Boratov predizborni comeback

RECENZIJA filma “Borat 2” kontroverznog Sache Barona Cohena

Boratov povratak u veličanstvenu američku naciju u ovim hipersenzitivnim vremenima možda nije tako radikalan kao što je to bio njegov prvi itinerar, ali to ne znači da je manje katarzičan.

Prije četrnaest godina Sacha Baron Cohen penetrirao je u liku Borata Sagdijeva tkivo američke civilizacije e da bi denuncirao njen fanatizam. Kao da se od tada ništa promijenilo nije. Njegov Borat nanovo se vraća na isti teritorij u idealnom predizbornom tajmingu. Samo što sada više nije anoniman. Mase prepoznaju njegov lik.

Postao je toliko popularan da ga proganjaju teksaškim ulicama i traže njegov autogram. Zato se on krije iza različitih maski. Doduše, na posteru njegova najnovijeg komada maratonskog naziva (šifra: »Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benfit Once Glorious Nation of Kazakhstan«), koji bi se mogao kratko i jasno nazvati »Borat II«, da ga bolje upamte žitelji te iste veličansvene kazahstanske, pardon, američke nacije, famoznu zelenu tangu koja je postala omiljeni outfit karnevalskih i plažnih egzibicionista, zamjenjuje kirurška maska, s porukom »Nosi masku. Spasi život«.

Ta ista poruka svojevrsni je Boratov odgovor na recentnu reakciju Igora Mandića koji je tu istu masku opisao kao »prezervativ za lice«.

Susret s Penceom

Nakon što biva oslobođen iz gulaga Nursultana Nazarbajeva, njegova je misija pokloniti američkom potpredsjedniku Mikeu Penceu majmuna. Ali majmun neće okončati na Penceovoj adresi jer ga je smazala Boratova 15-godišnja kćer Tutar (Marija Bakalova), zatočena u istom kontejneru.

Treba samo nabaviti kavez u kojem će Tutar biti dostavljena Penceu umjesto majmuna. Vlasnik prodavaonice referira se na Meksikance koje bi Trump smjestio u slični kavez.

Iako je Boratov pogled fokusiran na njegove limenke s propanom, upitavši ga koliko bi Cigana mogao potamaniti s jednom od njih, na što će mu vlasnik odgovoriti, »Koliko ih imaš u kamionu?«.

Ta ista zastrašujuća reakcija priziva junakov bliski susret s trgovcem oružja iz prvog »Borata« kad ga »stranac« Cohen upita koji bi od njegovih komada bio idealan za obranu od Židova. Od njegova »iskrenog« odgovora ledi se krv u žilama.

Ništa od kina

Sada će Borat ući u sinagogu preodjeven u bizarnu varijantu tog istog Židova, nakon što mu je estetski kirurg analizirao kako bi trebao izgledati židovski nos, gdje će doživjeti bliski susret sa staricom koja je preživjela holokaust. Jer, Boratov povratak u veličanstvenu američku naciju u ovim hipersenzitivnim vremenima možda nije tako radikalan kao što je to bio njegov prvi itinerar (šifra: »Borat: Cultural Learnings of America…«).

Ali to ne znači da je manje katarzičan. Prisjetimo se Shakespearea koji je navodno napisao »Kralja Leara« u karanteni tijekom epidemije kuge. Možda je novi »Borat« Cohenov ekcentrični pandemijski odgovor na tog istog »Leara«. S Penceom koji tvrdi da u SAD-u ima samo 15 slučajeva COVID-19.

Druga scena koja je podigla veliku prašinu je ona s Trumpovim odvjetničkim liblingom i bivšim njujorškim gradonačelnikom Rudyjem Giulianijem kojem je Cohen podmetnuo Bakalovu za seks, iako se on kasnije pravdao da nije posegnuo rukom prema spolovilu, već je stavljao košulju u hlače. Nažalost, novi Boratov američki izlet dostupan je na streaming platformi Amazon Prime i neće ići u kinodistribuciju.

INSPIRACIJA ZA LIK

Borat u filmu nije Kazahstanac, već koristi neku bizarnu kombinaciju poljskog i hebrejskog. Baron Cohen često navodi da je njegov lik inspiriran turskim novinarom Mahirom Cagrijem koji obožava crvene speedo gaćeBregovićeve pjesme

Ostaje pitanje koliko će njegov aktivistički angažman pomoći SAD-u da se riješi Trumpa. Prisjetimo se slične taktike Michaela Moorea koji je u doksu »Fahrenheit 9/11« pokušao spriječiti Georgea W. Busha da osvoji drugi predsjednički mandat. Jer, ono što je u prvom »Boratu« bio dlakavi debeljko Azamat, to je sada Boratova kćer Tutar, zaluđena romansom Trumpa i carice Melanije. Iako njegova završnica koja nam pokazuje tko je svijetom doista raširio koronavirus, s aluzijama na QAnon i Clintonove, fino ironizira teorije svih onih čipiranih fašističkih fanatika koji mrze Billa Gatesa.

Doduše, Borat je oduvijek bio simbol imaginarnog »panbalkanskog drugog«, njegovih predrasuda i retrogradnih (klišeiziranih) stavova. Možda i zato njegov soundtrack uključuje čak dvije Bregovićeve numere (»Kalašnjikov« i »Ederlezi«). Kao što Borat u filmu nije Kazahstanac, već koristi neku bizarnu kombinaciju poljskog i hebrejskog, dok su kazahstanske scene nanovo snimljene u romskom naselju u Rumunjskoj.

Iako Cohen često navodi da je njegov lik inspiriran turskim novinarom Mahirom Cagrijem koji doduše nije obožavao zelene tange, već crvene speedo gaće u kojima pozira na plaži na Instagramu.

«Fake« i »real«

Jer, kako je to napisao bivši kritičar Village Voicea Bilge Ebiri, koji se nakon gašenja te legendarne novine skrasio na portalu Vulture, Borat je još uvijek »fake«, a mi smo »real«. Možda njegov ugriz nije tako oštar kao nekad. Ali to je zato što je svijet uhvaćen u njegovo lažno ludilo. Čak ga je u nekim trenucima i nadmašio. Zato mi više ne trebamo Borata. Ali moramo biti sretni da on postoji.

Cohen ponudio Trumpu ulogu ako izgubi izbore

LOS ANGELES – Ako Donald Trump ne pobijedi na izborima, Sacha Baron Cohen mu nudi poslovnu priliku. Nakon što je Trump tog engleskog komičara prozvao neduhovitim »lažnjakom« i »čudakom«, komentirajući novi nastavak avantura imaginarnog Kazahstanca Borata, Baron Cohen mu se izravno obratio na Twitteru. »Donalde, cijenim besplatnu reklamu za Borata. Priznajem, ni ti meni nisi smiješan. No cijeli svijet ti se ipak smije. Uvijek sam u potrazi za ljudima koji će glumiti rasističke lakrdijaše, a tebi će trebati posao nakon inauguracije 20. siječnja. Razgovarajmo«, napisao je glumac i producent.

U novom filmu žrtva je postao Trumpov odvjetnik Rudy Giuliani koji je ulovljen u neobičnom položaju, s rukama u hlačama dok iznad njega stoji glumica koja igra Boratovu kćer, konzervativnu televizijsku novinarku. Potom u sobu utrčava Borat i govori: »Ona ima 15 godina. Prestara je za vas«. Giuliani je odbacio tvrdnje da si je gurao ruke u hlače, napisavši da je namještao košulju nakon što je sa sebe skinuo mikrofone. (Hina)

Kazahstan prihvatio Borata

ALMATI – Kazahstan koji je bio zabranio prvi film Sache Barona Cohena »Borat«, ipak je u svojoj turističkoj kampanji usvojio njegovu poštapalicu »Vrlo dobro!«. Borat, fiktivni kazahstanski novinar, rasist i grubijan kojeg je britanski humorist Sacha Baron Cohen glumio u prvom filmu 2006., vratio se na filmsko platno 23. listopada. Kazahstanske vlasti su bile zabranile prvi film jer je ismijavao njihovu zemlju i njezine stanovnike.

Ovaj put je Kazahstan odlučio izvući korist iz »šušura« koji je potaknuo film pa je prošlog tjedna počeo turističku kampanju preuzimajući poštapalicu »Vrlo dobro!« kojom se Borat svako malo koristi, uvodeći je u reklamu koja prikazuje zemlju u boljem svjetlu.
– Htjeli smo pronaći način kako se okoristiti tim publicitetom, rekao je za AFP Dennis Keen, Amerikanac koji živi u Kazahstanu i koji je osmislio čitavu kampanju.