I to je izračunano

“Last Night DJ Took A Flight”: koliko svjetski top DJ-i pridonose emisiji stakleničkih plinova

Tihomir Ivka

U prosjeku je svaki DJ iz prvih tisuću napravio 117 tisuća kilometara u 2019. prilikom čega je potrošeno 3,2 milijuna litara fosilnog goriva. Na kraju dana, svaki od tisuću top svjetskih DJ-a posredno je odgovoran za emisiju 35 tona ugljičnog dioksida u atmosferu



Ugljični ili karbonski otisak moderna je sintagma i, rekli bismo, vrlo važna u svijetu kojem dugoročno preživljavanje na ovom planetu ovisi o tome koliko ćemo biti u stanju suzbiti emisiju stakleničkih plinova koji zagrijavaju atmosferu.


Ugljični otisak, dakle, je u najkraćim crtama, mjera ukupne emisije stakleničkih plinova koju izravno ili neizravno uzrokuje neka osoba, proizvod, tvrtka ili događaj. S obzirom da je trend takav, svakodnevno se pojavljuju istraživanja, analize i studije o tome koliko što iza sebe ostavlja ugljičnog otiska izravno ili neizravno. Jednu od najzanimljivijih poduzela je organizacija Clean Scene koja sebe naziva klimatskim akcijskim kolektivom koji istražuje alternativnu budućnost plesne glazbene zajednice.


Pod duhovitim i vrlo primjerenim nazivom “Last Night a DJ Took a Flight” kao parafrazom naslova znamenite plesne stvari „Last Night DJ Saved My Life“ skupine Indeep, Club Scene je ispitao utjecaj industrije plesne glazbe na okoliš, odnosno na klimu.




Napravili su to tako da su u analizu uključili oko tisuću top svjetskih DJ-a po ljestvici Resident Advisora i zbrojili njihova putovanja avionom u predpandemijskoj 2019. godini kojih je po njihovoj računici bilo 51 tisuću.


Daljnjom analizom putovanja izračunali su da je u prosjeku svaki DJ iz prvih tisuću napravio 117 tisuća kilometara u 2019. prilikom čega je potrošeno 3,2 milijuna litara fosilnog goriva. Na kraju dana, svaki od tisuću top svjetskih DJ-a posredno je odgovoran za emisiju 35 tona ugljičnog dioksida u atmosferu. Svjetski prosjek emisije CO2 po osobi u svijetu je 4 tone. Dakako, DJ-i (uglavnom) ne lete privatnim avionima na svoje nastupe, nego komercijalnim letovima, ali kad bi to bio argument nikad se po pitanju smanjenja ispuštanja stakleničkih plinova ne bi pomaknuli s mjesta.


Da bi bili slikovitiji, u Club Scene su naveli da 35 tisuća tona ugljičnog otiska top 1000 DJ-eva odgovara količini koju proizvede potrošnja električne energije u 20 tisuća domaćinstava godišnje, potrošnji energije za 8000 tisuća festivala u trajanju od tri dana ili proizvodnja 25 milijuna vinilnih ploča.


„Naša je industrija u zastoju zbog pandemije, pa je sada vrijeme da kreiramo promjene. Dok podatke o letovima umjetnika ističemo kao upečatljivu metriku utjecaja naše scene na okoliš, jasno je da svi u industriji plesne glazbe igraju ulogu u akumulaciji ovih brojeva. Ne krivimo umjetnike – ovo je izvješće usmjereno na sve one koji su dio glazbene industrije, a koji smo mi pozivaju da započnu smislen razgovor“ – pojašnjavaju se motivi u analizi „Last Night a DJ Took a Flight”.


Osim što ukazuju na problem, kolektiv ekološki osviještenih ljudi u Club Scene nudi i neka moguća rješenja vrijedna razmatranja. Među njima je podizanje i investiranje u lokalne scene, davanje prioriteta u učinkovitije i ekonomičnije touring rute da se ne događa da DJ putuje, recimo, iz Londona u Sydney pa u Berlin, kao i bolja komunikacija mreže promotera i agenata kako bi se štedjelo na putovanjima i usput štitio okoliš.