužaljki sjajno spajaju s čvrstinom i jetkošću bluesa, a sve je to nadopunjeno glasom koji zaziva soul velikane. Baš zato »Starting Over« jest odličan album, jedan od onih koji ovu tužnu korona 2020. godinu čine ipak ljepšom.